Någon som har byggt en upphöjd diskmaskin med Ikeas nya kökssystem, Metod? Hur gör ni med skåpet ovanför diskmaskinen? Ska det vara mellan rum mellan diskmaskin och överskåp med passbit eller galler? Tänker på att ånga från diskmaskinen behöver ta vägen någonstans?
Funderar att ha skåp ovan diskmaskinen som Marbodal har.
Tacksam för alla tips som jag kan få.
 
Enklast är väl att använda en diskmaskin som inte släpper ut ånga utan torkar luften med kallvatten. Ånga som kommer ut från lucköppningen får man skärma av från skåpen med aluminiumtape.
 
Du har ju inget galler eller passbit med gammal placering av diskmaskinen så jag ser ingen anledning.

Det man gör fel är att öppna maskinen för lite, så all värme bara passerar ut intill bänkskivan (överskåpet) och förstör istället för att öppna luckan ordentligt när den är färdig.

Jag hade lackat mitt min överskåpsstomme, luckan vettefan
 
Förstår inte heller frågan riktigt då en diskmaskin inte ger ifrån sig ånga när den diskar.

När maskinen är klar SKALL man vänta att öppna den tills den svalnat alternativt öppna den HELT så att ångan kan strömma ut i rummet och inte rakt på bänkskivor eller intilliggande luckor m.m.

;)
 
Hur har ni gjort med diskmaskins luckan med Ikeas Metod? nedtill alltså? Har ni valt Ikeas diskmaskin eller någon annan? Deras Metod kök är ju lite annorlunda nu än gamla Faktum. Behöver man skära bort en liten bit för att kunna stänga och utan glipa? Nån som har en bild på en lösning med deras Metod kök? Det är ju ganska nytt kök men uppskattar om någon har bild på hur no har gjort med deras senaste kök?
 
Ikea har egna glidskenor för fronter, kolla deras hemsida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.