Jag har en kopparplåt framför kakelugnen som börjar bli väldigt sliten så tänkte putsa upp den men skiten sitter som sten så jag undrar om man skulle kunna sändblästra den eller blir den förstörd?
 
Den kommer med största sannolikhet att sträcka sig och bli bucklig om du sandblästrar den. Då är det bättre att leta efter någon som kan glasblästra den för det brukar kopparplåt klara.

Men ytan kommer att bli matt efter en behandling.
 
Redigerat:
Jag skulle nog våtslipa och sedan polera.
 
Okej,men den är redan bucklig eller det är nått slags mönster som små gropar överallt kanske funkar då?
 
Det blir ju en väldigt sträv yta som är väldigt svår att göra ren när den blir smutsig om du blästrar.
 
Okej då vet jag,tack för alla svar
 
Har du prövat att putsa med ketchup?
Brukar ta det mesta på koppar!
 
Sodablästring är kanske ett alternativ - skonsammare än sandblästring. Blir nog en sträv yta också, men det bör gå att polera upp med sisalskiva följt av vanlig polerskiva.
 
Lånar tråden helt fräckt...

Jag har fönsterbleck i koppar på mitt hus och de har färgstänk på sig från någon eller några klantiga målare. Hur får man bort dessa utan att förstöra den ärgade ytan? Antar att det är "vanlig" fasad och fönsterfärg. T-Röd tog inte.
 
pelle242 skrev:
Hur får man bort dessa utan att förstöra den ärgade ytan? Antar att det är "vanlig" fasad och fönsterfärg. T-Röd tog inte.
Förtunning (Thinner) kanske fungerar. Vågar dock inte uttala mig om den ärgade ytan kan påverkas.
 
Thinner brukar vara effektivt för att lösa färg. Kanske värt att testa försiktigt på liten yta först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.