Skumt det där att det inte är moms på pant.

Vad händer med pantpengar som inte återbetalas? Dessa måste väl ses som en betalning för förpackningarna i fråga, dvs vara momspliktiga.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Skumt det där att det inte är moms på pant.

Vad händer med pantpengar som inte återbetalas? Dessa måste väl ses som en betalning för förpackningarna i fråga, dvs vara momspliktiga.
Nja, inte nödvändigtvis.
Jag tror pant ska ses som en deposition (då panten egentligen är högre än realvärdet), en deposition för att få den som lånat förpackningen att lämna tillbaka den. :)


Man har alltså inte köpt förpackningen, utan bara lånat den, mot en deposition.

Eller hur var det nu ...? Har jag köpt kundvagnen utanför ICA maxi för 10 spänn, och kan med den hem? :cool:
 
Redigerat:
Även kontanter är till låns. Statens egendom. Tror jag.
 
C
Noterade idag att Pressbyrån faktiskt har panten inkluderad i (det för övrigt hutlösa) priset. Eller så hade de bara glömt att lägga in det i kassasystemet.
 
Mikael_L skrev:
Nja, inte nödvändigtvis.
Jag tror pant ska ses som en deposition (då panten egentligen är högre än realvärdet), en deposition för att få den som lånat förpackningen att lämna tillbaka den. :)
Man har alltså inte köpt förpackningen, utan bara lånat den, mot en deposition.
Frågan är hur transaktionen bokförs när panten aldrig återbetalas.


Mikael_L skrev:
Eller hur var det nu ...? Har jag köpt kundvagnen utanför ICA maxi för 10 spänn, och kan med den hem? :cool:
Det skulle nog vara att betrakta som stöld, eller åtminstone omfördelning, som vi sade i Flygvapnet. Frågan blir då om opantade flaskor övergår till att bli stöldgods efter en tid?
 
Jag är inte speciellt insatt i moms-systemet, men borde inte privatpersoner bli redovisningsskyldiga för moms om man pantar flaskor då?
 
Mikael_L
Ah, och få lyfta moms på allt jag köper, perfa. :cool:
 
Om alla dina pengar kommer från pantburkar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.