Hejsan, köpte ett hus för 3 månader sedan.
Från huset går det ett vattenrör under jord till gästhuset där jag har tvättmaskin.

Detta röret har även en värmekabel av märke Nexans.

Det jag undrar är, när behöver jag inte använda denna värmeakabel?
Just nu är det 5-6+ grader ute, och har varit så under några dagar. Jag bor i skåne om det hjälper.

Kan man stänga av värmekabeln nu under tidig vår?
 
Beror väldigt mycket på hur djupt röret går.
 
Jag har en värmekabel på rören mellan brunn och hus. Det ligger ganska ytligt (c:a 30 cm jord) då det är nära till berg. Förra hösten glömde jag slå på värmekabeln. När jag var borta under en helg och således inte spolade något vatten när det var kallare än -15 så frös det. Inte dessförinnan. Eftersom det är pem-slang så är det ingenting som går sönder om det skulle frysa. Det är bara irriterande. Jag tror att du lugnt kan stänga av värmekabeln.
 
Så här står det i renoveringsloggen. Vet inte om det kan hjälpa?

Tvättstuga:

Isolerad2011
Vvsinstalerad 2011 (värmekabel i rör mellan hus och tvättstuga)
Nybrunn samt plastmatta 2011 (godkänt och utfört av GVK auktoriseradgolvläggare)
 
Det är egentligen en ganska oviktig fråga då det knappast kan bli några stora konsekvenser av ett felaktigt val. Beskrivningen talar inte om hur djupt slangen ligger.

Det finns två sätt att se på saken. Det ena sättet är att kabeln drar inte så mycket ström så det är inte så dyrt att ta det säkra före det osäkra och ha den på tills sent på våren. Är det långt mellan huset och tvättstugan kan det dock bli märkbart.

Det andra sättet är att ingenting går sönder om slangen fryser så det är inget farligt som händer om man stänger av den för tidigt. Om tjälen gått ur marken och dygnsmedeltemperaturen är över noll grader skulle jag säga att det är helt riskfritt att stänga av den.
 
Kablen drar ungefär 200-300W enligt min energimätare.

Hur vet man att inget blirskadat om röret fryser? Tänkte mer på is expanderar, och då förstör röret eller så kanske det inte funkar?

Tack på förhand
 
300W blir 220 kWh på en månad. Knappast ruinerande, men man kan ändå ha roligare för pengarna. Pem-slang är elastisk. Den pressas ut när det fryser, men fjädrar olikt kopparrör tillbaka när det tinar. Kopparrör har man oftast inomhus till vatten, och dessa tål som bekant inte att frysa.
 
Tack för svaret Avemo. Men man borde vara ganska så säker dem stoppat ner Pem-slang och inte kopparrör antar jag?
 
Finns det tjäle i Skåne i mars 2014?
 
D09
Sålänge det inte är minusgrader så behöver du inte oroa dig nämnvärt

Jag har ytlig slang ( än så länge ) för inkommande vatten och förra året så "glömde" jag att sätta på värmekabeln som går i slangen.

Det nog några dagar med ca minus 5 innan sambon reagerade på att vattnet inte flödade som vanligt. Satte på värmekabeln och sen funkade det fint igen.

Ett alt är om ni har tid o ork är att få ledningen frostfritt men då får du gräva o inte hoppas på berg.

Går nog att klä ledningen med isolering för att fördröja frysning med.

Annars så är det väl så att allt som syns det fryser.

Själv så har jag lagt isolering runt ledningen och ska fylla över med material så fort en stödmur är klar.
 
haavard skrev:
Finns det tjäle i Skåne i mars 2014?
Nej. Det var ett tag sen den försvann. Du kan lugnt stänga av strömmen, det kommer inte att frysa i slangen mer detta året. Även om det skulle bli några minusgrader under en natt eller 2 kommer inte slangen att frysa, om den inte ligger löst ovanpå marken.
 
Tacksam för alla svar.
Den ligger nergrävt men jag vet inte hur långt, men det borde inte vara något problem med andra ord. Dem senaste dagarna har det varit i princip 4+ under hela dygnet.
Och ser inte ut som att det ska bli kallare, har nu tagit ut värmekablen.
 
D09
ganjaman skrev:
Tacksam för alla svar.
Den ligger nergrävt men jag vet inte hur långt, men det borde inte vara något problem med andra ord. Dem senaste dagarna har det varit i princip 4+ under hela dygnet.
Och ser inte ut som att det ska bli kallare, har nu tagit ut värmekablen.
Bra tråd, blev påmind om att jag ska gå ner o dra ur min kabel med ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.