D09
Noterade nyligen att priserna gått upp rejält i området.

Har idag avrundat 2milj i lån, husets senaste värdering var till 3,4. ( luftpengar )

( har iofs lagt ut betydligt mer än 2 milj i kontanta medel )

Några grannar har nyligen sålt och senaste som är väldigt likvärdigt mitt ( fast jag har nyare och mer fördelar mitt tycke ) för 4milj.

Detta tyder på en rejäl uppgång på priser i området.

Mina funderingar går på om man skulle fixa alla smågrejor och sälja.

Får jag likvärdigt dvs 4 milj så borde jag kunna lösa ut lånen på 2.

Ha kapital till att köpa ett mindre hus för runt 1,5 som jag sedan renoverat upp med hjälp av lönen.

Tänker jag tokigt?

Det jag lockas över är att bli skuldfri men ändå ha ett hem. Dvs bli oberoende av ränteuppgångar, arbetslöshet, evig jakt på att få ekonomin att gå ihop då jag är den som bär ekonomin idag och skulle något hända mig så går det snabbt illa.

- undantaget om jag stryker med, då blir det jackpot ;) *ironi*

Skulle tom kunna börja plugga vilket jag önskat länge.

Vilka utgifter åker man på vid en försäljning som äter upp tänkbart kapital som kan användas till nästa ev projekt?

T ex

ligger skatten på 30% av vinsten?

Vad brukar en mäklare ta? 5%?

Är pantbrev lagfart på 3,5 % av köpebeloppet?

Vad finns det mer för kostnader?

Skulle jag lyckats med detta och arbeta på som vanligt så skulle jag kunna ha en runda slängar minst 10-13000 över till byggnation per månad utan att behöva låna.

Tänker väl också att det skulle vara en bra pensionskapital att vara skuldfri.
 
Redigerat:
Skatten blir 22% av vinsten. Mäklare är väldigt olika på olika orter som jag förstått det. Då vi sålde vårat radhus för 2 år sedan så låg arvodet på 2,1%.

Sedan vad en granne fick kan man om möjligt se som ett riktvärde. Det hänger också mycket på att det är rätt köpare just då. 6 månader innan vi sålde vårat radhus såldes ett likadant men med sämre läge och sämre standard för 2,35 miljoner. Vi hade vårat radhus ute i över 2 månader och fick just över 2.1 miljoner. Dvs när vi skulle sälja fanns inte rätt köpare. Under detta halvår hade snittpriset gått upp 3% på den ort vi bodde då.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Lagfartsavgiften är 1,5%, den grundas på köpeskillingen alt taxeringsvärdet om det är högre. Pantbrevsavgiften är 2% och det på nya pantbrev som tas ut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Olivander skrev:
Lagfartsavgiften är 1,5%, den grundas på köpeskillingen alt taxeringsvärdet om det är högre. Pantbrevsavgiften är 2% och det på nya pantbrev som tas ut.
Jag tänkte tokigt eller hur?

Om jag köper kontant så behövs inget pantbrev?
 
D09 skrev:
Tänker väl också att det skulle vara en bra pensionskapital att vara skuldfri.
Nja, att äga en fastighet och vara skuldfri kan kanske vara en bra känsla, men då har du oxå bundit ditt kapital där.
Det vill säga du kan inte spendera pengarna som pensionstillskott.
Det finns ju numera s.k seniorlån där du ökar din belåning på huset och där räntan inräknas i skulden.
För mig hörs detta som en dålig idé men kan kanske passa vissa.

Nej, jag tror det klokaste är att amortera ner skulden till en nivå som känns bra, dock inte till noll och sedan ha övrigt kapital placerade på annat håll.
Skulle räntorna sticka upp så kan man då kanske amortera ytterligare men hela tiden balansera så inte hela kapitalet ligger i fastigheten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag tänkte tokigt eller hur?

Om jag köper kontant så behövs inget pantbrev?
Exakt då är det bara lagfarten du behöver tänka på.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Olivander skrev:
Skatten blir 22% av vinsten. Mäklare är väldigt olika på olika orter som jag förstått det. Då vi sålde vårat radhus för 2 år sedan så låg arvodet på 2,1%.

Sedan vad en granne fick kan man om möjligt se som ett riktvärde. Det hänger också mycket på att det är rätt köpare just då. 6 månader innan vi sålde vårat radhus såldes ett likadant men med sämre läge och sämre standard för 2,35 miljoner. Vi hade vårat radhus ute i över 2 månader och fick just över 2.1 miljoner. Dvs när vi skulle sälja fanns inte rätt köpare. Under detta halvår hade snittpriset gått upp 3% på den ort vi bodde då.
Så sant, man vet ju aldrig vad man får innan men får man inte rätt så avstår man från att sälja.

Hittills har jag alltid haft tur med mina försäljningar ( lägenheter ) med att hitta rätt köpare som krigat för att få köpa.

Det är ju ingen garanti för att det blir så i detta fallet.

2 % på t ex 4000 000kr skulle bli 80 000 och rent spontant så är det ju sjuuuukt dyrt för att sälja ett hus 🙀🙀🙀
 
Det största problemet ligger väl i att alla andra hus i närheten också har gått upp i pris så du kommer ju att vara tvungen att flytta ut på landet eller till ett mindre samhälle för att kunna köpa ett nytt hus för mindre pengar. Givet att du idag bor nära jobb, intressen, vänner osv. så kommer du därför bli tvungen att lägga mer pengar på resor.

När vi köpte vårt hus för drygt 3 år sedan vägde vi mellan att bo i "stan" eller att bo i en kransort. Ett hus i kransorterna kostade ca 1/5-del av husen i stan men då krävdes det att man har bil vilket inte krävs i stan där det är cykelavstånd överallt. Summa summarum så kom vi fram till att kostnaden för två bilar översteg räntekostnaderna för de ca 2 MSEK som skiljde och att vi i en kransort dessutom skulle ha fått 45 min enkel resa till jobb istället för 15 min. I vårt fall valde vi därför att köpa ett dyrare hus och strunta i att äga en bil. Mitt råd är alltså att räkna noga på alla extrakostnader som uppstår om du flyttar så att du inte drabbas av någon oväntad överraskning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är väl så att OM du skall kunna köpa ett hus som är så mycket billigare än det du har, så ligger det med största säkerhet i ett sämre läge. Eller iallafall i ett mindre attraktivt läge än det du har nu. Undantaget är väl om du köper ett rent rivningsobjekt och renoverar.

För om ditt nuvarande hus har ökat så mycket i värde, så har alla andra hus i lika bra läge ökat ungefär lika.

Om du skall köpa ett renoveringsobjekt (alltså inte rivningsobjekt) i lika bra läge så kostar de oftast så mycket att de efter renovering kostat betydligt mer än om du köper ett färdigrenoverat hus. Dvs. du kommer att få arbeta gratis med renoveringen, värdeökningen kommer att i princip täcka materialkostnaden och lite till.

Men det är klart, om du nu bor i ett 300 kvm hus, i toppskick. Och kan tänka dig att flytta till 100 - 120 kvm, med renoveringsbehov, i lika läge. Då kanske du kan få bort mycket av lånen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
roland53 skrev:
Nja, att äga en fastighet och vara skuldfri kan kanske vara en bra känsla, men då har du oxå bundit ditt kapital där.
Det vill säga du kan inte spendera pengarna som pensionstillskott.
Det finns ju numera s.k seniorlån där du ökar din belåning på huset och där räntan inräknas i skulden.
För mig hörs detta som en dålig idé men kan kanske passa vissa.

Nej, jag tror det klokaste är att amortera ner skulden till en nivå som känns bra, dock inte till noll och sedan ha övrigt kapital placerade på annat håll.
Skulle räntorna sticka upp så kan man då kanske amortera ytterligare men hela tiden balansera så inte hela kapitalet ligger i fastigheten.
Jag litar inte riktigt på att pensionen kommer att vara vad man förväntar sig när det väl är dags.

Dvs tror inte att det kommer att finnas pengar alls.

Då blir det riktigt tufft att bo kvar, eller det kommer inte att gå alls.

Såvida man inte räknar inflation etc och att 2 miljoner är småpengar hur sjukt det än låter.

Skulle säkert ta mig 1-2 år att göra hus o tomt etc såpass bra att jag vill lämna ifrån mig det. Då kanske marknaden är helt annorlunda och att det inte är värt det.

Det är just beroendet/ bundenheten av lånen som jag retar mig på.

Som det är idag så är det nog för tajt att starta en tung amortering för att få ner lånen.
 
D09
hempularen skrev:
Det är väl så att OM du skall kunna köpa ett hus som är så mycket billigare än det du har, så ligger det med största säkerhet i ett sämre läge. Eller iallafall i ett mindre attraktivt läge än det du har nu. Undantaget är väl om du köper ett rent rivningsobjekt och renoverar.

För om ditt nuvarande hus har ökat så mycket i värde, så har alla andra hus i lika bra läge ökat ungefär lika.

Om du skall köpa ett renoveringsobjekt (alltså inte rivningsobjekt) i lika bra läge så kostar de oftast så mycket att de efter renovering kostat betydligt mer än om du köper ett färdigrenoverat hus. Dvs. du kommer att få arbeta gratis med renoveringen, värdeökningen kommer att i princip täcka materialkostnaden och lite till.

Men det är klart, om du nu bor i ett 300 kvm hus, i toppskick. Och kan tänka dig att flytta till 100 - 120 kvm, med renoveringsbehov, i lika läge. Då kanske du kan få bort mycket av lånen.
Förstår din tanke, du har helt rätt.

Tanken är att hitta nytt område, gå från bra skick på 200kvm till ett fritidshus på runt 80-120kvm i ett område om inte utvecklats ännu.

Sen bygga om / ut eller helt nytt parallellt bredvid det befintliga.

Finns en del sådana här fortfarande.

Någon som har koll på hur byggmaterialkostnader rört sig de senaste åren?

Dvs dyrare att renovera / bygga idag?
 
D09
Janus82 skrev:
Det största problemet ligger väl i att alla andra hus i närheten också har gått upp i pris så du kommer ju att vara tvungen att flytta ut på landet eller till ett mindre samhälle för att kunna köpa ett nytt hus för mindre pengar. Givet att du idag bor nära jobb, intressen, vänner osv. så kommer du därför bli tvungen att lägga mer pengar på resor.

När vi köpte vårt hus för drygt 3 år sedan vägde vi mellan att bo i "stan" eller att bo i en kransort. Ett hus i kransorterna kostade ca 1/5-del av husen i stan men då krävdes det att man har bil vilket inte krävs i stan där det är cykelavstånd överallt. Summa summarum så kom vi fram till att kostnaden för två bilar översteg räntekostnaderna för de ca 2 MSEK som skiljde och att vi i en kransort dessutom skulle ha fått 45 min enkel resa till jobb istället för 15 min. I vårt fall valde vi därför att köpa ett dyrare hus och strunta i att äga en bil. Mitt råd är alltså att räkna noga på alla extrakostnader som uppstår om du flyttar så att du inte drabbas av någon oväntad överraskning.
Idag bor jag redan ( precis som vännerna ) där behov av bil finns.

Dvs jag måste ta bilen för att ta mig till vänner, jobb etc

Skulle inte våga flytta närmare jobb eftersom det är så svajigt i anställningarna och om 2 år kanske jag jobbar på ett annat ställe åt andra hållet.

Sen gillar jag inte kollektivtrafik, den går aldrig när jag ska åka och jag förstår aldrig hur man betalar ;)
 
Janus82 skrev:
Det största problemet ligger väl i att alla andra hus i närheten också har gått upp i pris så du kommer ju att vara tvungen att flytta ut på landet eller till ett mindre samhälle för att kunna köpa ett nytt hus för mindre pengar. Givet att du idag bor nära jobb, intressen, vänner osv. så kommer du därför bli tvungen att lägga mer pengar på resor.

Fast ibland skall man ju ha lite tur också.

Köpte billigt hus långt ute i obygden i slutet av januari. För oss var läget och huset mer värt än extra kostnaden för en halvtimma av att sitta och skumpa i bilen fram och tillbaks till jobbet var dag. Flyttade in i början på mars.

På måndag börjar jag nytt jobb. Med ett pendlings avstånd på 500 meter dörr till dörr.

Var inte planerat att byta jobb när vi köpte huset, men när det nu dök upp...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du är egentligen i liknande tankar som vi var för 2 år sedan.

Alla som vi umgicks med privat hade flyttat så bil behövdes för att hälsa på dem, dock hade vi cykelavstånd till våra jobb. Men så hittade vi ett renoveringsobjekt i en kranskommun och i samma kommun hade vi flertalet bekanta samt släkt så vi bestämde oss för att köpa huset. Vi sänkte lånen från 1.75 miljoner till 0.6 miljoner och vann på att gå från ett radhus till en stor villa. Den vinst som vi fick på försäljningen gick till att renovera så nu är huset värt 1,5 miljoner enligt värdering. Så än fast vi flyttade längre från våra jobb så lägger vi ut mindre i månaden på drift, ränta och transportkostnader nu än innan.

Vi känner oss också mindre utlämnade i eventuella ränterusningar så man "sover tryggare".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi håller precis på och gör det ni funderar på.

Vi hittade ett hus (med renoveringsbehov) i ett område, nära sjö, till ett mycket attraktivt pris (ca. en tredjedel av huset som vi kommer sälja). Enligt oss som har haft målet att flytta ut på landet vid en sjö så tycker ju vi naturligtviss att vi har fått en Jackpot. Dessutom med målet att samtidigt bli skuldfri samt kunna styra över arbetstid/mängd samt fritid är ju bara en extrabonus!

På minussidan för tillfället ligger naturligtvis att vi kommer att få längre restid till befintliga jobb och längre till vänner och bekanta - dock har vi båda möjlighet att jobba hemifrån i ganska stor utsträckning och med god planering kan vi även samåka en del av våra arbetsresor så kalkylen blir inte så ofördelaktig för oss. Det vi missar är dock en del av vår möjlighet till spontanitet eftersom vi idag har tre minuter till pendeltåget in till Stockholm...

Vi har tänkt såhär:
1) renoveringen är ett gemensamt projekt (vi tycker båda att det är kul)! Detta är en förutsättning!
2) målet med flytten är att ha mera ekonomisk frihet! (kommer att finnas utrymme för båt odyl. som vi idagsläget inte har prioriterat pga. ganska hård amorteringstakt) Vi är ursprungligen från Finland och har värderingarna med oss att man inte skall ha lån, när man flyttar in i ettan med jordvärme...
3) takten på renoveringen blir avhängig av vilket slutpris vi får av befintligt hus - långsiktsplaneringen är på 5 år men kortas beroende på hur mycket vinst vi lyckas göra på befintligt hus.
4) buffert behöver finnas oberoende av lån eller ej. Storleken bestäms ju av ens egen situation och typ av hus osv.
5) förändring skall inte underskattas! - vad är det som hindrar att man säljer igen om några år om det blev fel!? Kalkylen behöver ju göras dock så att man åtminstone hamnar på fötterna...
6) vi ser åtminstone en 20års horisont i detta boende - med fokus på bekvämlighet och livskvalitet.

Till saken hör att vi inte har barn och kan således lägga alla sådana aspekter åt sidan. Det är bara två vuxna personers åsikter/behov som behöver tillgodoses.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.