JAg ska börja totalrenovera ett hus och är lite prylgalen så jag tänkte köpa på mig diverse maskiner för att ha bra grejjer. Mycket har jag redan men .....

Mitt första projekt är att bygga en utbyggnad med pulpettak. Jag behöver således jacka ur 45x145 på varje stående regel på en sida.

Jag behöver även såga alla takbjälkar lite kilformade och urjackade i ändan. illustrerat detta med en fin figur..... vilka prylar behöver man för detta? löser det ju med en fogsvans men... vill ju få det exakt, snyggt, och jobba smidigt. bandsåg känns ju lite väl men det är ju det enda som sågar ett rakt snitt (alltså ej kling cirkelformat vid urjackning)

skiss12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En mall för att snabbt märka ut och sedan en riktigt bra sticksåg? Det är väl vad jag hade övervägt iaf. Bra sticksåg med rätt blad tuggar ju på rejält i regelvirke. Det är iaf min erfarenhet från en GST135'a. In helt hundra på på vad motsvarande modell heter idag dock, men någon mer påläst i det blå lägret kan säkert vara behjälplig i den frågan :)

Det är ju lite grövre reglar, långa/tunga så jag är väl av mening att jobba med ett löst verktyg och ha regeln fast, istället för tvärt om. Stå och pilla med en lång regel i bordssåg/bandsåg för att göra urtag känns inte sådär jättekul. Jag gillar det inte iaf.
 
För 45mm virke - fogsvans och sticksåg. Alternativt en ryggsåg och ett stämjärn om resultatet är viktigare än tiden. Skulle det varit grövre virke, 70mm-120mm skulle jag skippat sticksågen och tagit det för hand.
 
sticksåg tycker jag har en förmåga att sladdra lite väl mycket så det blir som ett S när man sågar samt inga tvära snitt ... men det beror kanske på att jag har använt skräp grejjer.
 
Sticksåg med Cunex-blad blir bra. Om man skall ha profilerna på lite grövre bjälkar blir det nog till att titta på de där maskinerna som är ett mellanting av handcirkelsåg och motorsåg. Dyrt blir det i alla händelser om man inte vill jobba med fogsvans.
 
Cunex-blad
vad innbär det?
 
Har erfarenheten av att även om ett 75mm blad till sticksågen ska klara en 45 regel, så är det ett längre blad som gäller.
 
Det är ett blad som bara passar till alla sticksågars överman, Mafell P1cc
 
I
Jag jackade ur för bärlina med batteridriven cirkelsåg och tyckte det gick väldigt smidigt. Ställ in sågdjupet på 45mm ( om det är 45 regel som ska in). Märk upp där du vill kapa ur. Sen kapar du på ena sidan långa snittet. Ställer regeln på högkant och backar 45. Därav cirkelsågen inställd på 45. Vänder regeln åt andra hållet och sågar i långsnittet fram till kortsnittet. Då blir det bara en liten triangel kvar som man lätt tar med kniv. Hoppas detta blev begripligt annars kan jag försöka fixa bilder.

Mvh Ingmar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.