Systemet användes bl a av Johannes Igelström i Husdrömmar. Det verkar ha fördelen med minimal överhörning, extremt lätt att dra (passar fint ihop med tex ryggåstak) där det är lite plats, och enkelt att justera in luftflöden. Varje rum får både till och från-luft.

Nackdelen är väl just plast-materialet sett till livslängd. Även max-längden på 18 meter kanske ställer till det.

För mig som eftersträvar ett tyst system och dessutom har ont om plats låter det spontant som ett bättre alternativ än ett traditionellt FTX-system.

Synpunkter?

http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösningar/bostadslösningar/luftfördelning.aspx

nilair-p.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar likna ventanläggningar i usa. Rensning av kanaler blir ett fall för innovativa skorstensfejare kanske?
 
Hur justerar man in systemet gentemot ett vanligt ftx system? vad är det som blir enklare?
 
Tjoa skrev:
Hur justerar man in systemet gentemot ett vanligt ftx system? vad är det som blir enklare?
Alla slangar dras ju tillbaka centralt. Genom att välja antal slangar till varje rum antar jag det är lättare att få ett luftflöde som funkar jämfört med vanliga utstick från huvudkanalen?

Men jag är ingen expert, så därför frågar jag! Som lekman såg det här attraktivt ut.
 
Från- och Tilluft i varje rum är onödigt oavsett kanalsystem.

Man måste ha samma area på kanaler till ett rum om man skall ha samma luftflöde som med konventionell spiro, alltså får man nästan alltid dra flera slangar till varje rum.
Injusteringen tror jag inte skiljer så mycket, råkar man få för korta slangar till ett rum kan man få för mycket luft där.
Ljud i ventilation löser man med ljudfällor, längden/storleken på kanalen påverkar ljudnivån väldigt lite.

Sedan har man fördelen med att i vissa utrymme kan det vara lättare att dra en slang, men skulle man vilja finns spirokanal både i ø63mm och ø80mm.
Man undrar lite vad priset ligger på dessa plastslangar?
 
Listpriset på slangarna verkar ligga på ca 2.000:- / 50 meter (säljs på rulle). På nätet ungefär hälften. Fördelningsboxarna verkar kosta runt 2.500:- styck.


Jag har fått en ventilationsritning på ett traditionellt FTX-system. Problemet med den är att det blir svårt att installera. Med ryggåstak finns där ingen vanlig plats bland takstolarna så jag tror jag måste bygga in kanalerna på något annat sätt. Kanske via ett extra undertak? Sänker ju takhöjden tyvärr då. Fördelen då är att de hamnar helt innanför klimatskalet.

Med en sån här lösning kan man ju gjuta in slangarna i plattan och ha golvdon som i marknadsföringen så är det bara frånluften som ska lösas (tex med högt monterade väggventiler och så ner med dem i plattan också).

Jag har tänkt mig ljuddämpade innerdörrar med överluftsdon ovanför dörren istället. Vill man slippa det + ha möjligheten till helt individuellt luftflöde så antar jag det finns en poäng för till- och frånluft i samma rum.
 
Mainstream skrev:
Vill man slippa det + ha möjligheten till helt individuellt luftflöde så antar jag det finns en poäng för till- och frånluft i samma rum.
Tänk bara på att skall du ha till/från i varje rum blir totalflödet högre och du måste ha större aggregat.

Bara man ser upp med tryckfallen/hastigheten i plastslangarna så blir det lika bra som en vanlig spiroinstallation men kräver lite extra tankearbete.
 
Nu kan jag inte franska men som jag tolkar bilden är det inte frånluft och tilluft till varje rum.
"Salle bain" är badrum, "cusine" kök, "buanderie" tvättstuga dvs typiska frånluftsrum.

"Sejour, vardagsrum, "Chambre" rum osv får tilluft.
 
Precis, varför ska man dra både Till- o Frånluft till varje enskilt rum? Blir det någon form av obalans i ett "Nilair" system om man istället separerar donen? Ventsystem funkar ju klockrent om man har till o från i separata rum och gärna "frånluftsrummen" samlade i intill varandra i ena delen av huset för att få maximal luftomsättning. En bonus med detta är att värmen från andra tillskottkällor som t ex kaminvärme, matlagningsvärme, etc fördelas den kortaste vägen innanför klimatskalet innan de hamnar i växlaren.
 
Det är ett option att ha till- och frånluft i varje rum. Standard är på vanligt vis och det är också min utgångspunkt att det ska vara om jag skulle välja detta system. Lite lockande är det allt, bara lägga ner slangarna när plattan ska gjutas. Jag behöver då inte göra något alls i taket. Jag ska ta ett snack med någon av Nilans återförsäljare för att höra lite närmare.

Även Uponor har ju plast-rör så helt tokigt kan det ju inte vara att välja något annat än vanliga i plåt.

Här hittade jag bilden på svenska:

11221779-o0Cfm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På sjuttiotalet byggdes det en del hus med plaströr för ventilation, av ungefär samma system. Men av någon anledning blev det ingen större hitt.
 
Installationen måste ju vara betydligt enklare/fexiblare med plaströr, om man ändå tänkt kondensisolera så finns rör för det. Sen utlovas det damm-/smutsfria kanaler, det kanske är lite väl optimistiskt. Ljudmässigt är säkert plaströren bättre, plåtrör har väl en tendens att transportera ljud vidare i systemet. Finns det ljuddämpare till ett plaströrsystem? när man ändå bygger nytt så passa på att installera ett par.

http://www.smartplasticsystems.se/losningar/enkelt-och-sakert-med-plastrorsventilation/
 
Finns där andra, liknande, system på marknaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.