Hej!

Har tänkt lägga svart högblankt golv i mitt kök. Har funderat och vägt laminat mot granit och kommit fram till att granit är det bästa alternativet. Skulle därför gärna vilja ha tips på vart man kan få tag i billig men bra granit. Har hört att man kan beställa billigt från Italien men hittar inget via google. Sen har jag också förstått att granit från kina och div asiska länder håller sämre kvalite. Stämmer detta? Har varit runt både i fysiska butiker och kollat runt på diverse webshoppar men hittar inget av intresse.

Det jag däremot har hittat är något som heter granitkeramik till ungefär hälften av kostnaden för graniten (440 kr vs 879 kr /m2) Vad är detta? Lika hållbart som granit?

Tips mottages tacksamt!

granit är natursten

granitkeramik är klinker, fast en hårdare variant, hårdaste plattan, rätt namn är egentligen porslinsplattor men det är det ingen som säger men det säger mer om plattan än granitkeramik

Att själv importera sten är knappast lönsamt p.g.a. fraktkostnaderna... Kolla på olika svenska firmor som har "grossistpriser" som de kallar det... Stonefactory, Lapital, etc.
Det lönar sig att ringa runt och fråga, många tar in på begäran.
Vi beställde t.ex. Travertine från Lapital som de tog in åt oss via sin Itelienska distributör.

"granitkeramik" får du inte helt blank på samma sätt samt att den inte är "levande" som riktig sten då det är som "granitpulver" som är blandat med keramik/porslin.

Kan ju tillägga att det kan löna sig från t.ex. Estland eller Polen om man har kontakter som kan hjälpa en lokalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.