Väcker liv i denna tråd!

Är det någon som byggt sitt eget kök? Liksom TS tycker jag att Kvänums (traditionella) kök är i dyraste laget. Tanken väcks då att bygga själv. Tar man sig vatten över huvudet eller är det möjligt? MDF eller spånskiva, eller, varför inte pärlspånt?
Tips, förslag?
 
Kolla på ett billigare alternativ och rama in stommarna med 25mm täcksidor och baldakiner. Kolla på Marbodal, Sentens Eller Myresjö tex.
 
Vi byggde själva. Enheten som hyser kyl/frys och ugnarna gjordes huvudakligen i pärlspont och tog ca två dagar. Målat med linoljefärg.

Luckor saknas som synes, men det beror på att vi inte riktigt funderat färdigt..
 
  • IMG_1188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
cullberg skrev:
Kolla på ett billigare alternativ och rama in stommarna med 25mm täcksidor och baldakiner. Kolla på Marbodal, Sentens Eller Myresjö tex.
Nu hänger jag inte med. Tanken var att det skulle bli billigare än att köpa ett färdigt kök. Täcksidorna till gavlarna?
 
mycke_nu skrev:
Vi byggde själva. Enheten som hyser kyl/frys och ugnarna gjordes huvudakligen i pärlspont och tog ca två dagar. Målat med linoljefärg.

Luckor saknas som synes, men det beror på att vi inte riktigt funderat färdigt..
Ser fint ut. Något i stil med detta hade jag tänkt.
Jag vill inte ha utanpåliggande dörrar eller lådfronter. Tanken är att de skall ligga i linje med stommens framkant.
 
Hej!
Beroende på vad du vill ha för bredd på kanten runt luckan(stomkanten),

Personligen skulle jag använda melaminbelagd spånskiva(hyllplan 18mm),
pga att man ej behöver ytbehandla skåpen i detta fall, mer än framkanten isåfall .
Om du nu vill ha "fetare" kant så är MDF ett bra alternativ, då det finns i ett antal
tjocklekar.
Men då skall ju allt ytbehandlas.

Luckan tar du via en luckleverantör som kan leverera måttanpassade luckor.
Du är då inte beroende av standardmått utan kan själv bestämma måttena.

Mitt råd är att välja en lucka i MDF, pga av att den inte slår sig samt är formstabil och enkel att ytbehandla.

Gångjärn för shakerstuk går att få via exempelvis Hettich i Jönköping.
Det går även att bygga in morderna lådsystem utan några större problem.

Har själv byggt ett antal kök under snart 13 års tid, och mycket av dessa kök har varit måttanpassade och platsbyggda efter kundens önskemål.
Både vad det gäller material och utseende.


Lycka till med ditt köksprojekt.:)
 
Redigerat:
oneofsix skrev:
Hej!
Beroende på vad du vill ha för bredd på kanten runt luckan(stomkanten),

Personligen skulle jag använda melaminbelagd spånskiva(hyllplan 18mm),
pga att man ej behöver ytbehandla skåpen i detta fall, mer än framkanten isåfall .
Om du nu vill ha "fetare" kant så är MDF ett bra alternativ, då det finns i ett antal
tjocklekar.
Men då skall ju allt ytbehandlas.

Luckan tar du via en luckleverantör som kan leverera måttanpassade luckor.
Du är då inte beroende av standardmått utan kan själv bestämma måttena.

Mitt råd är att välja en lucka i MDF, pga av att den inte slår sig samt är formstabil och enkel att ytbehandla.

Gångjärn för shakerstuk går att få via exempelvis Hettich i Jönköping.
Det går även att bygga in morderna lådsystem utan några större problem.

Har själv byggt ett antal kök under snart 13 års tid, och mycket av dessa kök har varit måttanpassade och platsbyggda efter kundens önskemål.
Både vad det gäller material och utseende.


Lycka till med ditt köksprojekt.:)
Stort tack för dina synpunkter! Beträffande målningen blir det inte många gavlar som blir synliga så MDF känns just nu mera rätt, även beroende på tjockleken. Kan man köpa moderna lådsystem och s.a.s flytta in dem i skåpet så att lådfronten ligger plant med stommen? Var köper man i så fall dessa lådsystem?
 
Hej igen!
Lådsystemen kan du köpa hos exempelvis hos Hettich,Blum,Theofils, Marbodal, Ikea med mfl.
Även vi säljer luckor lådor m.m., men vill ej göra reklam här.

Om någon moderator tycker att detta är reklam så kan dom redigera inlägget,
och isåfall ber jag om ursäkt.:blushing:

Det du skall tänka på är lådans djup, i ditt fall skulle jag rekommendera ett djup 500mm
då skenan flyttas in motsvarande frontens tjocklek, normalt sett 16 eller 19mm.

Om du vill ha utdragslåda under diskhon skall djupet på denna vara max 450mm.

Detta beror på att du skall ha plats för avlopp och vattenledningar samt
eventuell el till diskmaskin m.m.

Observera att dessa mått baseras mått baseras på std-djup, dvs 580mm.
Och jag syftar då givetvis på bänkskåpen.

På väggskåpen brukar jag anpassa djupet efter den bredaste tallriken
kunden har, blir oftast pizza-tallriken.:D

Jag skulle också rekommendera dej att använda 22mm MDFpå alla skåp.
Använd ej ett tjockare mtrl, då det blir ruskigt tungt redan i denna tjocklek.
 
JanneL skrev:
Väcker liv i denna tråd!

Är det någon som byggt sitt eget kök? Liksom TS tycker jag att Kvänums (traditionella) kök är i dyraste laget. Tanken väcks då att bygga själv. Tar man sig vatten över huvudet eller är det möjligt? MDF eller spånskiva, eller, varför inte pärlspånt?
Tips, förslag?
Dåligt uppdaterad blogg men du kan kolla på min blogg (syns i signaturen). Vi byggde med Ikea-stommar och sen kläder vi in allt med planhyvlat. Blev bra och billigt.

Har även ngn tråd om det här kom jag på nu. Sök på mitt nick.

Skickat från min mobil
 
cederbusch skrev:
Dåligt uppdaterad blogg men du kan kolla på min blogg (syns i signaturen). Vi byggde med Ikea-stommar och sen kläder vi in allt med planhyvlat. Blev bra och billigt.

Har även ngn tråd om det här kom jag på nu. Sök på mitt nick.

Skickat från min mobil
Ja, precis den stilen, Snyggt! Klädde du in gavlarna också och hur gjorde du med lådfronterna? Har aldrig kollat på Ikeakök så jag har ingen aning om hur de är beskaffade.
 
Vi klädde de gavlar som blev med 4 mm plywood och sen matchade ram av planhyvlat till det. Jag var tvungen att få till en inspektionslucka till den lilla vasken och det gick bra genom att jag gömde skarven under en bit planhyvlat.

Lådfronterna består av en skiva plywood som vi gjorde en ram på av planhyvlat.

Vi hade en annan blogg som förebild, men de byggde med mdf. Det är säkert smidigt att jobba med men det var inte den känslan vi var ute efter.

Ikeastommarna är bra. Och så använde vi deras lådinsatser. Tror att hela köket exkl vitvaror gick på ca 20 tkr. (+ en himla massa arbetstimmar)
 
Tänkte plocka upp den här gamla tråden lite eftersom vi fått allvarliga funderingar på att platsbygga vårt kök själva. Därför har jag letat runt lite på nätet efter bra tips och för att skapa mig en uppfattning om hur avancerat det egentligen är... Om det i sista änden sedan blir så att vi platsbygger på egen hand återstår ännu att se...

Nåväl, MDF-skivor i tjocklek 19 eller 22 har ju rekommenderats som material på flera håll. Jag gillar MDF av den anledningen att det är ett stumt material som inte rör sig och har en massa naturliga skevheter som man måste ta hänsyn till. Frågan är om det blir en snygg finish när köket är färdigt. Tanken är att alltihop skall pensellackas i vitt - men blir det verkligen bra på MDF? Räcker det med att grunda eller måste man köra med snickerispackel innan? Eller är det rentav så att det inte hjälper, utan ändå kommer att se fult ut jämfört med massivt trä?

En annan fundering är luckorna som många verkar anse att man ska beställa. Vår tanke är att ha infällda luckor och lådfronter i typisk shakerstil, alltså släta med en enkel ram runt (ni vet hur jag menar). Skulle det vara något problem att tillverka dem på samma sätt i MDF och sedan lacka? Med problem menar jag inte att det självklart är mycket besvärligare att göra dem själv än att beställa från en snickare, utan om det finns något som talar emot att det skulle bli ett bra resultat.
 
MDF

Jodå, det är formstabilt så länge det är torrt. Får man hål i färgskiktet och får in vatten eller fukt så tappar MDF formen och sväller.

Jodå det är lätt att ytbehandla på plattsidan, däremot kanten suger färg och behöver flera grundningar innan man får någon yta. Spackel behövs kanske på kanten som bottning men penseldragen syns nog lika bra på MDF som på helträ.

Nej jag förstår inte, men ska du göra en lucka med ram så börja med en tjock MDF och fräs ur mitten.

Protte
 
Platsbyggt kök låter så romantiskt, min fru skulle bli vansinnig om jag kom in med såg och hyvel och knektar började limma och såga och fräsa, får man inte göra delarna i snickarboden och sedan bara skruva fast som om det vore IKEA stomme.

Vårt kök är specialgjort med udda mått av ett snickeri för att precis passa på plats, stommarna är förvillande lika alla andra "katalogkök" men det är byggt för platsen, är det då ett platsbyggt?

Morsans kök går nog in under platsbyggt, skåpen saknar baksidor, så i en del skåp är det tapeter.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.