Mikael_L
OK, 4000:-/kvm kom jag inte ner till, det ska väl medges, även om min första kalkyl pekade åt det hållet.
Men materialet till vårt ca 100 kvm hus med oinredd 65kvm vind gick då inte på mer än 600'.
Jag har (tyvärr) inte sammanställt det hela exakt, men jag har på ett ungefär koll på hur mycket pengar som gick åt. :)

Och huset är ordentligt och välbyggt i hela stommen, med betongplatta på mark, golvvärme, 285mm isolering i väggarna, inte helt vanlig bara en fyrkantig skokartong, inte polska PVC-fönster osv. Så visst hade jag kunnat pressa priset lite mer genom att vara ännu "snålare".

Nu har jag förvisso nått detta låga pris genom att vara lite om och kring mig.
Vi har inte satsat något speciellt på flådiga ytskikt och sånt för att framhäva våra egen perfekta personligheter genom huset, bara där kan man spara flera hundra tusen kr.

Jag har också hittat kakel och sånt till outlet-priser, 20% på allt tätskikt och fästmassor osv från sigro.se, köpt ett komplett kök med vitvaror och allt från blocket, 30% lågsäsongsrabatt på ERA-fönster, en ny och billig kamin från blocket, trappa fån blocket, frånluftsvärmepump från blocket och lite sånt. Bara här har jag lätt sparat in 100-200'

Men självklart är största besparingen att jag gjort 100% av arbetet själv. Här har det inte synts till en enda hantverkare, ja förutom två st som varit här och rattat sina grävmaskiner då. Tom elen löstes fint genom att en av mina bästa vänner är behörig elektriker.



Alltså, att snika maximalt på stommen, att göra så tunna väggar som energideklarationen medger, att köra på billiga PVC-fönster, att maximera husets storlek, form och planlösning för att miniminera kvm-kostnaden kanske gör runt 100' mellan det mest snikigaste huset och ett välbyggt dito. Så det är enligt min mening ingen idé att spara in på husets grundstomme.

Men när man sen kommer till ytskikten, värmelösningarna, köks och badrumsinredningen osv så skiljer det många hundratusen mellan den enkla lösningen och mer flådiga alternativ.
Och här går det dessutom ganska lätt att uppgradera i framtiden.

Så mitt (vårt) val var lätt. Bygga ett ordentligt hus i grunden, men med billig och enkel yta.
Jag skiter inte bättre eller skönare i ett badrum med dyrt italiensk kakel. :cool:



Tänker man spekulationsbygga så tror jag inte detta är det bästa valet, då är det säkert bättre att satsa på mer *bling* på ytskikten. Men vill man bara ha ett ställe att bo på, och inte behöver höra "WOW" från alla besökare så är mitt val något att fundera på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Håller med Mikael L till stor del(jag uppskattar pvc-fönster, inte för att de är billiga men för att de är bra..men det är en annan diskussion). Man ska nog tillägga att logistik kan vara en stor prisfaktor också. om man gör allt själv behövs mycket hemleveranser om man inte bara ska flänga runt till byggvaruhus med sitt lilla släp...fraktfritt och kranlossning kan man ofta få från lite dyrare lokala bygghandlare, och det kan löna sig mot Bauhaus, byggmax etc som oftast är väldigt dyra på frakt.

sen skulle jag vilja hävda att man ska undvika att låsa sig vid ideér om hur ett hus "ska" byggas...det finns mycket nytt på marknaden som är bättre och billigare än det traditionella, och som är utvecklat pga både prispress och innovationer... våga testa något okonventionellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.