Håller på med min källare och har fått bila upp och gjuta igen en yta på ca 1X2m med Weber finbetong.
Nu ska jag lägga klinkers som är 30X30cm och undrar hur länge jag måste vänta?
Efter att ha sökt på nätet och pratat ned lite folk så får man hela tiden olika svar.
Det lilla som betongen drar ihop sig borde väl fixen ta som är något flexibel!?
Tror det tidigast kan bli aktuellt två veckor efter jag gjöt och sedan ytterligare en vecka till jag kommer foga...
Vågar man detta eller kommer plattorna släppa och/eller fogen spricka?
 
Vad jag vet så brukar man säga 30 dagar minst.
 
Blir väl till å vänta igen...
Får flytta tillbaka sakerna från ett annat rum som jag redan lagt golvet i så jag får målat där.
 
3månader är väl brukligt om du inte använder specialfixer som tex S48 som klarar nygjuten betong (28 dagar)

Lägg en 2m tumstock på golvet mot en vägg och tryck ihop den 3mm så ser du vad som händer när betongen krymper
 
nino skrev:
Lägg en 2m tumstock på golvet mot en vägg och tryck ihop den 3mm så ser du vad som händer när betongen krymper
Menar du att betongen krymper 1,5mm/m?
 
Jag klinkar aldrig tidigare än 3 månader på gjuten betongplatta.
 
Hur mycket den krymper vet jag inte, var mest så du skulle se vad som händer när betongen krymper...
Tumstocken böjs förvånansvärt mycket
 
Fuska ska man ju inte göra och jag vill inte få problem så jag får nog snällt vänta...

En liten följdfråga, kan man lägga klinkers i omgångar i ett rum och vänta med att lägga just där jag gjutit nu?
Blir det problem när man fogar i omgångar kanske?
 
Kan bli nyansskillnad på fogen, men annars är det ingen fara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.