Hej!

Vi ska snart börja bygga en enfamiljsvilla i västra Göteborg men hittar absolut ingen info om det är möjligt att dra in fiber eller inte. Är det någon som vet vart vi ska vända oss?

Tack på förhand!
 
Kommunen borde ha koll....
 
Lokala el-näts bolaget också?
 
Oppetnat.se ?
 
Kommunen borde veta om det finns nån leverantör som har planer på att dra in fiber eller som har dragit ett fibernät i närheten tidigare.

MEN, steget därifrån till att de ska erbjuda er fiber till rimligt pris kan vara långt. Det finns beskrivet i andra trådar om fiberinstalltion hur boende som inte "hoppade på tåget" när fiber erbjöds till grannarna idag inte ens kan få lämna intresseanmälan för framtida utökning av fibernätet.
 
Jag kan tillägga att i Göteborg så är det främst Telia öppen fiber, samt gamla GothNet som arbetade med Göteborg Energi (fjärrvärme). MEN GothNet gör inte sådant längre (http://www.gothnet.se/Privat/Vanliga_fragor_) så det är i så fall deras efterträdare iTUX Communications AB (som är omöjliga att få tag på enligt uppgift) som tagit över.

Så börja med att kolla med dem och håll tummarna *hårt*.
 
En annan infallsvinkel kan ju vara att fråga en blivande granne om det finns eller planeras för fiber i trakterna och i så fall vem som driver nätet.
Eller gå via någon internetleverantör, Bahnhof exempelvis levererar till ganska många operatörer. Gå in på deras sida och slå in adressen så kan du med lite tur få upp tänkbara nätägare som är aktiva i den regionen.
Men som redan sagts, iTUX eller Telia är troligaste kandidaterna.
 
Den sidan hade inte många siffror rätt på min adress.
 
Stort tack för alla svar! Jag har börjat ringa runt men tyvärr är det fortfarande ingen som kunnat guida mig i rätt riktning. Grannarna är mellan 80 och 90 så tyvärr inget fiber indraget där...

To be continued!
 
Har nu gjort en hel del efterforskning och kommit fram till att Telias öppen fiber verkar vara det enda alternativt. Dock ligger deras planer för området ett par år bort i tiden. Blir väl att lägga ner lite tomslang i marken när vi ändå gräver.

Någon som vet om man måste dra in vanlig telefonlinje i huset eller om jag kan hoppa det då jag ändå kör via 4G i dagsläget?

/Jakob
 
Du måste inte dra in teletråd. Det är inte ens säkert att du kan göra det.
 
  • Gilla
jakosand
  • Laddar…
Idag så tror jag inte ens man drar in Telefontråd. Vet mängder med bostadsområden som inte får det.

Det är kostnad och en "föråldrad teknik" det handlar om.
Varför ska de erhålla två olika utbud? Rätt dyrt att gräva ner telekabel när de kan dra ner en tomslang i samband med grävarbete och elkablar. De sätter ett skåp eller en brunn någonstans i närheten eller en teknikbod evt. När tillräckligt många vill ha fiber där så kommer de och trycker i fiber i rören och ansluter de kunder som vill ha.

Tycker du kan ta och ringa och höra hur de gör med skarvning av rören. Kanske du kan få tag i samma rör eller använda den "förbjudna PEM" slangen som folk hatar att den används till annat än vatten. och från tomtgränsen och in i huset. Givetvis ska du plombera ändarna duktigt så att inte vatten och jord/grus mm hamnar i röret under åren.
 
  • Gilla
jakosand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.