Ok tack,

Jag gjorde mittengrenen till topp, klippte den halvvägs upp och sen grenarna runt den som en kon, rätt bred fot :)

Jag klippte snitten ovanför knopparna så det skulle växa åt olika håll i förhållande till redan befintliga grenar, vi får se hur det tar sig, ska försöka ta en bild sen :)

Mvh
 
Redigerat:
C
Förhoppningsvis har du inte klippt in ymparna för mycket...Jag håller tummarna...
 
Här kommer en liten bild, hoppas det klarar sig :)
 
  • beskuret äppelträd 002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
hmmmmmm, det där var våldsamt.....

Informationslappen på grenen får inte strypa grenen.

Grannen behöver inte var orolig för att hans mark/jord påverkas av rotverket till ditt träd...
 
Tack Carra,

Kan du utveckla våldsamt lite :)?
Om du tittar på första bilden så gick grenarna rakt upp, så går ju inte ha det, så jag klippte så det är ögon utåt från trädet nu, och sparat drygt 30cm på varje ympning.

Hur kan jag förväntar mig att trädet växer nu, kommer dessa grenar tjocka till sig och nya smala kommer från ögonen under klippet?

Mvh
Bambi
 
Det är svårt att i förväg avgöra hur det kommer att växa då du har 3-4 sorter inympade. Du får styra det vid varje klippning utifrån hur trädet växer.
Som jag skrev tidigare har jag haft problem med klippning av just vårt familjeträd då det inte har en naturlig stam, utan det har blivit mera bollformat.
 
Tack Anders,

Men ser klippningen ok ut nu eller är det för hårt taget?
 
C
Jag skulle inte ha tagit så mycket på varje gren, m.a.o .kortat in mindre tills trädet etablerat sig mer , d.v.s. växt ett år till.

Nu är det gjort o det går säkert bra!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tack för all hjälp, då håller vi tummarna! :)

Jag kommer lägga ut bilder löpande under våren så ni får se hur trädet tar sig :)

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Tack Anders,

Men ser klippningen ok ut nu eller är det för hårt taget?
Är nog lite hårt, men låt det nu få växa till sig. Egentligen ska jag nog inte tycka till då jag inte fått någon riktig ordning på vårt gamla träd.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.