• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Nu rök topplockspackningen på bilen så ska fokusera mig på att byta den först, sen blir det polering o sprayning :) kanske kommer med efterbilder sen...
 
ullberg
Eller så går du all in på en japansk 4x4...

(Även jag kör en gammal svensk trotjänare som är för fin, både i skick och maskinellt, för att göra sig av med, men jag har nu bestämt att om något stort händer så är det dags att gå vidare)
 
Lackade över hjulhusen på min 850 för några år sen. Köp färg hos Volvo för att få så likvärdig nyans som möjligt. Har ingen rost uppkommit efter plåtskadorna hade jag skippat rostskyddet. Jag hade tvättat lacken så ren som möjligt, en tidning runt hjulet och sprejat ett tunt lager på frihand. Skippa i alla fall allt vad tejp heter ifall du får nys om det, jag har testat. Det ser ut som skit, tro mig :D Sen slutligen, det där är "Mblå" va? Alltså behövs klarlack? Lycka till! :)
 
ullberg skrev:
Eller så går du all in på en japansk 4x4...

(Även jag kör en gammal svensk trotjänare som är för fin, både i skick och maskinellt, för att göra sig av med, men jag har nu bestämt att om något stort händer så är det dags att gå vidare)
då är vi i samma sits :)
 
WearHelmet skrev:
Lackade över hjulhusen på min 850 för några år sen. Köp färg hos Volvo för att få så likvärdig nyans som möjligt. Har ingen rost uppkommit efter plåtskadorna hade jag skippat rostskyddet. Jag hade tvättat lacken så ren som möjligt, en tidning runt hjulet och sprejat ett tunt lager på frihand. Skippa i alla fall allt vad tejp heter ifall du får nys om det, jag har testat. Det ser ut som skit, tro mig :D Sen slutligen, det där är "Mblå" va? Alltså behövs klarlack? Lycka till! :)
Jag hängde inte riktigt med dig, du sprayade på fri hand, och du maskerade bara däcket. Och resultatet blir skit på din bil? På vilket sätt blev din målning ful? Klumpigt? Stora nyansskillnader?

Nä jag har inte klarlack om jag uppfattade säljaren rätt, ifall så skulle det kommit med en burk sådant. Jag har annars klarlack om nu färgningen skulle bli för matt. Hur som helst så är en uppenbar spray-lagning betydligt mer diskretare än att inte göra någon ting alls med plåtskadan. Och jag tänker inte lägga 2500kr på ett försäkringsärende - det är inte värt pengarna, en annan femma o hela plåten var intryckt.
 
Jag var ovetande och trodde att jag kunde få ett bra resultat genom att maskera på några lämpliga ställen för att undvika att lacka det jag inte behövde. Fick en kan vid tejpen som syns. Tänk dig då att jag bara lackade den "platta" ytan precis ovanför hjulhusen, tänkte att man inte skulle kunna se det. Tror det blir bäst resultat om man försöker tunna ut det mot övrig lack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.