Hejsan!
Vi har börjat titta på en viss hustyp som finns representerad hos de flesta hustillverkare.
(1/3/4 med förhöjt väggliv). Nu är det så att de olika hustillverkarna har liknande hus fast på allt från 145-200 kvm storlekar på husen. Vi har inga begränsningar egentligen för våran tomt, så vi är öppna för alla storlekar..... de är priset som är det känsliga.
Jag tänkte skicka in förfrågan till i prinicip alla hustillverkare på de olika husen och sedan jämföra. Förmodligen kommer jag rita om de flesta planlösningarna för att passa våra behov.
Men min fråga till någon som vet är:
Bör jag rita alla förslag på samma husstorlek (säg 160kvm) eller bör jag rita på hustillverkaren egna storlek för att få en rättvis jämförelse mellan tillverkarna.
Jag menar om jag bara ritar om planlösningen för en tillverkare som redan har 160kvm och ändrar en annans hustillverkares hus från 200 -> 160 kvm för att sedan rita om planlösningen kanske det blir dyrare med 160kvm lösningen än 200kvm lösningen.
::)
Hmm.... detta blev komplicerat beskrivet.... men om jag förenklar och säger:
Tar hustillverkarna extra betalt om man ändrar storleken på huset när man ritar egna förslag ?
Dom brukar ju nämligen inte ta särskilt mycket extra för justering i planlösning.

MVH
Marcus
 
Jag skulle göra ett eget offertunderlag och skicka samma till alla hustillverkare. Specificera så mycket som möjligt, allt från väggmaterial till köket och alla tänkbara tillval. Fast, när jag tänker efter ;), inte för mycket eftersom svarsfrekvensen kanske blir låg då! På detta sätt blir det enklare att jämföra.

Dessutom skulle jag noga ta reda på hur mycket deras kataloghus kostar och vad som ingår där. Kanske kan man, som du är inne på, göra ett klipp genom att välja en befintlig lösning!

Vi vill också ha 1 3/4-plan med förhöjt väggliv. Sååå snyggt!!!
 
Var observant vissa hustillverkare tar inget extra om man ändra planlösning eler flytta fönster och vissa tar extra betalt.
Mitt förslag är titta på olika husleverantörer välj ut det hus som passar er bäst och gör ett förslag på planlösning och få ett pris på detta.
klarabella
 
Jag vill instämma i de tidigare inläggen med att säga att det bästa du kan göra är att göra EN förfrågan till ALLA leverantörer. På så sätt får du en tydligare prisbild som du sedan kan jämföra.

Var noga med att ange samma antal kvadratmeter, samma tillval (oavsett om det är leverantörens standard eller inte) och så vidare. Speca alltså ner väldigt tydligt hur NI vill ha det och be också leverantörer i sin offert speca hur mycket de olika delarna kostar, till exempel vitvaror osv (avdragspriser mao).
 
Robert_Maria skrev:
Jag vill instämma i de tidigare inläggen med att säga att det bästa du kan göra är att göra EN förfrågan till ALLA leverantörer. På så sätt får du en tydligare prisbild som du sedan kan jämföra.

Var noga med att ange samma antal kvadratmeter, samma tillval (oavsett om det är leverantörens standard eller inte) och så vidare. Speca alltså ner väldigt tydligt hur NI vill ha det och be också leverantörer i sin offert speca hur mycket de olika delarna kostar, till exempel vitvaror osv (avdragspriser mao).
Precis så tänker jag, Det är så vi kommer att gå tillväga då vi närmar oss ett husbygge.
 
Hej!

Vi vände på kakan och började med att själva rita vårt drömhus.
Mailade sedan ut ritningarna till ca. 15-20 hustillverkare och frågade vad de skulle ha för att bygga vårt drömhus. Vi var mycket noga med att skriva vilken stil vi ville ha och vad vi tyckte var viktigt just för oss.
Vi bad husföretagen maila tillbaka snabbt...även om de inte var intresserade.
Efter en vecka hade vi 9 st som var intresserade.
Efter detta startade en period med besök i diverse visningshus och besök med rundguidningar mm på olika husfabriker.
Man kan säga att det skilde rätt mycket mellan de olika företagen.
Dels jämförde vi naturligtvis priset men framförallt gick vi mycket på känsla.
Hos en del blev det så mycket frågetecken när t:ex inte försäkringar, Stomresning, Kranhyra och sådant in :)går så är det väldigt svårt att uppskatta slutpriset.
Den ena efter den andra sållades bort och till sist återstod 2 st.
Vi valde Västkustvillan som skall bygga det hus som vi till 100 % ritat själva.
Husleverans v 33!!!

MVH
Skogslyckan
 
Hej!
Jag skulle vilja påstå att det kan bli fel att jämföra samma hus hos olika tillverkare, just eftersom du/ni ändrar mycket i ett fall, och kanske inget alls i ett annat fall.
Välj ut ett par intressanta alternativ, ändra planlösning om det behövs, men låt bli yttermåtten!!! Tänk såhär: om ett hus är 2 meter längre, men lika brett ca 10m innebär det att det är 20 kvm större, men det har bara gått åt 4 m yttervägg och tak extra, allt annat är samma.
Jag skulle även vilja föreslå att ni läser vad som står på Villavarms hemsida om att välja hus och husstorlek, det finns en hel del tänkvärt där.
Lycka till
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.