Hej!

Jag har gått i tankarna att anlägga en liten gräsmatta på min terass, som tar upp ca. 50 % av ytan (min terass är på 18 m2).

Mina planer är att bygga som en stor planteringslåda (ca 2 x 4.5 meter), som är upplyft ca 10 cm från golvet (vill inte gärna riskera fuktskador) samt har en spalt mot huset på ca 5 cm (samma anledning).

Nu har jag lite frågor!

Jag har inte funderat över hur botten skall se ut ännu, men förmodligen bara brädor med en liten spalt emellan som fungerar som dränering. Någon som har en bra idé angående detta?

Djupet på lådan har jag inte heller bestämt mig för. Hur djupt måste det var för att en gräsmatta skall trivas? Vilka sorters sand / jord / dränering bör ingå, och i vilken ordning?

Tar mycket gärna emot andra tips och synpunkter om detta projekt!
 
Det kommer knappast att bli en gräsmatta som du kan gå på, så jag håller med Liemannen och rekommenderar konstgräs på din terass.
 
Detta är rena spekuleringar.
Har dock sett på när man anlagt golfgreener.

Du bör nog ha ha minst 15cm sandblandad jord och minst 10 cm dräneringsgrus för att det skall funka.
På golfgreener brukar man ha så mycket som hälften sand för att det skall gå bra att gå på greenen utan att den får skador av att man går. Du bör alltså ha en hel del sand om du skall gå på gräsmattan. En golfgreen t.ex. har 30cm sandblandad jord på ett dräneringslager med dräneringsrör under.

Skall du använda imp. virke?
Du kan inte ha brädor med spalt under såvida du inte har t.ex. lecakulor underst. Men jag skulle tro att det kanske dränerar för mycket och blåser under altanen så att rötterna torkar underifrån.
Kanske läge att ha markduk underst.
Tänk på att du måste vattna ofta om du har liten höjd på anläggningen och mycket sand i jorden.
 
Jag måste bara fråga: Varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.