Hej!

Jag har i mitt huvud gjort upp en plan för sommarens ölförvaring bredvid mitt spabad på altanen.

Jag tänkte köpa en sån där rund Red Bull-kyl som finns på mackar och dyl. och sedan lösa någon konstruktioin så den kan hissas upp från utrymmet under altanen. Jätteonödigt, jag vet, men ja e bra pryltokig och tycker sånt e skoj. :)

Jag har då funderat på någon sorts saxliftskonstruktion som matas av en trapetsgänga som drivs av nån motor med drev/kedja.

Men hur räknar man ut själva längderna på "stagen" i själva saxen, och hur många steg man behöver ha i saxen?

De runda kylskåpet är 108cm långt så det kommer behövas en lift som lyfter strax över det. Helst utan att ta jättestor plats i höjdled när den är ihopfälld. Vikt som skall lyftas höftar jag till 50-75kg.

Antagligen helt fel forum att ställa denna frågan i, men jag måste börja någonstans. :D

Eller är det kanske någon som har någon annan bra idé på lösning?

//Anders.
 
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
Ja, om du köper ett begagnat skrivbord, det brukar finnas med höj/sänkfunktion.
Sådana ben kan du få för en rimlig peng.
Däremot vet jag inte om dom tål utomhusbruk. :rolleyes:
 
Välj ett kylskåp med vanlig dörr istället så slipper du kanske till och med kliva ur badet för att nå en kall.....
 
Tackar för svar!
Det där e nog nått som kan fungera ja. Fast det får nog bli en lyftpelare på vardera sida om kylen för att undvika snedbelastning.

Iof kommer det nog bli en rätt dyr historia för ett vanligt skrivbord brukar väl inte ha så lång slaglängd som krävs för att lyfta 110cm typ? Tror annars att jag skulle kunna luska fram ett sådant skrivbord från jobbet. Dock lär dom inte tåla uteklimatet speciellt bra, men det kanske går att kaplsa på nått sätt...

Någon som har nån annan input? :)
 
Du har inte funderat på vajrar?
Tre vajrar kopplat till samma trumma via löphjul strax under golvet borde räcka.
Det borde vara ganska enkelt att hitta en kapslad motor och lämplig växellåda.
Man kanske till och med kan använda sig av en gammal borrmaskin?
 
Mikael_L
Den här lyfter lite för lite, och är väl inte motordriven heller ...
http://www.jula.se/mc-lyft-135kg-601048

Men den där kylen du funderar på är väl "toppmatad", den behöver väl inte lyftas upp helt och hållet?
 
kanske 3st trapetsgängor, stående på var sin sida av kylen. synkas med kedjor från motorn.
liknande en sån här lyft till fräs.
fras3.jpg
samma fast trapetsgängorna snurrar och ett bord med trapetsmuttrar som kylen står på
 
Vajrar har korsat mina funderingar, men kändes lite för bökigt och avancerat jämfört med en sax. (Antagligen för att jag aldrig konstruerat något sådant med vajrar och känner mig oerhört osäker på hur jag ska göra. :) )

Julas MC-lyft är ingen dum ide faktiskt. Det står 89cm lyfthöjd, men jag blir osäker på om dom räknar med de 30cm som enheten är hög när den är ihopfälld? Får nog åka dit och mäta. Den går nog att motorisera. Kanske tillomed "förlänga" så den får en saxvåning till. :)
Den behöver absolut inte komma upp de 108cm som den är hög. Runt 85-90 hade nog räckt gott. :)

Fräsbordskonstruktionen är smart men verkar lite för överjobbat och svårt. :D
Jag kollade lite på lyftpelare, men det verkar tyvärr som att maximal "stroke" är ca 60cm vilket blir aningens för kort. :(
 
Rolig ide fastän helt onödig :)
Visa gärna lite bilder under byggets gång.
 
  • Gilla
Janebrink
  • Laddar…
Mikael_L
ByggareSchyll skrev:
Rolig ide fastän helt onödig :)
Visa gärna lite bilder under byggets gång.
Jodå, men livet vore allt tråkigt ifall vi aldrig gjorde något "onödigt". :D
 
Absolut! :D
 
Tv-hiss, då får du fjärrkontrollen på köpet :)
 
Ja de hade nog funkat. Så attans dyra bara... :(
 
Janebrink skrev:
Tackar för svar!

Iof kommer det nog bli en rätt dyr historia för ett vanligt skrivbord brukar väl inte ha så lång slaglängd som krävs för att lyfta 110cm typ?
Även om det kanske är överspelat så mätte jag just på mitt Kinnarps här på jobbet och det lyfter 65 cm max. Så det blir i minsta laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.