Hej

Jag ska bygga ett nytt garage och behöver hjälp med vilka balkar man ska använda.
Garaget ska byggas med leca block och ska ha en 4meters port på långsidan.
Vilket är bäst stålbalk eller limträ?
Ska man bara lägga balken på leckablocken eller det är kanske bättre med två ben ner?

Det kommer att vara 6,5*12 med en vägg som bär av så garaget blir 6,5*8 och det andra rummet blir 6,5*4

Hoppas någon kan hjälpa mig
Ursäkta min dåliga paint bild.:rolleyes:

hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent praktiskt är det nog en smaksak med stål eller trä. Trä är ju enklare att bearbeta i efterhand, borra, fästa saker i osv.

Om jag förstår rätt ska du ha en balk i nock också, och öppet upp i nock i hela garaget då? Då får du en stolpe som bär upp den mitt på balken över porten, så den balken blir nog i en ganska rejäl dimension ;)
 
Ja det är tänkt att vara öppet upp i nock, men hur vet man hur stor balk man ska använda?
Sen är ju frågan hur man ska sätta balken på insidan och ha ben ner på plattan eller om man ska fälla in balken i leca blocken? Någon som vet vilket som är bäst?
 
Stål eller trä är väl som sagt mest en smaksak, dimension får man räkna på.
Ta fram en ritning på garaget och be leverantören av limträbalkar räkna åt dig, tror de hjälper till med sådant. Be då också att få lasterna som ska ner i ändarna av garageportsbalken, och kolla sedan med leverantören av lecablocken om det är ok att belasta blocken så. är det ok är det ju enklast att inte ha stolpar.

Så hade i alla fall jag gått tillväga.
Själv beställde jag färdiga takstolar och då räknade takstolsleverantören på balkarna och angav punktlasterna så att jag kunde dimensionera bärande reglar rätt. "Vanligt" reglar garage. En av mina limträbalkar bärs upp av dubbla 120-reglar i ändarna och en trippel i mitten. Kunde även fått en fribärande balk och då hade det behövts trippla 120-reglar i ändarna. Men bygglovet är med två portar, så... :)

På Träguiden.se hittar du information om vilka reglar du måste ha vid ett visst mått på fribärande takstolar. Fast det är kanske mindre viktigt för dig eftersom du bygger med leca. Men ska du ha stolpar någonstans finns det bra info där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.