Vi ska dränera om under sommaren och vid en husgavel har vi en vinranka (heter det så?) - eller snarare ett "vinträd". "Trädet har stått där i säkert 40-50 år, Stammen är ca 10 cm tjock vid marken. Det ger varje år ganska mycket druvor (20-40 klasar mycket goda druvor). Tror det trivts så bra där eftersom det är rätt vädersträck och att den står mot/växer på en värmande tegelvägg.

Den måste tas bort vid dräneringen. Kan man flytta den måntro? Hur göra?
 
Oj, det blir nog ett svårt projekt. Men om man bara kan gräva tillräckligt brett och djupt och har maskin att flytta trädet med så är det nog möjligt.

NU såg jag att ni skulle dränera under sommaren, då är det ett betydligt större riskprojekt. Egentligen skulle detta göras under senvinter/tidig vår, för att ha så goda chanser som möjligt att lyckas.

Försök verkligen få med en så stor jordkklump som möjligt det är A och O, vin är känsligt för beskärning under sommaren då det blöder lätt och det kan vara svårt att få upp det utan att skada några rötter. Ni får nog ta en grävare till hjälp att lyfta upp det ur jorden och att flytta det till en lite skuggigare plats där det vattnas och tas om hand om.

Försök hitta en så likvärdig plats för det som möjligt sedan om det inte kan få vara kvar.

/Kalle
 
Ett annat alternativ - kanske inte enklare men borde kunna vara möjligt - är att låta trädet stå kvar. Bygg en låda på ca en kubikmeter runt och under roten och stötta/påla lådan. Sköt om trädet med vattning under dräneringensfasen. När ni sedan ska fixa väggen just där borde man kunna rucka och komma in med skivan (om ni nu hanterar väggen också och utifall att det är hel källare). Allt beror ju på hur mycket extra jobb ni vill lägga ner på att rädda vinplantan. Men jag inbillar mig att detta skulle kunna funka och borde ge större möjlighet för överlevnad än att flytta plantan mitt i sommaren.
 
Stort tack - jag har allt annat än gröna fingrar själv. Jag har dock förstått att det kommer att bli ett svårt projekt. Jag tror att det måste bli "flyttalternativet", vinträdet står precis i ett hörn på huset där vi måste komma åt för dränering, dräneringsledningar, dagvatten, stuprör osv. Jag tror helt enkelt det får bli så att jag får be grävmaskinisten göra sitt bästa försök och få upp en så stor jordklump med rötter som möjligt. En annan fråga - trädet är ganska vildvuxet och en flytt skulle underlättas om man kunde kapa/beskära en del av grenverket. Men jag antar att det är fel ?
 
Jag är i samma situation och tänkte dränera om isolera källarväggen inom något år. Kanske kan man försiktigt vika rankan från väggen och handgräva just den biten.
Hade rötterna klättrat in mot grunden ?
 
Nu är jag inte helt säker men kan du planera in flytten så tror jag sen höst är bästa tidpunkten.
Eller egentligen vinter, men ställer väl till det med tjäle och annat kan jag tänka mig.
Sen spaljera den tillfälligt någonstans och göra om proceduren nästa höst efter dräneringen eller om det är permanent flytt som gäller?
 
Äh... såg inte att tråden var gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.