Jag har en rätt lång hall som går i vinkel, vi kan kalla dem hall 1 och 2. Både hall 1 och 2 har vars ett lamputtag. I hall 1 sitter en brytare med 2 vippor, en till utebelysningen och en till hall 1 och 2. I hall 2 sitter en trappbrytare som tänder både 1 och 2. Jag skulle vilja separera hall 1 och 2 från varrandra men ändå ha kvar trappfunktionerna. Alltså jag vill kunna tända hall 1 från både hall 1 och 2 och lika från hall 2.

Skulle det gå att sätta 2 dubbeltrapp här, alternativt ha en dubbeltrapp i hall 1 och en dimmer trapp/1-pol i hall 2 (har fällt in spottar i hall 2, så dimmer kanske skulle sitta fint). Jag har redan fällt in en dosa till i hall 1 så jag kan ha utebelysningen separat. Som det är nu så antar jag att det bara är draget en tändtråd så jag måste väl mata in minst en till?
 
Det kan ju bli lite tajt, eftersom du troligen måste dra in 3 nya trådar mellan dosorna. De 2 mellantrådarna samt en brytledare.

Ett alternativ är ju att du sätter in en knappstyrd dimmer liknande den från CO som omnämns i en annan tråd här. Den styr du med vanliga strömbrytare (dvs en tändtråd från varje brytare till dimmern).

Jag har en sådan lösning (fast med dimmax dimmer) där en trippel brytare styr 2 dimmers från 2 fjädrande knappar, och den tredje driver en vanlig lampa (typ din utebelysning). Då "sparar" du in en dosa.
 
Jag har redan fällt in en dosa till i hall 1 så det är för sent nu att ta bort den. Har redan spacklat och målat :)

Men att dra in fler trådar kanske inte är omöjligt. Om jag får in 3 trådar till så skulle det väl i praktiken funkar med endast 2 dubbeltrapp? På Eljos sajt hittar jaga bara schema där det är korsbrytare inkopplat oxå. Borde väl gå utan?
 
hmmm, jag tror jag blandat ihop det lite. En dimmer med trapp/1 pol kan inte ersätta en dubbeltrapp knapp, eller? Fick för mig att vredet gick till den ena källan och vid tryck tände man den andra. Då är kanske det smidigaste 2 dubbeltrapp och skita i dimmer om jag vill kunna tända på båda ställena från båda hallarna.
 
Om allt är normalt så har du troligen 3 trådar idag mellan de två dosorna (1 bryt och 2 mellantrådar). Nu måste du in med ytterligare 3 trådar, då får du 6 trådar i ett rör.

Enligt normerna så "får" du bara ha 5 trådar i ett 16mm rör. Detta är framförallt för att det skall gå att få igenom dem, men det handlar även om risk för överhettning. I en lampkoppling som den här så borde det inte finnas någon risk för överhettning, men jag har av annan tråd här uppfattat att man ändå inte får ha för många trådar i ett rör.

Lite beroende på hur rören är dragna till brytare och lampa så kan du även riskera att du måste få plats med skyddsjord i röret, då är du uppe i 7 trådar, och det tror jag är praktiskt omöjligt att få in. även 6 trådar lär bli problem om du inte har i princip helt rakt rör mellan dosorna.
 
Mr^Ma9oo skrev:
hmmm, jag tror jag blandat ihop det lite. En dimmer med trapp/1 pol kan inte ersätta en dubbeltrapp knapp, eller? Fick för mig att vredet gick till den ena källan och vid tryck tände man den andra. Då är kanske det smidigaste 2 dubbeltrapp och skita i dimmer om jag vill kunna tända på båda ställena från båda hallarna.
Precis, dimmer med trapp hanterar bara en lampa.

Måste du kunna styra båda hallarna från *båda* ställerna? Hos oss har vi bara dubbeltrapp i "mötespunkten" och sedan enkel trapp i resp "rums" ände (en källargång/hall och en garagetrappa). Då behöver man ju inte dubbla mellantrådar mellan två brytare.
 
hempularen:
Jag tror det går fler VP rör mellan dessa två koppligsdosorna. På båda ställena så går rör ner från kopplingsdoan till strömställare och sedan vidare ner till uttag. Så där är ju matning fram på båda ställena. Från kopplingsdosan går det flera 4 -6 rör ut. sedan vet jag inte hur det är draget om det går ett rör till varje rum. Skall hem och kolla lite mer och se hu många rör det går mellan dosan i hall 1 och hall 2.

dalle:
Det är inte 2 hallar som ligger avskillt. Det är samma hall men den ligger i vinkel (L-formad) så jag valde att döpa dem till hall 1 och 2 för att lättare beskriva. I praktiken är det samma hall. Det sitter en brytare i vardera ände av hallen.

4_rum.jpg
 
Mr^Ma9oo skrev:
Det är inte 2 hallar som ligger avskillt. Det är samma hall men den ligger i vinkel (L-formad) så jag valde att döpa dem till hall 1 och 2 för att lättare beskriva. I praktiken är det samma hall. Det sitter en brytare i vardera ände av hallen.
Ok! Då förstår jag.

Har faktiskt själv en liknande vinklad hall på bottenvåningen, men där har vi tre strömbrytare - en i varje hörn. Den långsmala delen av hallen styrs med två enkeltrapp och hallen närmast ytterdörren med en egen strömbrytare (vid dörren). Antar att du inte har någon tredje brytare (vid köket typ).
 
Nej, bara 2 knappar. En sitter till höger om WC vid huvudingången och den andra till höger om bad (mellan bad och klk). Så de sitter ändå rätt centralt i respektive "hall". Har utan för bad fällt in 5st 20w spottar i en gipstrumma runt ett vent rör. Vill mest ha som ett ledljus så jag bytar nog till 10w. Men eftersom jag inte kopplat in allt (då elektriker kommer att göra det) så vet jag inte resultatet. Och när jag inte vet om jag får plats med trådar så är det svårt att planera allt till elektrikern kommer för att tvinna lite trådar ;) Man vill ju ha fixat allt så det går snabbt när det väl är dax.
 
Om du kommer fram till att du skall stoppa in 6 eller fler trådar i röret, så ring elektrikern och fråga om det är OK. Detta är en av punkterna där olika elektriker verkar ha lite olika tolkning av reglerna. Vore ju lite synd om du lyckats knöka in trådarna, och elektrikern vägrar koppla in det.
 
hempularen skrev:
Lite beroende på hur rören är dragna till brytare och lampa så kan du även riskera att du måste få plats med skyddsjord i röret, då är du uppe i 7 trådar, och det tror jag är praktiskt omöjligt att få in. även 6 trådar lär bli problem om du inte har i princip helt rakt rör mellan dosorna.
Inget är omöjligt...... kanske bara lite fel enligt "normerna".

Jag har 9 kablar i ett 16 mm VP rör men då är det trångt vill jag lova.

 
hempularen skrev:
Om du kommer fram till att du skall stoppa in 6 eller fler trådar i röret, så ring elektrikern och fråga om det är OK. Detta är en av punkterna där olika elektriker verkar ha lite olika tolkning av reglerna. Vore ju lite synd om du lyckats knöka in trådarna, och elektrikern vägrar koppla in det.

Skall ringa elektrikern direkt. Tack för tipset.
 
Mellan dosa 1 och 2 går det 6 st trådar (Svart, blå, brun, jord och 2 vita). Så det ser nog tajt ut att få in fler. Synd att jag inte tänkte på detta innan när jag hade väggen öppen, har ju redan dragit in VP-rör halvvägs till den dosan :) Nu är allt spacklat och målat så nu blir det inte mer ingrepp i väggen.

Vad har jag då för alternativ?
 
Mr^Ma9oo skrev:
Vad har jag då för alternativ?
En variant är att bryta hall2s belysning från både hall1 och hall2 men att endast styra hall2 från hall2. Tycker att din brytare i hall1 sitter så pass centralt att man kanske inte behöver "extrastyrningen" från hall2. Eller tvärtom förstås... dvs hursomhelst max en trappfunktion.

Eller den mer avancerade styrningen med dosdimmer som föreslogs tidigare, då behövs färre trådar.
 
Jag skulle nog rösta för dosdimmern, väldigt behändigt.

Men detta att du redan nu hgar 6 trådar förstår jag inte riktigt. Det låter som minst 2 för mycket. Är det så att det går vidare till något annat, ex. väggutag från dosa 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.