Hela principen i detta fall skulle kunna jämföras med att huset har annan färg på kvällen vid visning än på dagen vid dagsljus. Man upptäcker helt enkelt att färgen har annorlunda kulör på dagen och vill därför bryta avtalet. 90-talister i husköpartag om jag får gissa. Detta är en subjektiv bedömning och ligger i köparens intresse om det behöver göras någon ändring. Blir trots detta väldigt nyfiken på utgången av ärendet
 
En reflektion agående olika ljudnivåer så kan tilläggas att inne på Clarion spa på Ringvägen i Stockholm
sitter jag just nu med min fru. Vi sitter ensamma tre meter från en porlande bassäng och läser. Inget prat, inga andra i lokalen, det är lungt och skönt och jag mäter upp 67 dB medel-ljudnivå med telefonen. Det säger rätt mycket om hur man uppfattar ljudnivåer i olika miljöer.
 
Nu har vi ju en öppen hävningsklausul i kontraktet och då är det ingen mening att blanda in juridik i det. TS har rätt att häva kontraktet. Kanske lika bra att döpa om det till Öppet köp.

Det är fullt möjligt för säljaren att sälja utan hävningsklausul. Det hade ju dock antagligen lett till lägre snittpriser, då köpare hade räknat in en större riskfaktor i sina bud. En hel del bud hade kanske inte lagts då man hade fått lägga ner pengar på att fullfölja undersökningsplikten före kontraktskrivning. Men det är en annan diskussion som jag tror det funnits flera trådar om.
 
vectrex skrev:
Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå argumenten om att det är dålig stil etc. Har dom en öppen besiktningsklausul så har dom. Tycker du ska pruta så gott det går. Säljaren kan välja att säga nej.

Gissar att dom går med på halva planket. Materialkostnaden för ett sådant måste vara väldigt låg? 20 tusen får du mycket tryckimpregnerat virke och betong till plintar för!
Visst kan det vara OK att pruta men när TS uttrycker sig som att ha ska kräva ersättning etc. så går det för långt. Hade TS från början skrivit att han uppfattade det som bullrigare än han trodde och om det var OK att pruta skulle tråden fått en helt annan karaktär.
Men när krav, dolda fel, säljaren borde stå för kostnaden osv dras in så blir det taggarna utåt.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
För att avsluta tråden. Vi kollade upp allt så gott vi kunde och fråga sedan hur säljaren ställde sig till att dela på material kostnadaden. Det hela drog sedan ut på tiden mot vår deadline och efter pressat lite fick vi beskedet 2h innan deadline att de ej vill dela kostnaden. Vi fundera lite och kom fram till att fördelarna med nära till förskola, kollektivtrafik och att det är ett av de bästa området i staden förhoppningsvis väger tyngre än bullernivån så vi valde att ta huset ändå. Vill tillägga att vi föreslog att dela på kostnaden och att vi påpeka att vi förstår att situationen var lite unik och att vi därav respekterar säljarens beslut utan att protestera. Det kom dock fram att vägförening redan en gång anmällt bullernivån till trafik verket för sådär 10år sedan och att man då mätte upp värden som var under gränsvärdena. Sedan dess har såklart trafiken ökat men man har sänkt farten med 10km/h om det nu påverkar. Några har slängt upp egna plank så skall höra hur de upplever skillnaden.
 
jlsys skrev:
Det kom dock fram att vägförening redan en gång anmällt bullernivån till trafik verket för sådär 10år sedan och att man då mätte upp värden som var under gränsvärdena.
Vilket gränsvärde pratar vi om då? 55 dBA som gäller som riktlinje vid ny-/ombyggnad? De svar jag har fått när jag varit i kontakt med trafikverket är att de inte gör något med fastiheter som ligger under 65 dBA, så det är ju också en sorts gränsvärde. Skulle nog påstå att skillnaden mellen 55 och 65 är stor. 55 går nog rätt bra att leva med, 65 är förjävligt.

Bara för att jag är lite nyfiken; har du fått något värde på bullernivån på fadtigheten från Trafikverket?
 
65 är det vägverket går på gällande utomhus miljon. 55 är väll bara för nybyggen om jag minns rätt. Mätte dock som sagt upp runt 70 vid tomt gränsen med mobilen när det var rusningstrafik. När jag var på visning vid 18:30 var det inte så farligt....
 
Mätning med mobilen är nog ingen höjdare, vad mäter den egentligen? Vägverket talar om ekvivalent dygnsmedelnivå. Ekvivalent ljudnivå kallar vi LAeq, det är en sorts "medelljudnivå" under en viss tid. Jag har gjort själv gjort entimmes-mätningar under dagtid på min fastighet och hamnat på LAeq=63 dB, trafikverkets simulering ger 61 dB med det är ett årsmedel över hela dygnet och stämmer rätt bra ihop med mitt frammätta värde på dagen.
Max nivå under kort tid (LAFmax) har jag mätt upp som mest 79,9 dBA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.