Jag har tänkt lägga in ett klickgolv Faus Chess Black som är ca 7 mm tjockt och kommer i form av långsmala skivor. Jag har två frågor:

  1. Idag ligger en plastmatta ovanpå masonit och brädor. Jag vill helst att det nya golvet skall bygga så lite som möjligt och funderar på om det går att ta bort masoniten eller om det är bättre att behålla den trotts allt? Se bild...
  2. Hur gör man med klickgolv vid en tröskel - jag kommer att lägga golvet så att kortändarna av plattorna är vända mot tröskeln. Hur gör man med spalten som skall lämnas så att golvet skall kunna röra sig?

tmp_IMG_20140316_1652331707711439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det hyfsat lätt att få bort plastmattan + masoniten samt att underlaget är så pass jämt att en foam tar upp ojämnheterna så ja. (Antar att masonitens syfte var att få mattan jämnare)

Annars kan man kapa dörren något i nerkant ifall det skulle bli tajt mot golvet, men anser det som ett sämre alternativ.

Smidigast är att lägga en kvartsstav som täcker springan mellan golv och tröskel. Helt klart enklast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för svaret - jag får mäta lite för att se hur mycket ojämnheter det verkar finnas. Sticker en planka upp extra mycket på något enstakasatälle får man väll ta till hyveln...
 
Redigerat:
Ja det kan man ju göra på de värsta ställena. Lycka till!
 
Du har ju bara masonit på ett ställe, så du måste ju lägga något där.
Jag hade tagit bort det om det inte sitter fast.
 
Jag borde kanske ha beskrivit bättre vad bilden visar - jag har tagit bort plastmattan på en tredjedel av golver så att masoniten syns (färgen beror på klisterrester) och sedan har jag tagit bort en av masonitplattorna (den har jag kvar och kan lägga tillbaka om jag bestämmer mig att lägga laminat klickgolvet ovapå).

Masoniten sitter med (många) små spikar så om mattan går lika lätt att ta bort på resten av golvet är det helt görbart att även ta bort masoniten också..
 
då hade jag tagit bort den.
 
När det gäller tröskeln så funkar en kvartsstav eller en smyglist (snyggare tycker jag) oftast på sidan som dörren inte öppnas mot, andra sida finns ofta inte plats på. Jag brukar då ta bort tröskeln och fräsa eller såga ett uttag så att golvet kommer in lite under tröskeln.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
En ytterligare fråga - i en del andra trådar har det diskuterats om man kan ställa bänkskåp och vitvaror på laminatgolv och då har jag mestadels tolkat det som att svaret varit ja det går bra. När jag kollade hos bjoorns.se (där jag övervägt att beställa golvet) säger de att garantin inte gäller om man gör på det sättet och att man absolut skall lämna tomt under...
Någon som vet om alla leverantrörer har denna policy? Jag hade tänkt kunna planera om mitt kök och därför lägga ett "helt golv" även om det kostar typ någon tusenlapp mer pga mer laminat åtgång men man vill givetvis ha garanti på golvet...
 
  • Gilla
S-O
  • Laddar…
Hej! Såg detta inlägg idag och tänkte ge ett svar... Laminatgolv, precis som parkettgolv är s.k. flytande golv. Det betyder att de måste "flyta" och får alltså inte låsas fast av t.ex. bänkskåp eller tunga inredningar. De måste installeras med expansionsutrymme runt alla väggar, dörröppningar, stolpar, elementrör osv. Hur stort expansionsutrymme som krävs finns i leverantörernas installationsanvisningar. Golvet ska läggas sist i ett utrymme. En hel del snickare envisas med att lägga golvet först (för att det är enkelt för dem skulle jag tro...) men det är alltså inte att rekommendera. I ett kök ska golvet läggas fram till de främre stödbenen och sedan kommer sockeln att dölja avslutet på golvet. Det finns flera fördelar med att göra så, bl.a. att om en skada skulle uppstå i golvet så kan man relativt enkelt byta ut den skadade plankan mot en ny. Om golvet går ända in mot väggen så blir denna operation väsentligt mer problemfylld... Dessutom skulle jag nog påstå att reklamationsrätten och garantier äventyras om golvet läggs hela vägen in mot väggen i ett kök...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Intressant det där med garantin. Vad är det som kan gå sönder på ett köksskåp om man har ett flytande golv under?

Jag skulle alla gånger lagt det underskåpen så man får det slätt. Att man vill lägga golvet först är ju för att det är enklast att få det snyggt. Det är ju inte alltid man har sockel.

Vid tröskeln kan man lägga en list (kvartsstav ser mer än lovligt hempulat ut) som man klyver ner till önskad höjd. vag gäller klickgolv på golvplankor så borde det gå bra att lägga om man lägger det nya golvet tvärs över plankorna. Skall det ligga längs med bör det vara helt plant annars kan nya golvet svikta om du har otur. Lägg ett vattenpass tvärs över plankorna och se plankorna buktar.

//Johan
 
Gällande garantin så är det ju inte köksskåpen som man tänker på, utan på golvet... Riktlinjer i golvbranschen är att golvet inte ska ligga under köksskåp då det kan riskera att låsas av tyngden och då förhindras att "flyta" vilket i sin tur kan orsaka att golvets fogar går upp, alternativt att golvet riskerar att "resa sig". Man brukar förvisso förankra underskåpen i väggen och ha en avbärarlist som de vilar på i bakkant, vilket minskar "trycket" mot golvet. Men med tunga skåpstommar och t.ex. en granitsbänkskiva finns risk att det blir för tungt.
 
Lade till slut ett "helt golv" men sågade hål för benen (IKEA) under de tyngsta bänkarna. Får se hur det kommer att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.