A
Hej!

Håller på med ett blivande badrum i källaren i mitt 50tals hus. (ca 20 m2)

Har bilat bort plattan grävt ur och satt ut 3st golvbrunnar + handfat och toalett anslutning, lagt grus i botten, sedan 5+5 cm isolering, golvvärmeslingor, armering och nu i veckan ska de gjutas.

Tanken var att vi skulle köra kalkstens golv men vi blev sugna på att ha polerat betonggolv som enda tätskiktet.
Ringde ett firma i staden som utför detta och sa att de inte var något problem. Men att jag skulle kolla med F-bolaget först. Ringde Trygghansa som sa att de är OK om hantverkarna godkänt de.

Brunnar är lagda i höjd så att de blir perfekt med klinker på.. Dvs om jag polarar betongen ligger dom fel. Kan man gjuta i veckan och några veckor senare flytspackla upp 1cm som man sedan polerar?
 
  • Gilla
samoraj
  • Laddar…
Nej. Du kan inte polera flytspacklet.
 
Blir det inte fruktansvärt halt med polerad betong i ett badrum?! Minsta vatten på blir väl rena skridskobanan.
 
verktygsgurun skrev:
Nej. Du kan inte polera flytspacklet.
Weber har åtminstone självutjämnande massa som man t.o.m kan få i olika färger för att ha som toppskikt.

Och den är slip och polerbar!
 
Redigerat:
frågan är väl hur du löser tätskiktet?
Man skulle kunna tätskikta och sen gjuta betong på tätskiktet och därefter polera, men skulle tro att det är min 4cm du måste gjuta. Sen vet jag inte hur det funkar att polera på en flytande betongkaka
 
Men det är ju en källare från 50-talet så tveksamt med tätskikt oavsett golv val.
 
japp det har du rätt i... slarvade med läsningen :)
 
T
oceanis skrev:
Men det är ju en källare från 50-talet så tveksamt med tätskikt oavsett golv val.
Det har du rätt i, fast nu har ju TS grävt ur och isolerat...........
 
Det finns ingen anledning till att du inte bör ha tätskikt nu när du har isolerat samt lagt golvvärme o.s.v. Även om betongen poleras kommer den knappast att bli tät då du hade fått gjuta en extremt hårt betong med lågt vct-tal om du skulle få den hyffsat tät, en sådan är svår att polera samt att tjockleken antagligen är för liten.

Om du inte lägger tätskikt kommer din golvvärme efter duschningar och dylikt att få jobba med att avdunsta vatten istället för att värma upp golvet och rummet, d.v.s. du kommer få en hög förbrukning på din golvvärme. Du kommer dessutom att få en naturlig fuktvandring neråt eftersom golvvärmen torkar ut lokalt. D.v.s. när du får vattenpågjutning kommer denna fukt leta sig ner mot torrare skikt i betongen. Dock föreligger det väl ingen större skaderisk då inga organiska material är inblandade, men det känns onödigt att göra på detta sätt i ett helt nytt utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.