Tjena, jag och min bror håller på med planering för ett garagebygge för vårt bilintresse. Garaget är tänkt att bli 13x8meter och helt öppet invändigt.

De första frågorna vi stöter på är hur vi ska bygga bottenplattan billigast o bäst?
Vissa tycker man ska lägga Leca-block utmed kanterna. OCh då menar vi sådana som kallar Kant-block eller nåt. ca 6meter långa iaf. Och vissa säger att man ska gjuta hela "ramen" och sedan gjuta golvet i den.

Hur brukar man göra? Vi har tänkt göra så mycket vi kan själva för att hålla kostnaden nere. Samt att kanske spara på betongen då den inte är allt för billig.

Tacksam för tips o råd!!

Mvh Tony
 
Det finns ganska många trådar om garageplattor, så använd sökfunktionen. Visst kan man bygga billigt, om man inte värderar sin egen tid till något. Men att stå och vända (blanda) betong för hand med skyffel, hör nog till en gången tid. Annars är det enklast att sätta ut färdiga kantelement 1.2 meters eller 2 meters längd, isolering (frigolit) och armering. Räkna med 100mm betong på detta, eller för er del ca 12kbm betong, med tanke på att det blir en gjuten balk (förstyvning) runt plattan. Men innan allt detta påbörjas måste det finnas en bädd att bygga plattan på bestående av grus/sten som skall packas med vibrator. Om det nu finns ett värde på hobbybilarna, så får garget säkert matcha dessa.
Mitt eget garagebygge (för hobbyfordon) håller på att färdigställas nu.
garagetx.jpg
 
Det finns ganska många trådar om garageplattor, så använd sökfunktionen. Visst kan man bygga billigt, om man inte värderar sin egen tid till något. Men att stå och vända (blanda) betong för hand med skyffel, hör nog till en gången tid. Annars är det enklast att sätta ut färdiga kantelement 1.2 meters eller 2 meters längd, isolering (frigolit) och armering. Räkna med 100mm betong på detta, eller för er del ca 12kbm betong, med tanke på att det blir en gjuten balk (förstyvning) runt plattan. Men innan allt detta påbörjas måste det finnas en bädd att bygga plattan på bestående av grus/sten som skall packas med vibrator. Om det nu finns ett värde på hobbybilarna, så får garget säkert matcha dessa.
Mitt eget garagebygge (för hobbyfordon) håller på att färdigställas nu.


Mycket snyggt garage, bara att gratulera.
 
Jag hjälpte en kompis att blanda betong i fredags, vi blandade ca 9 kubik, dock inte genom att vända med spade ;)
Vi använde grävmaskin och traktorblandare, priset blir bra precis hälften mot köpt betong.
Varje blandning blir ca 800 liter........men visst "kontakter" måste ju finnas, annars är det ju väldigt bekvämt med färdig betong ;)
 
köp boken ! http://tracker.tradedoubler.com/cli...fs/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9153419278

Leca block är billigt så den kan man använda för att få upp väggen en bit och skyddar väggen både mot fukt/vatten och svetsstänk.

kantelement rekommenderas skarpt, du måste hursomhelst isolera under betongen och väggen. prisskillnad blir obefintligt.

Jag håller själv på att bygga ut hobby garaget med ytterligare 6x6m, blir 12.1x6 meter invändigt när det är klart. byggkostnaden för 6x6m blir ca 50'.

Då köpte jag in färdig betong, men gjöt plattan själv tillsammans med en kompis.

hemligtheten att bygga billigt är ringa runt och kolla olika ställen samt förhanda en smula, inte bara köpa på en ggn på stora varuhuset.


grus 1000
hyra minigrävare 2226
betong 5m3 7074
markskivor, kantelement 7908
golvvärmeslang etc 4430
Regelvirke byggmax 2000
lecablock 600
takplåt 7900
takstolar 4725
Underlagstak (glasfiberväv) 1550
ytterpanel 2800
Isolering 3200
Färg 800
Fönster 800




 
Nu har jag fått bygglov!! Dags att börja ringa runt!! Fler tips mottages gärna!
 
Hur stor är skillnaden egentligen med isolerad o icke isolerad bottenplatta när man inte har golvvärme?? Plattan blir ju aldrig kallare än marken under gör den, och ska du värma upp plattan på vintern så har man ju ett bra tag på sig innan den är varm...

Vi ska isolera väggar och tak rejällt. Men har från flera byggare fått rådet att låra bli plattan om vi inte ska ha golvvärme...
 
Mikael_L
Tegheim skrev:
Hur stor är skillnaden egentligen med isolerad o icke isolerad bottenplatta när man inte har golvvärme?? Plattan blir ju aldrig kallare än marken under gör den, och ska du värma upp plattan på vintern så har man ju ett bra tag på sig innan den är varm...

Vi ska isolera väggar och tak rejällt. Men har från flera byggare fått rådet att låra bli plattan om vi inte ska ha golvvärme...
Jag tror det går bra att vara utan isolering under, förr i tiden var ju garageplattor alltid så; är någon av annan åsikt?

Personligen skulle jag ändock överväga att ha 100mm cellplast och golvärmeslingor (men kanske lite glesare, cc 40) utifall jag skulle ångra mig nån dag.
Det borde vara skönare att ligga på ett anings uppvärmt golv när man mekar. Men kostnaden blir väl lite drygt 10000 extra, när ni bygger så stort, så den är ju inte helt obetydlig.

En jag känner lade in elektrisk golvärme, som håller ca 5 grader i garaget, sen slår han på en byggfläkt när han ska meka, varmt på en halvtimme typ.
 
Tegheim skrev:
Hur stor är skillnaden egentligen med isolerad o icke isolerad bottenplatta när man inte har golvvärme?? Plattan blir ju aldrig kallare än marken under gör den, och ska du värma upp plattan på vintern så har man ju ett bra tag på sig innan den är varm...

Vi ska isolera väggar och tak rejällt. Men har från flera byggare fått rådet att låra bli plattan om vi inte ska ha golvvärme...
Funkar lika bra utan isolering, men betong kan vara riktigt kallt när man mekar bil.
100m2 grund och 100mm cellplast kostar kring 10' . hela er bygge lär ju kosta minst 120' bara i material. Sedan tillkommer arbetet.

Ni måste hursomhelst värme upp garaget på något sätt, hur skall ni göra det ?
Ett alternativ är en egen elpatron med vattenvburen golvvärme. golvvärmeslangen är rätt billigt, kolla tex på www.rinkabyror.se

Och tänk på hur mycket värme som försvinner genom en oisolerad platta...

 
Som planen ser ut nu så blir de är rejäll luft/luf värmepump. Så kan man hålla 10-12grader året om...
 
Tänk på att de flesta Luft/Luft pumparna ej kan sänkas till så låga temperaturer,,,

Min Panasonic kan jag sänka till +16.
 
Det är inget negativt tycker ja iof. Jag har gärna 16 grader jämt om de går.
 
Är det någon som har bilder på 3- eller 4-bilsgrage?

Saturnus2 - hur stort är ditt garage?
 
På torsdag gjuter vi! :cool:
 
Tegheim skrev:
Tjena, jag och min bror håller på med planering för ett garagebygge för vårt bilintresse. Garaget är tänkt att bli 13x8meter och helt öppet invändigt.

De första frågorna vi stöter på är hur vi ska bygga bottenplattan billigast o bäst?
Vissa tycker man ska lägga Leca-block utmed kanterna. OCh då menar vi sådana som kallar Kant-block eller nåt. ca 6meter långa iaf. Och vissa säger att man ska gjuta hela "ramen" och sedan gjuta golvet i den.

Hur brukar man göra? Vi har tänkt göra så mycket vi kan själva för att hålla kostnaden nere. Samt att kanske spara på betongen då den inte är allt för billig.

Tacksam för tips o råd!!

Mvh Tony
Jag gjorde allt själv, ink körde grävmaskin, körde hem grus osv. Den plattan kostade 100k, med golvvärme och 5cm golvisolering.
Plattan är 7,5 x 16 meter och 12cm tjock. Kantbaken under inkörsporten är 40 cm.
Jag har dubbel armering, alltså i över och underkant, det var det som krävdes för att golvet skulle hålla för en 10 tons domkraft vart som helst på golvet, som är 1dm2 i yta.
För att få så lite höjdskillnader som möjligt på golvet gjorde jag en vattenränna i mitten av golvet. I botten på rännan ligger det en vanlig golvbrunn. Rännan är täckt med 6mm plåt. Rännan är 35cm bred, (tror jag!)

Pga att jag är borta väldigt mycket hinner jag inte elda så mycket som jag vill. Därför har jag köpt en värmepump som förhoppningsvis ska monteras i början av december.
Jag ska montera den så högt som möjligt i rummet för att det inte går att ställa ner tempen så mycket som jag önskar. Jag har upptäkt, en ganska självklar sak, att det blir ju ganska varmt strax under taket. Låter jag då pumpen jobba mot det lite varmare luften, så bör det fungera ändå. Utan att behöva höja hela rumstemperaturen.
För att få en lagom balans på värmen sätter jag då en takfläkt som trycker ner värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.