Vi bygger till och om vårt hus och lägger vattenburen golvvärme i ca 40 av 120 kvm. I ett litet förråd i nya delen kommer fördelaren till golvvärmen vara och till en början även en mindre elpanna för golvvärmen. På sikt ska övriga huset konverteras till vattenburet och då försvinner elpannan och ersätts av värmepump som kanske ska in i förrådet eller in i krypgrunden (ståhöjd).

Måste detta förråd ha golvbrunn och plastmatta för den användning jag angett ovan?
 
Beror vad golvet består av skulle jag säga. Golvbrunn tycker jag är ett måste. Är det betong så hade jag inte haft plastmatta men är det träbjälklag hade jag det.
 
Tack för svaret!

Det är träbjälklag. Men är det ett krav med brunn och tätskikt eller är det bra-att-ha? Jag förstår om det är att föredra men om det finns bestämmelser för det så vet jag vad jag har att rätta mig efter annars kan jag resonera kring det.
 
  • Gilla
Immi50
  • Laddar…
Jag är också osäker på om det finns krav på just golvbrunn. Men du måste ha någonstans där vatten från säkerhetsventilen kan rinna ut. Det är ju också så att alla vattenkopplingar skall finnas i ett utrymme där ett läckage inte orsakar skada. Så du måste nog ha ett våtrumsgolv som skyddar trägolvet, åtminstonde under pannan (om alla kopplingar finns där), och under fördelaren till golvvärmen.
 
Avlopp för säkerhetsventil kan man i.o.f.s fixa via ett avlopp typ tvättmaskins utlopp men det mest praktiska är en golvbrunn i ett utrymme där en värmepanna ska stå. Tätskikt ska du absolut använda på träbjälklaget och det bästa är då en plastmatta med uppvik 50 mm vid väggarna.

Bara det enkla problemet när man någon gång måste tömma ner värmesystemet för att göra en reparation eller byte av element så kommer det att bli slabb och blött på golvet i pannrummet och detta vatten måste tas om hand om det inte kan rinna ner i en golvbrunn.

Att inte montera golvbrunn kommer du att ångra många gånger i framtiden.
 
Tack för bra synpunkter!

Anledningen till att jag inte vill göra mig besväret är att kommande bergvärmepump/lvvp antagligen hamnar i krypgrunden och då återstår endast golvvärmefördelaren i förrådet. Och jag antar att golvvärmefördelaren i sig inte kräver extra åtgärder med tanke på att de ofta byggs in i en vägg med inspektionslucka.

Men å andra sidan ligger en sån anläggning kanske fem år fram i tiden.
 
Vi har nu kommit fram till att vi inte ska ha någon elpanna eller värmepump i detta utrymme utan kommer ställa prylarna i krypgrunden istället. I så fall blir det fördelare till golvvärmen och matning fram till fördelaren i detta lilla förråd. I så fall krävs väl inga fuktskyddande åtgärder? Det borde väl vara likställt med att ha vattenburna radiatorer i vanliga rum.
 
Enligt Säker Vatten så behöver du inte ha golvbrunn i det utrymme som läckaget från värmesystemet ska rinna ut. Detta eftersom det är ett slutet system med begränsad mängd vatten. Annat är det när det gäller tappvatten eftersom det är stora mängder som kan rinna ut och orsaka stor skada.

Sen huruvida man tycker det är en bra idé eller inte kan ju diskuteras. Själv hade jag nog sett till att ha någon form av avlopp eller sett till att utrymmet var vattentätt.
 
Men det ska väl inte rinna ut något läckage från fördelaren till golvvärmen?
 
Nej, såklart inte. Men OM det skulle bli läckage så ska detta kunna rinna ut i ett utrymme där det ska upptäckas. I detta utrymme behöver du inte ha golvbrunn eftersom det är ett slutet system.
 
filurfigur skrev:
Enligt Säker Vatten så behöver du inte ha golvbrunn i det utrymme som läckaget från värmesystemet ska rinna ut. Detta eftersom det är ett slutet system med begränsad mängd vatten. Annat är det när det gäller tappvatten eftersom det är stora mängder som kan rinna ut och orsaka stor skada.

Sen huruvida man tycker det är en bra idé eller inte kan ju diskuteras. Själv hade jag nog sett till att ha någon form av avlopp eller sett till att utrymmet var vattentätt.
Begränsad mängd, ja. Men att att inte säga att det är stora mängder låter konstigt. Vissa system har över 5000 liter vatten vilket är enormt mycket om det rinner ut.
 
huggan skrev:
Begränsad mängd, ja. Men att att inte säga att det är stora mängder låter konstigt. Vissa system har över 5000 liter vatten vilket är enormt mycket om det rinner ut.
Jag håller med. Men detta är så som det står i Säker Vatten.
 
Jo, men dessa 5000 liter skulle ju kunna läcka ut i kopplingen till ett element och där finns sällan brunnar. Det som åsyftas måste väl ändå vara utrymmen där man har pannor, tankar, pumpar och dylikt.
 
Säkert vatten gör skillnad på kopplingar i värmesystemet i största allmänhet, vid radiatorer och på ledningar. Och kopplingar till fördelare. Fördelaren skall stå i utrymme med vattentätt golv, och med någon form av indikator så att läckage upptäcks snabbt. Indikationen utförs oftast som ett skvallerrör som leder läckaget ut ur fördelarskåpet till ex. golvet i badrum.

Skillnaden mot tappvatten är att där får det överhuvudtaget inte finnas kopplingar som kan ställa till skada.
 
Så du bör ordna en tät "balja" eller liknande under fördelaren, med täta rörgenomföringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.