Jag skulle vilja nämna en grej jag varit med om. Jag antar att det passar i det här forumet.

Jag bor i hyreshys och har gjort det sedan 1981. När jag flyttade in då fanns det en tvättmaskin i lägenheten. En Husquarna. En väldigt bra maskin. Den var från 60-talet. Gick jättebra. Inga problem alls.

1992 drog den sin sista suck och jag visste det var dags köpa ny. Jag köpte då en Husquarna Presto. Jag fick den inkopplad av handlaren jag köpte den av och allt var helt ok.

Några veckor efter köpet märkte jag att den lät lite underligt men tänkte inte mer på det. Det hördes mest under tvättningen.

2 månader efter köpet brann maskinen. Som tur var var jag hemma och kände släcka och stänga av maskinen. Jag ringer då till återförsäljaren om detta, han lovar att komma och kolla. Någon dag efter händelsen kom han och tittade lite grann på maskinen. Han verkade inte särskilt intresserad.

Han menade att man inte kunde se var eller varför den brunnit och jag troligtvis kopplat den fel. Självklart blev jag sur när han sade så. Men jag kunde inte överbevisa honom att han hade fel.

I alla fall, jag råkar känna en polis som jobbar på den avdelning där man kollar upp bränder. Jag bad honom komma hem och titta på min maskin. Han sa det gick bra.

Han kom fram till att branden börjat i den ena pumpen (det fanns 2 pumpar, en för avloppet och en för VIP (husquarnas vattenindränkningsprocess) och branden hade börjat i VIP pumpen. Om någon vill kan jag förklara det lite närmare hur det funkar.

Nöjd med resultatet gick vi tillsammans till handlaren och skulle diskutera om det. Effekten blev att handlaren nästan körde ut oss och sa att han inte ville ha bråk.
>:(

Jag köpte givetvis ny tvättmaskin då. Och den går ännu i dag.

Några veckor efter den här händelsen så jag en exakt likadan händelse i Göteborg. Det var en exakt likadan maskin som brann och företaget reagerade likadant.

Nu undrar jag: är det fler som har råkat ut för sånt här?
Skulle man ha gjort något annorlunda?

Vill gärna ha svar

FREDRIK
 
Exempelvis hävdat garanti...?
 
Det där är väl ändå en solklar garantifråga. Speciellt då handlaren själv hade kopplat in den. Påstår han sen att den är felkopplad så får väl han stå för det eftersom det ju som sagt var han som gjorde installationen. Låter som en mycket suspekt handlare det där. Usch och fy för såna.
 
Har äntligen fått ett intressant svar. Visserligen inte härifrån men ändå.

Tänkte ni ville kanske höra vad jag fått höra. Den här infon kommer från en anonym källa:

Husquarna visste redan efter 1 månad att något var fel på de här maskinerna eftersom första branden i dem skedde redan en månad INNAN min brann.

Man visste först inte orsaken till branden. Efter en mycket nogrann granskning (som Husquarna gjorde själv) visade det sig att branden berott på VIP- pumpen.

Hur kunde det göra det, undrar man. Jo, det är så här:
Den här pumpen är igång under tvättningen och sköljningen. Dess uppgift är att vattnet ska "sköljas" över kläderna även då trumman står stilla. MEN vid tillverkningen gjorde man 2 misstag.

1 På grund av dålig kvalitet läckte det in vatten i elspolen i pumpen.
2 I programmverket hade man gjort så att pumpen skulle vara på hela tiden. Även under tömning och centrifugen. Egentligen skulle den bara gå under tvätt och sköljning.

Effekten av dessa 2 misstag gjorde att pumpen blev överhettad och till sist brann.

Husquarna valde själva att tysta ner detta eftersom man var rädd att förlora kunderna, MEN vissa handlare gav full ersättning när man köpte ny maskin.

Min handlare gjorde inte det, men han var inte direkt seriös om man säger så. Han gick i konkurs bara 2 år efter den här händelsen. Det ligger en bilaffär där nu.

Egentligen borde jag ha tvingat honom att få det på garantin, men eftersom vi hade blivit så dåligt bemötta orkade jag inte tjafsa emot.

F
 
Finns det ingen moderator som kan ta bort den här tråden - och kanske även användaren?!? Make till nonsensskrivningar får man nog leta efter. Vad 'Fidde' nu får ut av att vara på forumet kan man ju undra över...
 
Jag förstår inte heller varför komma nu med en 13 år gammal skada?
 
T
Ja, detta hände ju för 13 år sedan.

Däremot kan vi ju hoppas att du kontaktar en journalist/brandingengjör som kollar i brandstatestiken , har för mig att det var några dödsolyckor under 90-talet med brinnande tvättmaskiner, och om detta inte var känt, kan ev efterlevande då lämna skadekrav mot Husquarna.
 
1992 kanske inte så många av er hade internet, sen kanske det här forumet inte heller fanns, så sent o sent... allt är ju relativt... eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.