Min skorsten blir varm på övervåningen och då har jag låg rökgastemp(135 grader) vid pannan.
 
Tycker TS tänker rätt, problemet är bara att det är lite som att svära i kyrkan att gå från värmepump till pellets. Jag har ytterligare ett alternativ. Komplettera värmepumpen med pelletspanna som du använder under den kalla årstiden. Gissar att du har källare och pannan står där? Då får du din redigt goa värme även i källaren :)

Jag kör själv så o det fungerar fint! Go o skön värme på vintern och bekvämt övriga året. Om elen är dyr kan man ju dessutom välja vad man skall köra med..
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag har LV i ett hus. Jag är inne på att komplettera den med en pelletspanna för de kalla månaderna. Kör kaminer också för att hålla jättevarmt inne.

Sedan håller jag med TS om det här med badet. Det talar få VP-ägare om. I grundkalkylen så ingår det i princip inte att man badar. :)
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Finns ju ovala insatsrör i nödfall. Det i kombination med kondensfälla gör ju att man kan hålla nere rökgastempen. Visst är det tempen vid toppen som räknas som förlust, men som du säkert vet, så beror tempen i toppen på en faktor av hur varmt som går ut från pannan och längd på pipan. Även vilket drag man har spelar in. Att man minskar volymen på pipan betyder inte automatiskt att draget blir sämre. Normalt ökar hastigheten på luften. Men självklart måste skorstenen klara pannans effekt.
Så mumbojumbo eller inte, så om jag skulle vara tvungen att elda pellets, olja, ved mm så skulle jag vilja behålla all värme i huset istället för att skicka upp den i skorstenen.
Det där med att draget blir sämre när man inte eldar i skorstenen kan stämma i vissa fall. Men oftast har man ett fullt tillräckligt luftflöde ändå, då man ofta överventilerade förr. Det är ganska enkelt att kontrollera,
En huv över skorstenen rekommenderas också för att slippa onödig fuktbelastning.

/ en som har injustering , service och installation av värmeanläggningar som levebröd
 
För mycket gissning utan fakta här tycker jag. Vad är det för LVVP idag? Hur mycket effekt och COP ger den vid låga temperaturer, tala gärna om märke, modell och bifoga gärna data över temp/effekt/COP? Hur många dagar har du under -5 grader ute? Vilket byggår har huset, olja indikerar ju 50-70-tal? Är isoleringen fullgod? Har du tätat drag runt fönster och dörrar?

Det känns lite som att du har ett gammalt dragigt hus där man kompenserar genom att sitta hopkurad vid den glödheta radiatorn som är 30x80 enkelpanel och dimensionerad för framledning på 80 grader och då känns det givetvis mysigt jämfört med den råkalla nordanvinden som drar genom rummen. Stoppar man in en skräp-LVVP utan annan åtgärd får man situationen du beskriver. Sätter du in en märkes och dimensionerar radiatorerna rätt blir situationen en annan. Jag har själv samma sits men kommer att gå på bergvärme men då inkluderar min kalkyl att byta 7 av de 17 radiatorerna till nya mycket större samt att återanvända en del relativt stora radiatorer i förrådsutrymmen där det idag sitter pyttesmå radiatorer.

Med detta sagt tycker jag ändå att det finns fördelar med pellets och högtemp, bl a som andra sagt att vindens klimat blir bättre, självdraget fungerar (jag har satt in extra ventiler plus att jag har 2 fulla våningar plus vind), förlusterna i rören i golvbjälklaget torkar ut, om du bor på landet så går det att driva pannan på nödström, går att serva själv. Nackdelarna är väl mer jobb, svårt att åka bort länge typ i Spanien under vintern om man inte har bulkförråd men sådana kan vara känsliga för igensättning i matningen, pelletsen kräver lagringsutrymme alt bulkförråd, kvaliteten kan variera.

Jag kommer som backup att fortsätta elda i kaminen när det är riktigt kallt (och andas in de cancerframkallande ämnena som vissa påstår är ett problem :wow:) för att få den gär goa känslan i ryggen av strålningsvärmen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Min skorsten blir varm på övervåningen och då har jag låg rökgastemp(135 grader) vid pannan.
Stoppa ner en termometer 1 meter ner i skorstenen. Daggpunkten ligger vid ca 65 grader för pellets (riktvärde). Ligger du under får du kondens, ligger du mycket över så eldar du för kråkorna.
 
Jag har en verkningsgrad på 93% och jag får ingen kondens. :) Jag är egensotare och jag har ett enormt intresse, så jag har redan mätt. :)

Sen är det inte hela världen att köra med låg rökgastemp, man kan låta en fläkt blåsa igenom skorstenen när man slutat elda så torkar den ur med, finns många lösningar på problemen! :)
 
Redigerat:
Det finns väl en liten procentsats svavel i biobränsle som skulle kunna fällas ut som svavelsyra men jag vet inte om den är så försvinnande liten så att man kan bortse från den.
 
Tack för alla svaren!
Verkligen intressant att läsa vad alla har att säga om detta.


Att köra det som komplement har en släkting till mig pratat om tidigare men det blev inte mer med det.


Att köra VPn på sommaren och pellets på vintern men frågan är hur VPn klarar av att stå stilla i flera månader.


Samt behöver man dubbla system eller kan man bygga något gemensamt så att man öppnar/stänger ventiler manuellt när man byta värmekälla?
Kanske finna automatiskta system för detta? Hade varit lite trevligt.


Plats tror jag inte är något problem då pannrummet är drygt 13-14kvm och förutom innerdelen av VPn så är där inget annat som tar plats.
Bör kunna få in ett bulkförråd också.


VPn är en IVT Optima 700 med en 290A/W installerad 2001
Huset är byggt -64
Vinden är tilläggsisolerad runt 2000 (om jag minns rätt)
Största problemet är just källaren, när vi hade det som kallast (Skåne)
Och då gick VPn konstant med el-patronen inkopplad
Vi låg på drygt 16 grader i källaren medans vi låg på ca 20 på markplan.
Fuskade lite och använder silvertejp på ett par ventiler för att få ner draget lite och se hur det har påverkat.


Ska även nämna att skorsetenen inte har nyttjats till eldning sen VPn installerades så jag antar att den måste besiktigas osv?
Sitter en plåt uppe på och den får man väl också ändra på efter hur flödet ska vara. Funderar på en huv ett upp och ned vänt U
 
Kan varmt rekommendera en modern pellets anläggning.

Kör själv en Ariterm Biomatic 20 med bulk.

Eldar året runt. Den går snålt och ger högtemp i både tappvatten och radiatorkrets.

Värmepumpar är säkert bra i moderna hus. Men har man som jag ett stort hus från 50-talet med murstock och radiatorer som kräver varmt vatten är pellets ett bättre val.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Fel av mig, VPn är installerad 2005 och inte 2001.
Och vad gäller vinden så var den 150mm mineralull ifrån början men 2004 så tilläggsisolerades vindbjälkslaget med 500mm mineralull 2,5m in ifrån ytterväggarna och övrig yta med trägolv och 150mm mineralull.

Kanske ger lite mer kött på benen ang uppvärmning.
 
Danne_84 skrev:
Tack för alla svaren!
Verkligen intressant att läsa vad alla har att säga om detta.
Att köra VPn på sommaren och pellets på vintern men frågan är hur VPn klarar av att stå stilla i flera månader.
Samt behöver man dubbla system eller kan man bygga något gemensamt så att man öppnar/stänger ventiler manuellt när man byta värmekälla?
Kanske finna automatiskta system för detta? Hade varit lite trevligt.
Automatik hade ju varit trevligt men gissar att det kostar mer än det smakar. Jag kör manuellt när jag byter värmekälla. För värmen är det tre kulventiler att öppna/stänga, samt avstängning för varmvattnet. Nått att tänka på är att VP´n inte tål den höga temp som pannan levererar så skall man gå från panna till VP så måste tempen gå ner innan man kan växla över.

Jag tror heller det inte är nått problem att låta VP´n stå still några månader. Beror ju på vintern också, hur kallt det är och på elpriset. I Vinter har jag bara kört pannan ca 6 veckor. Lycka till med funderingarna! :)
 
Att glidgjuta kanalen är en annan variant istället för insatsrör. Är inte speciellt svårt att göra själv heller.
Kör på! Värmepumpar är riktigt överskattade. Jag ångrar inte en dag att vi fortsatt med pellets och investerat i en renodlad pelletspanna. Även utan massa automatik påkopplat är spaksotning löjligt smidigt. Det tar inte mer tid än att rengöra en toalettstol och det går att planera sina driftskostnader på ett helt annat sätt än en elberoende värmepump som hostar till en mastodonträkning lagom till jul varje år.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fått lite tips på en som jag kan ringa ang pelletspanna så jag kan få någon som kommer hem och tittar på det hela och kan ge ett utlåtande. Förhoppningsvis så kan han även kontrollera min skorsten, har inte nyttjats sen 2005 så man är osäker på skicket.
 
Vänd dig inte till vem som helst när det gäller pelletspanna. Det finns mycket skräp och hopplock på marknaden som säljs till godtrogna köpare av säljare med bra ÅF provisioner. Välj först vilken panna du är intresserad av och kontakta sedan närmaste återförsäljare. Finns väl en del fristående rörisar också som installerar det som du själv valt men en del av rörisarnas inkomst är provisionen vid försäljning av en panna. Det är sotaren som ska kontaktas för provtryckning och godkännande av skorstenen, kostar ca. 1800.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.