Morfar har ett magasin från tidigt 1700 tal som jag måste rädda på något vis..bostadshuset som hör till går tyvärr inte att rädda längre.. Några tips på vad som kan göras? Måste laga taket på nått vis först..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Av bilden att döma verkar det ha sjunkit ner en del i marken. Det första jag skulle göra är att gräva undan och lyfta och räta upp byggnaden. Sedan när allt är så rakt som du vill ha det se till att taket blir tätt. Självklart även byta ut ev ruttet virke.
 
  • Gilla
Denny93a
  • Laddar…
Vad är det för takbeklädnad? Ser ut som Eternit tycker jag. Isåfall kan det vara bra att få bort asbesten innan man börjar räta upp det hela.
 
Jo precis. Har sjunkit ned en bra bit..fick upp det med domkrafter för några år sedan men det pallades upp för dåligt så ramla ned.. Fundera på att plocka ned allt och bygga upp igen.. När det finns tid :p ja taket är etternit och inte de bästa att riva i.. Lägga plåt på så länge
 
Är virket Ok så plocka ner huset men glöm inte att märka varje stock för dom är troligtvis anpassade till varandra den gången dom höggs och sågades.
 
Ja det är en bra idé :) tack.. Får se hur jag gör.. Det finns friska stockar från bostadshuset kvar som man kan använda och såga till..eternit taket kan ja byta ut några trasiga plattor så länge.. Det måste vara minst 90 år gammalt..
 
Denny93a skrev:
Fundera på att plocka ned allt och bygga upp igen.
Bara det inte går som på gården där min far kommer från. Farfar plockade ned en gammal byggnad och lagrade den. Länge. Det gjorde min farbror också. Det var först efter att min kusin hade haft gården några år som den kom upp igen.
 
Det är ett skapligt jobb att plocka ner en timmerbyggnad. Om det inte är många stora skador som betyder att stockar "mitt i" behöver bytas känns det bättre att lägga tiden på att lyfta och räta upp det. Och så förstås fixa taket. När det är gjort är ju förfallet stoppat och man kan fixa till det lite mer den dagen man har tid.
 
Jo precis.. Det är mycket enklare, håller på att renovera ladan från sekelskiftet just nu. Som sjunkit ned flera decimeter på ena sidan! mycket jobb med den ochså! Men blir bra :) är dock i lösvirke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.