Hej alla,

En (två) snabb fråga. vi tänker bygga en flytande altan då vi ej har möjlighet att fästa den i grunden/fasaden.
Altanen kommer att så på plintar.

Till min fråga, finns det ett minimum avstånd som altanen måste så ifrån grunden / fasaden (jag tänker på rörelser). Ersätter jag bärlninan som brukar sitta i fasade med plintar istället? Hur nära fasaden får / bör de stå?

tack på förhand!

//S
 
Hej

Varför går det inte att fästa bärlinan i huset? Gjort av titan eller ;-) Nä, men allvarligt: lite nyfiken på varför...

Jag hade nog sett till att den inre bärlinan kommer så nära huset som möjligt, med avseende på arbetsutrymmet, samt eventuell plats för att komma åt för en framtida dränering. Trångt blir det ändå, men slipper du riva upp plintar när dräneringen skall ske. Om du nu har en sådan grund förstås... Ju längre avstånd ju större risk att den delen av trädäcket kan "svaja" lite (om du har tänkt att ha dansbana eller liknande där) ;-)

Tralldäcket skall väl gå kloss an mot huset ändå, så du får fixera altanen med diagonala tvärslåar - om altanen är "hög". Står den i stort sätt på backen tror jag inte att det rör sig så mycket om du gräver plintarna djupt nog.
 
Hej!

Huset är prefabricerat (Hjältevadshus) och kommer att stå på en SK isolergrund. Anledningen till varför jag är tveksam till att förankra altanen i fasaden är pga av krafterna som kan uppstå. jag litar helt enkelt inte på att huset "står pall" :)
Det kanske bara är jag som är överförsiktig. Huset kommer att stå på berg (mer eller mindre), det är ca 1,5m ned till berg. Plintarna kommer jag försöka gräva ned så mycket som möjligt. Själva grunden kommer endast sticka upp en del då vi behöver försänka den 30cm mer än normalt (annars klarar vi inte bygghöjden enligt detaljplanen).
 
Varför inte bara lägga ut betongplattor å bygga altanen på det. Trodde det var det som kallades flytande.
 
Hej,

En flytande altan är en sådan som inte är förankrat i huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.