Jag ska ha ett parallell-tak på min tillbyggnad (se bild), men hur bygger jag smidigast luftspalten?

P.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu svarar jag inte på din fråga, men när du ändå bygger nytt, du har inte funderat på att lägga isoleringen på utsidan istället?
 
Hur gör jag då?
 
S
har du tänkt ha en beklädnadsskiva? då har du ju ändå utrymmet mellan takstolar/bjälkarna att fylla
 
MathiasS skrev:
Jag har inga bra länkar, men om du googlar på "klimatvind" så kommer du hitta det du söker. Här tex:

[länk]
Jag gömde att skriva att jag kommer att ha papptak, så jag antar att det inte är ett alternativ då, annars var det en bra idé.
 
SBH skrev:
har du tänkt ha en beklädnadsskiva? då har du ju ändå utrymmet mellan takstolar/bjälkarna att fylla
Ja, som beklädnadsskiva tänkte jag ha gips och utrymmet mellan takstolarna fyller jag med isolering men hur gör jag för att bygga en bra luftspalt?
 
S
thomasonit skrev:
Ja, som beklädnadsskiva tänkte jag ha gips och utrymmet mellan takstolarna fyller jag med isolering men hur gör jag för att bygga en bra luftspalt?
finns olika alternativ. det finns kartong från gulllfiber eller stenull, eller så kan du sätta dit lister och sen skiva på detta.

onödigt menar jag att bygga utvändigt om du ändå ska ha beklädnad invändigt
 
Varför inte använda ett diffusionsöppet underlagstak och isolera hela vägen istället? skippa pappen och gå t.ex Tyvek Supro istället.
 
S
Forbo skrev:
Varför inte använda ett diffusionsöppet underlagstak och isolera hela vägen istället? skippa pappen och gå t.ex Tyvek Supro istället.
när jag sett att fungerar minst tjugo år då tipsar jag om det :)
 
  • Gilla
Svan
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
C
Inte går med papptak?

Hur menar du då?

Varför inte?
 
QUOTE=SBH;1956318]när jag sett att fungerar minst tjugo år då tipsar jag om det :)[/QUOTE]
Vi andra som litar lite mer på SP och vetenskapliga tester än okulära bi-decenniella observationer kan ju tipsa om behövliga framsteg inom byggteknik för de som kanske inte känner till dem...;-)
http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/LO BT 4_07.pdf

Tillägg: såg nu att TS ska ha papptak...då är det luftspalt som gäller...
 
Redigerat:
C
Forbo: Det där var ju väl så gammal info. Inget nyare som belyser det hela?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.