Hej!

Vi håller på att "pimpa" vårt kök, och har köpt bänkskivor i bambu. Tillverkaren kallar det för massivt och likställer det i sin anvisning med en massiv träskiva. I verkligheten, om man ska vara petig, så är skivan varken massiv eller av trä. Hela skivan är ett laminat bestående av sju lager bambu. Varje lager består av tunna bambustavar, och är vridet 90 grader mot föregående. Se bilden uploadfromtaptalk1391792101085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

De mått vi angav vid beställningen var precis de som kunde mätas upp med någon millimeter som marginal, t ex mellan vägg och spis. Skivorna kom med precis rätt mått, men när jag började läsa monteringsanvisningen såg jag att det SKA vara 5 mm spalt mellan skiva och vägg för att skivan ska kunna röra sig beroende på luftfuktighet. Jag kan lova att det inte blir varken speciellt snyggt eller praktiskt att låta enda änden av skivan ligga ovanpå spisen och den andra änden fästas i skåpet med en nivåskillnad på 30 mm. ;-)

Skivan är köpt hos Kvik, som inte hade en aning om att det skulle vara en spalt mellan skiva och vägg, och därför inte heller meddelade att vi skulle ta hänsyn till detta när beställningen gjordes. Jag skickade ett mail till Dfi-Geisler i Danmark, som är de som tillverkat skivan. De kunde inte svara på om skivan rör sig något utan hänvisade till återförsäljaren. Känns tryggt.

Nu har Kvik förvisso erbjudit sig att ta av skivorna så att de stämmer med den marginal som anges i monteringsanvisningen, men att montera skivan några millimeter ut från väggen kommer att medföra spalter vid sidorna som inte blir speciellt snygga, och dessutom svåra att göra något åt så att det ser bra ut. Ett alternativ skulle kunna vara att ordna ett spår i gipset så är det finns lite växmån.

Min fråga är om någon vet hur mycket en sådan skiva rör sig? Jag har letat ganska flitigt efter information, men inte hittat mycket mer än att bambu rör sig mer än trä, och främst längsmed fibrerna, till skillnad mot de flesta träslag som rör sig på bredden. Detta gäller då bambu som inte är limmad.

Så om du har erfarenhet eller kunskap om just den här typen av bänkskiva är jag väldigt tacksam för svar och synpunkter.

/Micke
 
Nu har jag ingen erfarenhet med bambu men om du fäster skivan med en skruv som sitter m vinkel eller genom ett större hål i stomme så borde det väl inte vara några problem
 
Förresten så är det riktigt snygg bänkskiva
 
Fredrik.engdahl skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet med bambu men om du fäster skivan med en skruv som sitter m vinkel eller genom ett större hål i stomme så borde det väl inte vara några problem
Tack för engagemanget!

Det följer med vinkelbeslag med rejält tilltagna hål och stora planbrickor till skruvarna, så just den biten är inte själva problemet. Bekymret är att när skivan ligger dikt an mot väggen så är avståndet mellan spis och skiva drygt en millimeter. Om det är så att skivan faktiskt kan växa mer än fem millimeter så kommer det inte bli roligt för spisen då den inte har någonstans att ta vägen eftersom det sitter en stadig diskbänk på andra sidan.

Och jo, vi tyckte också att den var snygg. Jag har skärbrädor i bambu som håller formen väldigt bra och hoppas därför att bänkskivorna ska hålla bra. Däremot har de inte fått så bra betyg för hållbarhet mot fläckar och så, men vi tänkte strunta i det och prova ändå. :)
 
Vi har massivt bambugolv i vårt fritidshus och det har inte rört sig det minsta någonstans trots att vi håller underhållsvärme på 10-12 grader en stor del av året...
 
anders07 skrev:
Vi har massivt bambugolv i vårt fritidshus och det har inte rört sig det minsta någonstans trots att vi håller underhållsvärme på 10-12 grader en stor del av året...
Tack! Det låter ju väldigt bra. Jag antar att bambun i golvet är laminerad som bänkskivan, alltså flera lager där fibrerna är vridna mellan lagren?
 
B
Jag har haft mycket med bambu kök/köksbänkar att göra och inte varit med om att dom rör sig, en av fördelarna med bambuköksbänkar är själva konstruktionen den gör dom formstabilare än vanliga köksbänkar eftersom fibrerna ligger korsade. Som ytbehandling rekommenderar jag hårdvaxolja eftersom vanlig oljan har svårt att tränga ner eftersom densiteten är mycket högre i en bambuköksbänk, ligger mellan 4.2 och 9.5 i brinell beroende på vilken bambuköksbänk man väljer ( Ek har ca 3.8 i Brinell )
 
Rodin69 skrev:
Hej!

Vi håller på att "pimpa" vårt kök, och har köpt bänkskivor i bambu. Tillverkaren kallar det för massivt och likställer det i sin anvisning med en massiv träskiva. I verkligheten, om man ska vara petig, så är skivan varken massiv eller av trä. Hela skivan är ett laminat bestående av sju lager bambu. Varje lager består av tunna bambustavar, och är vridet 90 grader mot föregående. Se bilden [bild].
/Micke
Förstår inte vad du menar med din petighet? Bambu är väl trä och massivt är det ju? Laminat skulle jag inte kalla det.

Hade det inte varit krysslimmat utan verkligen en enda stor bit massivträ så hade du fått våldsamma problem med formförändringar och sprickor, oavsett träslag!
 
Jag har en skärbräda i bambu, vitsen där är att man limmar bambun ståendes, detta gör att fibrerna drar ihop sig igen efter att (Självklart sjukt vassa japanska) kniven skurit i den. Kanske det man vill åt här med? Men funktionen missas ju om den inte limmas på rätt sätt
 
B
Det skiljer en hel del på fabrikerna som gör bambuköksbänkar och fabriker som gör skärbrädor i bambu när det gäller kvalitén och precision, det tillverkas bambu köksbänkar som din skärbräda men då har man bara det översta lagret ( slitskiktet ) stående annars får man inte den formstabilitet i bänkskivan. Dom populäraste bambu bänkskivorna idag heter vertikal caramel och är 40mm tjocka och finns i längder på 4000mm
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
vectrex skrev:
Förstår inte vad du menar med din petighet? Bambu är väl trä och massivt är det ju? Laminat skulle jag inte kalla det.
Bambu är gräs, och inte trä. Det har lite annorlunda egenskaper vid fuktpåverkan än vad trä har. Och visst är det ett laminat. Laminat är per definition ett material som består av flera sammanfogade lager. Så i den bemärkelsen är en sådan här bambuskiva inte mer massiv än en Plywood-skiva. Och personligen skulle jag inte kalla en Plywood-skiva för massivt trä, men kanske gör det det inom fackhandel, och då har jag förstås fel.

vectrex skrev:
Hade det inte varit krysslimmat utan verkligen en enda stor bit massivträ så hade du fått våldsamma problem med formförändringar och sprickor, oavsett träslag!
De massiva bänkskivor som vi tittade på har så vitt jag kunnat bedöma inte varit krysslimmade, utan limmade bara på längden, och det är väl därför monteringsanvisningen säger att man ska ha ett spel mellan skiva och vägg, just för att det kommer att röra sig en (hel) del på framförallt bredden. Nu är ju den här skivan krysslimmad, och efter svaret från anders07 så satte jag upp skivorna med utgångspunkten att de i princip inte kommer att röra sig något.
 
Hur har det gått med skivan? Har den rört sig något och hur har den hanterat fläckar? Har också funderat på bambu så är intressserad att höra vad du tycker efter några år.
 
halper halper skrev:
Hur har det gått med skivan? Har den rört sig något och hur har den hanterat fläckar? Har också funderat på bambu så är intressserad att höra vad du tycker efter några år.
Hej!

Tyvärr kan jag inte svara dig på det. Jag bor inte längre kvar i det huset. Däremot kan jag säga att de skärbrädor jag har i bambu håller formen väldigt bra.

Med vänlig hälsning,
Micke
 
Okej, tack! Man får hoppas det skalar upp från skärbrädor till köksbänkar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.