Jag har element från 60-talet (se bild) - hur länge kan man tro att de håller (inget brukar vara för evigt)?

Finns det idag någon typ av element som fungerar bättre än mina gamla med den lägre temperaturen från bergvärmepump?

Jag kommer att helt blåsa ut mitt kök där det finns två element och jag funderar på om det finns någon anledning att byta dem????
 
  • tmp_IMG_20140316_165257-1006755561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skuggway
  • Laddar…
Är det varmt i rummet idag? Annars kan ni ju byta. Är det ett enkelt typ byt till ett c22. Dubblad yta och mer effekt. Om inte annat så blir det nya kanske snyggare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Normalt har element väldigt lång hållbarhet, det syre som finns i vattnet när man fyller på tar snabbt slut och rostandet upphör, det är bara om värmesystemet läcker vatten och man fyller på ofta och mycket som det kan bli ett problem.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ok tack för svaret - det var just "rost" jag var fundersam över!
 
Men som sagt, den typen av element fungerar sämre med lågt temp.

Ett bättre element som nämnts ovan har dubbla paneler med veckad plåt mellan, och kan avge mer än dubbelt så mycket värme som det bef.

Det är då lite tjockare, så om du har möjlighet vid köksrenoveringen att få rören lite utflyttade från väggen så är det bra. Annars finns det "excenterkopplingar" så att man kan flytta ut kopplingarna lite till ett tjockare element utan att dra om rör.
 
Det pratas ibland om konvektor element (vad jag förstår ett element med en fläkt som ökar genomströmningen av luft) - är det lämpligt för värmepump eller mer om temperaturen är högre?
 
Om du har för kallt i rummet kan det löna sig att byta men annars är det ingen ide de andra rummen kräver ju ändå samma höga framledning om du inte tänker byta där också.
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.