H
Fick en idé som jag tänkte genomföra här hemma. Är lite dålig på burklackering så jag kollar av här först.

Lampan:
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/ottava-taklampa__0093764_PE231357_S4.JPG

Den lampan tänkte jag lackera svart (matt). Den är nu i borstat stål om man får beskriva den. Tanken är som sagt att lackera den svart med burk.

Behöver jag slipa ned den helt innan eller räcker det med ruggning (våtslip)?
 
Du bör nog ha en grundfärg före lacken.
 
Ruggning bör räcka, men grundfärg för att få täckfärgen att fästa är nog att rekommendera.
 
Den är inte borstad och lackad? Isf måste du rugga upp ytan med typ p800 sen grundfärg därefter topplacken.
En bra sak till är att tvätta av den med typ silikontvätt innan grundfärg så den är ren för annars blir det fina hål i färgen.
Är den bara borstad och inte lacka så är det bara till att tvätta av och sen börja lacka.
 
H
Jag ska packa upp den genast då jag kommer hem!
 
H
Står på IKEA:

Basmaterial: Aluminium, Klarlack
 
Då är det bäst att rugga upp och lacka ovanpå annars får du använda speciell aluprimer för att få det till att fastna om du slipar igenom.
 
Låt klarlacken sitta kvar och fungera som primer istället. Aluminium är svårt att lackera!
 
En lampa är ju inget som direkt utsätts för mekanisk påverkan som gör att färgen riskerar att lossna: Slipa inte utan gör bara rent ordentligt. Slipning kan ge spår efter sig som syns på den målade ytan efteråt.
plasti-kote, projekt paint Matt Super. EAN:0071915180613 är en utmärkt färg. Jag har målat inredningsdetaljer svarta med den färgen med utmärkt resultat utan grundning fastän det fanns annan ytbehandling under. Färgen dammar som rackarn, mer än normala sprayfärger, så se till att ha ett bra utrymme att måla i.
 
Redigerat:
Ta baksidan på en tvättsvamp och rugga upp ytan med den, torka av med tex thinner och måla med Biltemas svarta plastfärg. Helt fantastisk att bita fast i alla material feta som vanliga :)
 
H
Då lampan kom inplastad del för del så utgick jag från att den var ren. Rengjorde lite kvickt och körde på direkt med svart matt hobbylack från biltema. Tänkte att det var värt ett försök.

Resultatet blev riktigt bra! tack för alla tips!!!
 
Kanon det ju :)
 
Hybenos skrev:
Då lampan kom inplastad del för del så utgick jag från att den var ren. Rengjorde lite kvickt och körde på direkt med svart matt hobbylack från biltema. Tänkte att det var värt ett försök.

Resultatet blev riktigt bra! tack för alla tips!!!
Bild plz :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.