Jag ska sätta upp en proj i taket och vet inte vilka skruvar och så som är bäst för det ska hålla.
Den väger ca 50-60 kg. den ska ju självklart sitta mellan reglarna och vara skruvad i 2 st reglar med 4 skruv (2 i varje)
Detta takfäste når ju inte ända till varje regel och jag måste festa denna i nåt som ska i sin tur fästas i regnarna. Är det nån som har en bra lösning?
 
Enklast blir ju en träskiva eller mdf eller nåt. Snyggast kanske en plåt i samma stil som fästet. Borde ju gå att lämna fästet hos en plåtslagare och få det tillverkat och ihopsatt.
 
carlbanan skrev:
Enklast blir ju en träskiva eller mdf eller nåt. Snyggast kanske en plåt i samma stil som fästet. Borde ju gå att lämna fästet hos en plåtslagare och få det tillverkat och ihopsatt.
Vad tror du att jag ska ha för skruvar sen? Detta är ju träreglar och sen jips utan på det .
 
Så grova/långa som möjligt om du är orolig. Blir ju ingen jättebelastning precis, 60 kg plus plåt eller vad det nu blir, blir ju max 10 kg per skruv.
 
carlbanan skrev:
Så grova/långa som möjligt om du är orolig. Blir ju ingen jättebelastning precis, 60 kg plus plåt eller vad det nu blir, blir ju max 10 kg per skruv.
Ok. Du menar att plåten/ Etc mellan 2 reglar och proj fästet fäster man i plåten? Är jag ute och cyklar?
 
Två st sådana här fungerar som universalfäste, kanske inte snyggaste lösningen men det håller garanterat om du får i en skruv i regeln i vardera ände.
ImageUploadedByByggahus.se1394996240.501294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag menar plåten. Projektorfästet kan ju fästas i plåten med genomgående bultar eller liknande.
Men du ska ju inte ta allt jag säger som facit, det finns ju säkert andra sätt också.
 
50-60 kilo!?

Jag som tycker min JVC DLA x35 är en tung pjäs. Är det en gammal CRT projektor?
 
Det är den electrohome från 00. 9" rör. Den bästa proj jag har haft. Ska bara få upp den i tacket med. Kör 150" bild med full HD 3D knivskarp.
 
Nice, alltid en speciell känsla med CRT, själv lämnade jag dem 2006, ansåg att DLP / LCOS etc kommit i kapp så tröttnade på kalibrering etc :D
 
Det är svårslageen bild som en bra crt har.
 
o0kungen0o skrev:
Det är svårslageen bild som en bra crt har.
Håller med farsan köpte en Barco på sent åttiotal och sedan dess har jag älskat dem. Jag tröttna dock på deras storlek (Och kalibrering), köpte 2006 en Mitsubishi HC3100 och en JVC DLA x35 i år. Båda helt klart jämförbara med en CRT
 
Redigerat:
Men det är mer specielt med en crt. Nya airbas jumbo kör crt i sina .
 
Den största vinsten är svärta skulle jag säga, dagens DLP och LCOS har ju sjukt bra svärta men jag antar (Inte undersökt) att CRT fortfarande vinner där. I mitt fall spelar det ingen roll då jag bor i lägenhet och det är rummet som sätter begränsningen inte projektorn. Jag kan inte ha svarta väggar så kör en högkontrastduk.
 
Högkontrastduk ? Vilket företag har bästa dukarna och till bra pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.