Hej!
Ska göra en enklare utbyggnad i form av en farstu. Bygglovshandläggaren jag pratade med tyckte att jag skulle ta fram en enkel kontrollplan med några få men relevanta punkter. Jag frågade om exempel på vad som skulle finnas med men fick bara till svar att jag skulle googla. Det enda konkreta tips var att skriva att jag använder prefabricerade takstolar. I mitt fall blir det ett enkelt skärmtak så den punkten kan jag tyvärr inte ha med. Handläggaren poängterade att det bara krävdes en enkel plan med ett fåtal punkter som behövdes, fick känslan av att det var mest formalia.

Nu har jag googlat men blev inte så mycket klokare. Någon här som har tips på punkter att ta upp eller kanske rent av en färdig plan att dela med sig av?

Det handlar om en varmbonad farstu på ca 7 kvadrat, på plintar och med ett skärmtak. Inget vatten finns i rummet, ingen ventilation och ingen dränering. Det verkar annars vara populära punkter.
 
Kanske kan vara läge att avvakta och se om planerna för förenklade regler kring bl.a. utbyggnad, de s.k. Attefallsreglerna blir verklighet..?
 
Jag har funderat på det men vill helst komma igång med bygget i början av sommaren. Känns lite för osäkert för att skjuta på byggstart.
 
Om du inte lyckas med något så enkelt som att googla fram en enkel kontrollplan så kanske du trots allt ska ta hjälp med kontrollen och planen.
Det finns ju precis hur mycket som helst. Flera kommuner har t.o.m lagt ut exempel på kontrollplan och vilka punkter som skall vara med.
Sök på "exempel kontrollplan"
Sen får du naturligtvis ta bort sådant som inte är relevant.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Har ju tagit hjälp genom att fråga här. Har sett massor av exempel men har ändå svårt att få ihop något och bedöma vad som anses som relevant för mitt bygge. Kanske gör jag det svårare än vad det är.
 
Här ett enkelt exempel som jag använt, kanske kan vara nåt att utgå ifrån. Kontrollplan.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robsan
  • Laddar…
Nusnäs skrev:
Här ett enkelt exempel som jag använt, kanske kan vara nåt att utgå ifrån.
Tack, det såg ju faktiskt rätt enkelt ut. Känns mycket enklare när det är skrivet i text istället för en massa hänvisningar BBR 6:5 och BBR 3:142 osv.
Jag skulle vilja ha med en punkt om stabilitet och bärförmåga men jag har ju inga beräkningar, utredningar eller leverantörer att hänvisa till.
 
Om handläggaren säger att du ska skriva att du använder prefabtakstolar så förutsätter han nog att du använder det oxå. Om du köper takstolar så får du med beräkningar oxå.

Har du råd att leja nån för att göra en enkel kontrollplan?
Då kollar man igenom handlingarna, skriver en relevant kontrollplan och du får lite åsikter på dina handlingar och om du bör tänka på något annat.

Säg att det tar 4h för en KA, ggr 7-800kr.
 
Ricken skrev:
Om handläggaren säger att du ska skriva att du använder prefabtakstolar så förutsätter han nog att du använder det oxå. Om du köper takstolar så får du med beräkningar oxå.
Jo men prefabtakstolar var bara ett exempel tolkade jag det som. Men jag ska inte ha några takstolar utan bara takbalkar eller åsar eller vad det heter. Jag får ju inte med några beräkningar om jag köper ett gäng 45x195. Ska kolla lite mer med kommunen och sen överväga om jag bör leja någon att kolla igenom pappren.
 
Utan takstolar skall du väl ha en limträbalk eller lösa det med infästning i befintligt tak?
 
haavard skrev:
Utan takstolar skall du väl ha en limträbalk eller lösa det med infästning i befintligt tak?
Fäster en 45x195 i befintlig vägg och fäster sedan åsarna i denna mha balkskor. I andra änden vilar åsarna på ett hammarband infälld i väggstolparna.
 
Hur vet du att du dimensionerar det rätt? En typisk punkt i kontrollplanen.
 
haavard skrev:
Hur vet du att du dimensionerar det rätt? En typisk punkt i kontrollplanen.
Ja det är ju just det som är det kluriga att förklara.
Kunskap och erfarenhet skulle jag säga. Inte min egen men andras. Har pratat med flera rutinerade byggare kring det här, dessutom gjort beräkningar på byggbeskrivningar.se. Har även kollat hos ett antal grannar som har liknande konstruktioner, dock bara altaner, men ändå jämförbart, det är ju taket som är det mest kritiska. Är inte ett dugg orolig för min konstruktion, särskilt inte efter att ha kollat grannarnas, men jag har inget dokument, flashiga uträkningar eller någon konstruktör att hänvisa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.