Hej!

Vad behövs för att bli behörig elektriker??
Med behörig menar jag för att få göra fasta el-installationer vid tex hus bygge mm
 
Kortaste vägen är att läsa till el-ingeniör på högskola, sedan praktisera , dvs arbeta, i 2 år.
Annars är det yrkesgymnasium, 4 års lärlingsgång, 4 års arbete som elektriker under behörig el-installatör, och sedan godkänt kurs för behörighet, 400 timmar. ::)

Men det kanske är lönt för att bygga eget hus?
 
-ah skrev:
Men det kanske är lönt för att bygga eget hus?
Nu var ju inte tanken för just 1 hus bygge, Tänkte ju hjälpa grannen också så det blir 2 hus byggen :)

Nä, alvarligt talat så har jag länge funderat på att byta yrke och tycker elektriker verkar vara något för mig.
 
Välkommen i yrket. Vi är dels för få, dels många som snart kommer att gå i pension.
Men räkna med att det tar bra många år innan du kan få egen behörighet! :)
 
Räkna med att jobba minst 5 år i yrket innan du kan börja fundera på att gå en kurs för att sedan ansöka om allmän behörighet hos elsäkerhetsverket.

Dom första åren som elektriker lärling är allt annat än sötebrödsdagar. Bara skitjobb och dåligt betalt. Men sedan lättar det ;)
 
Erik_D skrev:
Dom första åren som elektriker lärling är allt annat än sötebrödsdagar. Bara skitjobb och dåligt betalt.
He he, då har man nått att se fram emot efter utbildningen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.