Fasad 130804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi fått ett muntlig bekräftelse av banken för byggkreditiv för att köpa tomt och bygga hus.

Jag har skissat på ett hus som vi tror skall passa på platsen. Vår tanke är att efterlikna ett hus från 1850-talet med enkla linjer och ganska låg takvinkel. Jag har försökt att få en symetri i fönserplaceringar på fasaden och samtidigt få en fungerande planlösning.
Planritning 130803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu hade jag inte den mest aktuella planritningen men lägger upp denna "så länge". Hade bland annat missat att rita in skorsten på andra plan... vilket resulterade i omtänk där. Nu är tanken att först och främst bli klara med första plan och färdigställa andra plan efter hand.

Vår plan är att försöka hålla det enkelt i val av material och föröka hålla ner kostnader så mycket som möjligt. Genomgående furugolv och eventuellt platsbyggt kök (alternativt ett begagnat att börja med)

Jag har inga frågor till att börja med utan ville bara starta en tråd... frågor kommer...
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/219323-tegelskorsten-i-nybygge.html
 
Redigerat:
Fast ni får gärna komma med kommentarer, synpunkter eller frågor. :)
 
Storlek? 200kvm? Ser ju bra ut, svårt att få ett välplanerat hus om man vill hålla dig till en gammeldags stil...
 
Tack, håller med om att det är svårt med planlösning/utseende men tror att jag hittat en vettig balans.
Storleken på bottenplan är 120 m2 boyta.
 
Panorma.jpg
Vy från där huset skall ligga
 
Redigerat:
Ett hett tips till dig är dock att höja på fönster höjden till minst 2200 eller tom 2300 mm du kommer nog att ångra dig annars tror jag.... men bevara 700mm över golv, det blir ett helt annat hus med detta!
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Du har en trevlig tomt. Och du vill bygga just denna sorts byggnad.
Men vilket är du mest fäst vid? Tomten eller byggnadsstilen?

Ifall du förälskat dig just i "den nya tidens" hemmansarkitektur tycker jag faktiskt att du ska hoppa över just denna vackra byggplats. Istället ska du leta rätt på ett autentiskt gårdscentrum, med lada, vagnbod, vedbod, mangelbod, bykstuga, svinstia och hela baletten. På köpet får du en genuin tradition, en förvuxen trädgård. Du slipper fejka och härma. Och du gör en berömvärd insats för att bevara en del av vårt kulturarv. Dessutom bevarar du tomten till något, till vilket den kanske passar bättre.

Om du svarar att du älskar tomten, och att den ger dig inspiration, så kan jag både förstå och instämma. Och jag skulle angripa projektet lite mer förutsättningsfritt. Jag skulle absolut dra ner på skalan. Och jag skulle bjuda in en landskapsarkitekt från första början. Det är inte ett enstaka hus du ska bygga, utan en hel miljö. Tillsammans med "landskaparen" kontaktar du sedan någon stilsäker arkitekt för att designa bebyggelsen.

Här har du ett projekt, baserat på en liknande vision - http://www.knorring.se/lindbacken.htm . Oprutat och påkostat. Visserligen 1700-tal, men jag kan försäkra att det blir inte billigare att bygga en trovärdig pastisch av "en 1850-talare". Och prislappen är inte det enda argumentet att dra ner på skalan. Om du bygger en ännu lägre och lite mindre stuga kommer den att bli lättare att passa in på tomten. Byggnadens relativa litenhet kommer att framhäva omgivningens storslagenhet.
 
Jag släppte denna tråd men tänkte återkomma till den nu när vi har kommit längre. Det blev inget lösvirkes hus då jag insåg att jag inte kommer att ha tid att genomföra detta projekt. Det är också en fråga om ekonomi, vi vill ha möjlighet att kunna njuta av vår plats och inte bara arbeta. Vi vill att barnen inte skall behöva vara på fritis eller dagis utan hemma.

Jag träffade en mycket kunnig och trevlig snickare som även var med och satte ihop Smålandsvillan och gör man inga tillval så får man ett mycket prisvärt hus enligt min mening. Att jag sedan har god kontakt med både snickare och säljare underlättar. Så nu är det bestämt att vi skall bygga Villa Eksjö som lite påminner om min ursprungliga tanke fast mindre.

En liten skiss över tomten
Foto.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Small is beautiful". Eller "less is more". Låter klokt alltihop.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
IMG_1491_140228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi bygglovet klart och markarbetet har kommit igång... vi ligger väl i tid då huset inte kommer förrän i slutet av maj.
Nu
 
Idag var en kille från kommunen och tittade på infiltrationen. Såg bra ut!

I morgon är det dags för tekniskt samråd... nu rör det på sig :)
 
hade ni börjat gräva innan ni hade det tekniska samrådet?
 
Det är utanför detaljplanerat område. Jag hade också fått skriftligt OK från handläggaren att markarbeten låg utanför bygglov.

Infiltrationen var också redan godkänd och påbörjad sedan innan. Jag har bytt hus och placering på tomten då detta är vad det tekniska samrådet gällde.

Hade varit att ge sig ut på djupt vatten annars :)
 
Redigerat:
Jag hade gjort det mesta markarbete, fyllning, dränering, dagvatten, VA och även paddat makadambädden innan vårt samråd/bygglov. trots detaljplanerat område.
Men då vi först rev ett tidigare bostadshus på tomten (vi hade rivningslov) så tänkte jag att om någon skulle klaga så kan jag alltid hävda att jag håller på att återställa marken efter rivningen :)
 
Två stenar som grävdes upp har vi lagt på var sida om vägen där vår tomt börjar. Fint :)
IMG_1719_140323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är markarbetet i stort sett klart och nästa steg är att borra efter vatten, grundsättning och ställa dit hus :cool:
IMG_1718_140323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.