Hej,
Funderar på att köpa en gård med lite skog och åkrar.
Har bara ägd en normal villa tidigare.

Finns det något särskilt man ska tänka på förutom att det behöver skötas om?
Är det några dolda kostnader att tänka på förutom lön till den som sköter om åkrar/skog?
Ska man ta med ev. bidrag i kalkylen? eller är de så små att det är försumbart?

Gården är inte på något sätt lönsam som verksamhet pga. naturreservat och annat skydd.
ca 10hk skog, 10 hk åker, 10 hk impediment.

Tacksam för svar :)
 
Lön till de som sköter om skogen och åkrarna? Ska du anställa folk för att sköta det? Om du inte tänker bruka jorden själv så får du ju arrendera ut den och då är det ju du som skall få betalt. 10ha skog är inte så betungande att sköta, om det inte bara är gallringsskog.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret,
Jag hade tänkt försöka ta hjälp med skogen initialt och senare sköta om det själv. Det ska bara bevaras och alltså inte bearbetas för vinst. Hur mycket kan ett arrende ligga på för 10hk åker? Jag kanske borde ta med det i budgeten?
 
Bevaras? Då behöver du inte göra något. I den mån man kan bevara något som ständigt förändras av naturen.

10 ha åker kan du kanske få 30-50 tusen för per år. Eller så får du ingen att bruka den ens gratis. Beror helt på läget och kvaliteten.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Ingår stödrätter i köpet? Vilka åtaganden har ägaren? Vilka skötselföreskrifter måste du leva upp till?
 
För att bevara skog kan man bli tvungen att kontinuerligt gallra bort gran. Detta träd är för dominant och tränger ut andra trädslag som har ett större värde för skogens djur och organismer.
 
  • Gilla
palun
  • Laddar…
Finns gården ute på nätet så vore en länk till god hjälp för att uttala sig om vad du kan behöva beakta.
 
Oavsett om man hugger gran eller ej, åldras de andra träden och skogen förändras.
 
Märker att jag borde förtydliga mig. Med bevarande menar man i det här sammanhanget att man hävdar marken med ett visst slags brukande. Exempelvis ser man till att hålla marken betad av djur eller använder den som slåttervall, och tar bort det hö man bärgar.

TS talar om naturreservat och skydd, som kan tvinga in ägaren i ganska kostbar skötsel. De här bestämmelserna och bakomliggande beslut ska man givetvis hämta från tillsynsmyndigheten (länsstyrelsen) innan man köper ett sånt här ställe.

Dessutom har ägaren eller någon arrendator troligen hittills brukat jord åkermarken med gårdsstöd. För att i fortsättningen få sådant måste en ny ägare ha stödrätter. Köparen måste därför i sitt eget intresse se till att stödrätterna ingår i köpet. Om de av något skäl inte ingår ska detta synas i prislappen.

Arrendepriserna varierar kraftigt beroende på dels läge i landet, och dels jordens kvalitet och avkastning. Talar vi om åker utan fungerande täckdikning som bara duger till höbärgning kan arrendet det i praktiken vara omöjligt att skaffa arrendator, såvida du inte hittar någon mindre prismedveten hästägare. Talar vi om sockerbrukstrakter i Skåne bjuder arrendatorerna över varandra, och skulle kämpa för att ta över som ägare.
 
  • Gilla
palun
  • Laddar…
Roman K skrev:
Finns det något särskilt man ska tänka på förutom att det behöver skötas om?

Är det några dolda kostnader att tänka på förutom lön till den som sköter om åkrar/skog?
Ska man ta med ev. bidrag i kalkylen? eller är de så små att det är försumbart?
Förutom de saker du måste kolla igenom före köpet (se billy_bavers inlägg) är det väl inget särskilt att tänka på om det bara rör sig om några hektar. Du behöver definitivt inte anlita någon för skötseln. Generellt tror jag heller inte att myndigheterna lägger sig i skötseln av så små markplättar. Skogen räcker ändå inte för så mycket mer än egen ved. Gå en motorsågskurs och köp en bra såg! Det lönar sig. Man slipper både uppvärmingskostnader och kostnader för gymkort. Det lönar sig dock inte att börja köpa in maskiner för att bruka marken själv (men det kan vara kul). Anlita i stället grannar om det går. Kanske skulle du prata lite med grannarna innan köpet? Finns det några lantbruk i närheten? Dom kan bli enormt värdefulla att ha som vänner och rådgivare.

De saker billy_baver nämner är bra att kolla upp (gårdsrätter, planerade naturreservat, ev arrendatorer för åkrar och jakt, osv). Är man ambitiös kan man ju också kolla upp ev planerade vägar, elledningar mm. Och så kanske det finns en gemensam väg som kostar en slant varje år? Kolla även upp hur det är med vatten och avlopp. Det kan bli dyrt om du måste borra efter vatten, eller om avloppet inte håller för kommunens (framtida) krav.

Ta med ev EU-pengar i budgeten. Det kan bli åtskilliga tusenlappar om året. Speciellt om du väljer att registrera gården som ekologisk (kolla med länsstyrelsen). En annan fördel med att ha ett jordbruk är att en hel del saker blir avdragsgilla (fr a verktyg, maskiner mm). Ev förluster i jordbruket kan man också dra av.

Vi arrenderar inte ut vår mark (ca 10 ha åker) utan säljer vår vall "på rot" till en granne (förutom det vi själva tar till fåren). Mycket bekvämt och bra. Men om du i stället vill arrendera ut så finns någorlunda aktuella priser här:
http://www.jordbruksverket.se/webda...index/JO39/JO39SM1301/JO39SM1301_tabeller.htm
men, som billy_baver påpekar, är det många faktorer som spelar in. (Och en sak till: det kan vara smart att låta en jurist - LRF-konsult el likn - kolla på ev avtal.)

Markpriser för olika delar av landet finns här:
https://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Priser-och-andra-siffror/Vad-ar-skogen-vard/ (skog)
och här:
http://www.jordbruksverket.se/omjor...hprisindex.4.67e843d911ff9f551db80004790.html) (jordbruksmark)

Du måste nog räkna med att det blir en del (fysiskt) jobb. Betydligt mer än vad som krävs för att underhålla en villa. Men, har man inte tummen mitt i handen så är det värt det. Jag lovar!

Hoppas det går fint med köpet!
/ulf
 
Om det finns ekonomibyggnader på gården ska du kontrollera att dom är täta. Om något tak läcker tycker jag att du skall se reperationskostnaden som en del av inköpspriset. Det går fort utför om man inte fixar uthusen direkt.

Om du tänker driva ett aktivt jordbruk så bör tänka på hur lånen skall fördelas mellan verksamhet och privatdel. BL Info har gett ut en bra bok som jag rekomenderar http://www.blinfo.se/bocker/lantbrukarboken__5421

/M
 
Med det något slarviga ordvalet"bevarande" kan man här avse både skötsel och orört. Bägge alternativen finns för tex naturreservat. Kolla upp ev. naturvårdsavtal.
 
Mats T skrev:
Om du tänker driva ett aktivt jordbruk så bör tänka på hur lånen skall fördelas mellan verksamhet och privatdel. BL Info har gett ut en bra bok som jag rekomenderar [länk]
/M
Bra förslag! Bra bok. (Och trots vad som tidigare sagts om alternativ.nu på forumet - att dom är lite för "fundamentalistiska" - så har dom en hel del matnyttigt i sin bokhandel, se: http://www.alternativ.nu/index.php?page=shop)
 
Jadu Roman, från din första post tycker jag det verkar som om en hyreslägehet hade varit det bästa för dej ..:banghead:
 
tjabon skrev:
Jadu Roman, från din första post tycker jag det verkar som om en hyreslägehet hade varit det bästa för dej ..:banghead:
Och vad grundar du det på? Väldigt onödigt och irrelevant inlägg måste jag säga.

Kör hårt Roman, köp din gård och njut av livet på landet. Fördelarna med en lantbruksfastighet är många, men framför allt är det fantastiskt att få äga en bit mark där man kan bedriva verksamhet.

Mitt råd är att köpa bra verktyg/maskiner som underlättar skötseln av gården. Jag gillar inte att ständigt fråga grannen om hjälp, så jag kör mitt egna race med egna grejer - det funkar iaf perfekt hos oss.
 
  • Gilla
Roman K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.