Någon som vet hur man på enklaste sätt böjer till trälister/dörrfoder så de kan passas in till t ex ett valv? Eller finns det bygghandlare som säjer böjda trälister, och då menar jag inte färdiga valv-konstruktioner för 2-3000kr.

Skulle vilja bygga om en dörröppning till ett enkelt valv i mdf, men hur man ska rama in valvet med en snygg följsam trälist avskräcker något, förslag?
 
Har själv gjort ett valv och där hoppade vi över lister helt. Skulle dock behövt förstärkt hörnen ca 1 meter upp för att tåla lite mer så där kommer det att hamna en metallist av något slag. Jobbar du i MDF resten så borde det lättaste va att göra egna lister med en fräs.
 
Moriax, jag antar att du vill ha typ dörrfoderlister på väggsidan, dvs krökta åt "fel" håll, det svåra hållet?

Då föreslår jag följande; Ta en tjock skiva av ex. golvspånskiva, rita upp önskad kurva på den, såga ut.
Såga sedan ut 5mm tjocka, och önskat breda trälister, långa nog, och så många att dess sammanlagda tjocklek motsvarar önskad bredd på den färdiga listen. Ånga dessa mjuka, ta in dem i bastun ex. vis.
Stryk på uretanlim och kläm listpaketet mellan de två mallarna, dra åt med limtvingar + tvingar mot arbetsbordet. När det torkat har du ett fint ämne att arbeta vidare på, fasa kanter osv. Vill du ha profil, tag överhandsfräsen. Så fär du en böjd list i trä :D
 
Det är ett antal år sedan jag böjde lister så jag kommer inte exakt ihåg tider eller dimensioner. Principen är att man tar ett rör (spiro om det är breda lister) leder in vattenånga ( jag vill minnas att vi använda en vanlig vattenkittel) från ändarna regleras in och utfödet av ångan så listerna får ett rejält ångbad. Jag kommer att det var enklare och snabbare än vad jag kunde föreställa m
ig. Framförallt tyckte jag det var riktigt roligt. Men så fort listen kallnar så är det kört. Således måste man montera snabbt spik/skruv eller tving. Varför inte prova på en kort och tunn list i ett litet rör då kan du nog räkna ut vad som behövs för ditt behov.
Det går t.o.m. att böja en list bara genom att hålla den över pipen på en kaffekokare någon minut medans man böjer under jämnt tryck. Tänk på att använda handskar annars blir det varmt om händerna.
Testa dig fram med virke du klyver med "rätt" fiberriktning. Vid grövre virke föreslår jag en böjbar slang/rör och en form man efterhand tvingar innåt. Antar att man också ta flera tunna lister och ånga samtidigt lägga i en färdiggjord form och tvinga ihop. Sedan dom svalnat limma och tvinga ihop igen och hyvla slipa ner. Har aldrig gjort själv men borde fungera rent teoretiskt. Kan t.o.m bli snyggt och ovanligt. Lite svårt att vara mer exakt då man inte vet vilka dimensioner eller radier det gäller.

 
  • Gilla
Calose
  • Laddar…
Såga till plywood eller MDF, fräs ur spår. Spackla, måla. Du kommer inte kunna se skillnad mot vanlig trälist och det är garanterat mindre jobb än att böja trä.
/CC
 
Chris47, visst är det lättare som du beskriver.
Men glöm inte den underbara känslan att att överarbeta något åt sig själv, typ Ferrarilackglans på undersidan av garderobens hyllor ;)
 
Håller med Lurvnos. Betygsätter man listprojektet på en skala. Så har MDF och plywood har en svårighet på 2 på en 5-gradig skala. Imponeringsfaktorn är extermt lågt ca 0,1. Däremot om du basar trälister och behåller den trä-ren så är svårighetsgraden 3 men imponeringsfaktorn är ca 4,0.

Alltså ett utmärkt tillfälle för maskulin självhävdelse under förutsättning att du är man. Är du däremot kvinna så är det ett säkert sätt att knäcka hela din maskulina omgivnings självkänsla.

Således bara fördelar. Relativt enkelt. Bygg en gigg med exakta mått. Basa några lister i taget. Tvinga fast. Torka. Limma. Hyvla och slipa och det är klart. Ännu snyggare om du borrar hål genom listerna kör in träplugg och slipar ner. Lägg till 0,5 på imponeringsfaktorn.

Vart tog - tummarna i hängslet, utskjutna bröstkorgen och det självbelåtna flinet - vägen. Är den attityden på utdöende?
 
Att måla ferarrirött på ställen som inte syns ser jag inte riktigt vitsen med ;), men jag kan inse att det ser imponerande ut om en böjd trälist är trären. övriga lister ska då också vara trärena om det ska vara ngn vits. Det faller ju lite om man ändå måste tala om för alla att det faktiskt är böjt trä under färgen. Å andra sidan är omålade furulister rätt fult tycker jag.

Kan man böja eklister på samma sätt med bra resultat? Ska bygga en bar vad det lider och då skulle man ju kunna testa att böja lite grann.
/CC
 
  • Gilla
Hilding Rönnlund
  • Laddar…
Helt klart faller målning på sin egen orimlighet. Grundmaterialet står i direkt förhållande till förädlingsarbetet. Inte lägger man lika mycket förädlingsarbete på ett tennsmycke som man skulle på ett motsvarande i guld.

Böjd Ek låter fint. I allmänhet är det svårare att basa barrträd än lövträd. När det gäller ek får man vara uppmärksam på fuktigheten. Man använder ånga bara för att virket ska behålla ytfukten. Annars kan det spricka på grund av fuktskillnader i virket. Generellt gäller att studera fiberriktningen och kvistar. Kärnan utåt. Basa ungefär 1-2 timmar på en normal tjock list 10-20 m.m. Men prova dig fram.
 
Det går utmärkt att basa ek!
Här är en bra källa till kunskap:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=&p=45869&cat=1,45866,45867
Se tabellen över träslag, ek och hickory tillhör de som kan böjas mest, en 1x1" ek går att kröka med en radie av 2" :surprised:
Vissa krav ställs dock på virket, se texten.

Hemligheten med att kröka trä brutalt mycket är denna;
När man böjer en list uppstår tryckkrafter på insidan, och dragkrafter på utsidan. Trä tål ungefär 2-3% drag resp tryck innan det kollapsar.
Men om träet är ångat (=basat) och rykande varmt tål det fortfarande bara 3% dragning, men uppåt 35% ihoptryckning ! Så när man böjer mycket behövs ett stålband sträckt på listens utsida som tar upp dragkrafterna. Då sträcks inte "ytterkurvan", utan bara "innerkurvan" komprimeras.

Jag krökte med gott resultat en eklist, 30x8mm i en radie ungefär som runt en tekopp, ett kvarts varv.
Deta blev en trappnos i min nya trapp, vars sista steg är avrundat.
 
En annan metod när det gäller små trädetaljer är att använda microvågsugnen. Linda en fuktig trasa runt virket. Prova fram tiden.
Det är värmen som gör att man kan böja men det handlar om sekunder inte om minuter som virket är formbart.

 
Gmats!
Bjuder på affärsidén Micron modell XL för full-längdsvirke.
Potensiella kunder finns redan på forumet.
 
  • Gilla
Joel Strandberg
  • Laddar…
Ok, då jag varken har bastu eller tillgång till långa metallrör att ånga lister i återstår väl det enkla alternativet att såga ur böjda lister ur en mdf-skiva. Då kommer istället frågan upp, hur jag på bästa sätt får dessa utsågade bitar att se ut som lister?

Kan jag få förslag och idéer!

Helst skulle jag vilja slipa ner ena sidan rejält så det blir en välvd kant (typiskt utseende på en list). Sen skulle jag vilja ha en svag "gröpning" över typ halva listen, så det blir en dekorativ känsla över listen. Det senare har jag ingen idé hur man löser utan en professionell maskinpark modell träindustri, så det kanske får skippas! Vet inte vad man kan åstadkomma med en handfräs, då jag inte äger någon eller hanterat en heller för den delen. Listen kommer nog målas i brun ton, det finns ju inga snygga träinslag som skall lyftas fram med mdf, så betsning är väl inte att tänka på?

Som sagt, idéer om hur man gör en utsågad mdf-bit att se mer ut som en dekorativ list?
 
Har du en handöverfräs monterad i bord? I så fall kan man göra en jigg som gör det möjligt att fräsa även böjda lister. Gör enligt följande: Såga ur listen ur MDF. Tag kvarvarande MDF-skivas yttre båge och lägg ett rakt snitt som tangent till cirkelbågen. Du bör nu ha två st likadana rätvinkliga "trianglar", där hypotenusan i själva verket är en cirkelbåge. Tag bort litet i mitten för att göra plats för fräsen. (där tangenten mötte cirkelbågen) Spänn fast dina delar på fräsbordets anhåll så att de passar med listen. Allt skall alltså stå upp. Nu bör resten falla sig naturligt. Måste gå,
Mattias
 
Ett möjligt sätt att göra är att pensla på ammoniak. Jag brukar använda den lösning som du kan hitta i måleributiken (25%ig). Ammoniaken löser upp cellulosan så att det går lätt att böja. När ammoniaken dunstat så har trät taget den nya formen. Doch så är det inte lämpligt att stoppa näsan för nära;-)
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.