Jag bygger nytt garage och har nu plastat och reglat med liggande 45x45 invändigt. Jag vill nu dra elen invändigt trots att flera tipsat om utanpåliggande.

1-fasuttagen sätter jag i "vanlig" apparatdosa. Jag sätter ganska många lite här och var. Jag vill ju ha lite 3-fasuttag också som jag tänkte ha som utanpåliggande variant så jag även kan ha ett 16A Shuko i samma enhet.
171578-4-vagguttag_schuko.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man sätta dessa framför en apparatdosa eller hur gör man när man har invändig dragning??
 
Det går. Dock är det inga problem alls att bara släppa ut ett rör genom väggen. Det brukar finnas en bit man slår väck så att man trär in slangen 2mm in i 3fas uttaget.

Jag isolerade ett garage för ett par år sedan och jag ångrar att jag inte tog mer uttag än vad jag gjorde! Ta dubbelt direkt! Skulle jag bygga nytt så skulle jag nog kört varannan meter med uttag känns det som xD
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Jag planerar ca 20 enfasuttag på 50 kvm garage. Det blir på lite strategiska ställen. Jag sätter lite extra appdosor också, dessa ska kunna bli antingen enfas eller trefas utefter kommande behov. Det blir en del extra slang.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
FK 1,5mm-2,5mm 1fas 10/16A16mm slang.
FK 2,5mm 3fas 16A 20mm slang. Vid längre sträckor tex över 20m så bör man sätta en dragdosa/kopplingsdosa så att man får ny fästpunkt. Det är inga problem att tex köra 2st 3fas uttag på samma säkring

Nyttja en vettig slang tex PM flex. Du kommer bli galen om du köper någon annan skitslang.
TC klammer kan man köpa vilka man vill. Brukar bara vara lite svårare att kläppa över och att de inte alltid finns i alla storlekar.
Dosor kan man köpa nästan vilka man vill med. Smart att köpa modeller med en ring man kan skruva ut för att få dosan exakt i linje med väggen. Dyrare dosor brukar vara lite lättare att jobba med och hållbarare i plasten.
Se bara till att slangen snäpps fast ordentligt i dosans stutsar. Köp även rätt dosor för de finns de dosor som bara har 16mm ingång och de som har lite blandat eller med reduceringstappar som annars är en fröjd att använda.

Köper du riktig slang så fäst den med en klammer vid varje dosa och sen ca 1 klammer per meter. Någon mer vid böjar osv. Bara att gå utmed glesen/reglar och göra långa fina böjar. Man kan dra åt så att slangen ligger lite lite i spänn men inte mer.
 
I mitt garage satte jag en apparatdosa bakom varje trefasuttag (likadana som på bilden i första inlägget), i dessa dosor kunde jag då koppla vidare till nästa uttag, totalt blev det närmare 10st (trefas)uttag i garaget.
 
brajt skrev:
1-fasuttagen sätter jag i "vanlig" apparatdosa. Jag sätter ganska många lite här och var. Jag vill ju ha lite 3-fasuttag också som jag tänkte ha som utanpåliggande variant så jag även kan ha ett 16A Shuko i samma enhet.
[bild]
Ett litet (men hanterbart) aber med dessa är att man skall/bör ha trepolig brytning på gruppen, antingen genom en trefasdvärg eller diazeder skyddade med jfb (naturligtvis skall man *alltid* ha jfb, så det räcker med det). Anledningen är att den enfasiga apparaten kan bakmatas via den trefasiga lasten även om *en* säkring gått vid t ex kortslutning/jordslutning (förklaras bättre av exv. http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html sektion 5.4).

Kanske inte världens största risk, beroende på, utan bara ett tips ifall du har diazeder och ingen jfb.
 
Värt att tänka på är vad man sen kopplar in i dem uttagen, ska man vara riktigt kinkig så bör dem bara avsäkras 10a då det är en enfasgrupp inblandad.
Inga problem att köra 16 men då ska enfasprylen även tåla 16a alltså inte ha kabel med 1,5mm2.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Sauer200str skrev:
Värt att tänka på är vad man sen kopplar in i dem uttagen, ska man vara riktigt kinkig så bör dem bara avsäkras 10a då det är en enfasgrupp inblandad.
Inga problem att köra 16 men då ska enfasprylen även tåla 16a alltså inte ha kabel med 1,5mm2.
Njae, konsensus verkar vara att säkringen *inte* är till för att skydda ansluten apparatur utan för att skydda den fasta installationen från överlast (samt ev. människor då via utlösningsvillkoret). (Juryn är lite ute vad gäller om tillverkaren av apparaten kräver en viss avsäkring i sin dokumentation.)

Och det är vanligt att anslutningskablar är en storlek mindre. Jämf din dammsugarsladd. Den är garanterat 0.75mm² fast din sammsugare suger i sig en 1800W eller så. (Ja i ena änden då.. ;))
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En jordfelsbrytare är bra för att skydda sig mot bakmatning då det blir en trepolig brytning i JFBn. Och JFBer blir det väl om det är en ny central! Dessutom, om det är en ny central så är det ju bra att välja även trepoliga dvärgar.

Schukouttag är klassade för 16 A, så allt som har en passande stickpropp ska kunna pluggas i ett uttag som är avsäkrat med 16 A. En apparat får ha en anslutningskabel på 0.75 mm² om de så vill, så länge som kabeln tål den belastning som apparaten utgör. Vid kortslutning i apparaten eller i anslutningskabeln gäller då att säkringen löser vilket inte ska vara några problem med de korta längder det handlar om. Eventuellt tar kabeln skada av kortslutningsströmmen, men den är ju redan trasig om det blev kortslutning i den.

Dvs man får skilja på överlastskydd och kortslutningsskydd.

Men visst finns det en gråzon här om man tänker på vilka härvor som går att skapa med skarvsladdställ...
 
Och se för allt i världen till att inte undersäkra uttagsgrupper, 16A uttag kräva 16A säkring. (Enligt en diskussion? på Fluxio). :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Eventuellt tar kabeln skada av kortslutningsströmmen, men den är ju redan trasig om det blev kortslutning i den.
Fast om kortslutningen sker i apparaten så är det ju iofs surt om man också måste byta hela sladdstället... Inte för att jag säger att det skulle hända annat än i så ovanliga situationer att man kan strunta i dem i praktiken, det blir ett rent teoretiskt resonemang. I det flesta fall så är nog hela apparaten skrot i så fall.

Härvorna är nog ett reellare problem. Jag har blivit räddat av termosäkringen i en sladdvinda precis en gång. Efter upprörda rop ifrån köket så kopplade jag in diskmaskinen på ett annat uttag/grupp och drog bara ut en meter eller två på en 15m vinda (höll på att jobba i källaren med den centralen). Efter det andra upprörda ropet från köket "Diskmaskinen går inte!!!" så insåg jag mitt misstag. Kabeln var så het att det kändes som den rann ut ur vindan... :surprised:
 
GK100 skrev:
Och se för allt i världen till att inte undersäkra uttagsgrupper, 16A uttag kräva 16A säkring. (Enligt en diskussion? på Fluxio). :)
Vad f-n?! Jag har ju Schuko i nästan hela huset. Blir genast fram med de gråa säkringarna då istället för det där mesiga röda... ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ett litet (men hanterbart) aber med dessa är att man skall/bör ha trepolig brytning på gruppen, antingen genom en trefasdvärg eller diazeder skyddade med jfb (naturligtvis skall man *alltid* ha jfb, så det räcker med det). Anledningen är att den enfasiga apparaten kan bakmatas via den trefasiga lasten även om *en* säkring gått vid t ex kortslutning/jordslutning (förklaras bättre av exv. [länk] sektion 5.4).

Kanske inte världens största risk, beroende på, utan bara ett tips ifall du har diazeder och ingen jfb.
Skall eller bör? Jag har precis en sådan där, installerad av elektriker på tre diazeder. Ingen jfb (ännu).
 
fiskbuggaren skrev:
Skall eller bör? Jag har precis en sådan där, installerad av elektriker på tre diazeder. Ingen jfb (ännu).
Om du aldrig har en enfasapparat inkopplad i Schuko-uttaget samtidigt som en trefas apparat så kan det inte bli vidare farligt. MEN, det är inte bra att ha det så. Om man blandar fler och en-fasiga apparater (eller uttag) på en flerfasgrupp så *skall* de antingen ha en säkring som bryter alla faser samtidigt, *eller* skyddas av exv. en JFB som gör det istället. Så koppla in en JFB så är det OK. (Det har ju varit krav på JFB i nya anläggningar ganska länge nu, så det skall du definitivt ha, finns ingen anledning att inte ha det).
 
I mitt fall så blir det 16A 3-polig brytning. Elkos röda dosor är bra just för 16/20 slang med låsning. Går även på dom röda pga brandklassen, vet ej hur mycket det påverkar brandspridningen eller om det bara är för brandgaserna!? Pipelife slang hoppas jag håller måttet: https://www.elbutik.se/product.html...nflex-vp-flexror-lagfriktion?category_id=1918 Valde det för det står svensktillverkade. Vet inte vad som är bäst gentemot PMflex som jag haft tidigare och är nöjd med.

Ytterligare en fråga i samma tråd iofs. Vad ska man ha för takarmaturer i ett nytt garage nuförtiden. Jag har tänkt mig ett antal 2x28w (T5). Jag vill inte ha från Biltema, Jula & co men vad har ni för förslag?? E-nummer?? IP 21 räcker gott, en enkel kupa av något slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.