För några år sedan byggde jag och min bror ett nytt garage på våra föräldrars mark. Detta nybygge kopplades ihop med ett befintligt kallgarage som från början varit en del av ladugård.
Nu har vi pratat om att renovera och rusta upp den gamla delen, då loftet snart faller ihop och det är i dåligt skick generellt. Vi har kontaktat snickare och nu undrar vi om det går att utnyttja ROT på ett sådant projekt?
Vi ska bara bygga om och förstärka insidan.
Det är inget lantbruk eller skogsbruk utan helt privata fastigheter. Frågan är också om vi som sönner kan ta på oss ROTen eftersom det är vi som finansierar det hela.

Har googlat frågan, men blir inte helt klok.
 
Det är fastighetsägaren (lagfaren sådan) som får nyttja rot.
Rot får användas enbart på bostadshus och ev sammanbyggda hus.
 
Nej, man kan inte få ROT på ett fristående garage, enda gången man får ROT på garage är när det är vidbyggt.
 
Om man bygger en maskinhall då? Min kollega påstår att de fått ROTavdrag när dom byggde en ny maskinhall.
 
Tegheim skrev:
Om man bygger en maskinhall då? Min kollega påstår att de fått ROTavdrag när dom byggde en ny maskinhall.
Då var det antingen 30 år sen då det fanns ett annat sorts rot avdrag eller så har dom fuskat. =)
 
Fick de det stod det nog annat på kvittot än maskinhall...
 
En liten följdfråga: är det fastighetsägaren och/eller hantverkaren som är ansvarig för att ROT-regler följs?

Exempel: en hantverkare bygger en friggeboda men skriver "köksbyte" på kvittot för att det ska vara giltigt för ROT-avdrag.
 
vojma skrev:
En liten följdfråga: är det fastighetsägaren och/eller hantverkaren som är ansvarig för att ROT-regler följs?

Exempel: en hantverkare bygger en friggeboda men skriver "köksbyte" på kvittot för att det ska vara giltigt för ROT-avdrag.
Båda, grovt bedrägeri med fängelse som följd.
 
Oavsett vilket så har vi då avhandlat att det är till att betala allt själv :)
 
Bumpar en äldre tråd då det kan vara av intresse för somliga..
Jag kontaktade skatteverket i ett liknande ärende, då jag har tänkt byta värmekälla samt eventuellt anlägga nytt golv i mitt fristående garage.

Postar lite utdrag från mailen:
Nu ska jag rusta upp garaget, och har lite frågor angående ROT-avdraget.

Jag har bland annat tänkt byta värmekälla från villaolja till luftvärmepump, men eftersom garaget är fristående så har jag väl inte rätt till ROT-avdrag för något arbete som utförs på denna byggnad?
Samma regler för ROT-avdrag gäller på komplementbyggnader (garage, förråd m.m.) som på bostadsbyggnaden. Du kan alltså få ROT-avdrag för arbeten som utförs på ett fristående garage som står på en småhusfastighet under förutsättning att inte byggnaden är nybyggd.

Alltså borde TS ha haft rätt till ROT-avdrag på det äldre garaget, och eventuellt även det nyare beroende på när det är byggt.
 
Redigerat:
Intressant!
Vi la detta på is när det diskuterades, men nu kanske man kan börja fundera igen.

Den nya delen är påbörjad 2009.
 
Mycket intressant svar från skatteverket, speciellt med tanke på att deras webbsida uttrycker sig annorlunda:

GARAGE
Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg.
 
Lidd skrev:
Mycket intressant svar från skatteverket, speciellt med tanke på att deras webbsida uttrycker sig annorlunda:
Det där läser iaf jag som att det gäller om man bygger ett nytt garage?
inte renoverar ett gammalt?
 
M
GARAGE
Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg.
håller med pumba
 
Det är dåligt formulerat av skatteverket. Jag tolkade det som att man enbart får göra ROT-avdrag för renovering av garage som uppfyller kraven i texten, dvs är sammanhängande med bostadshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.