Även jag ber om ursäkt för off-topic men det var ju tur att TS inte tar illa upp.

Min uppfattning om Boschs reservdelspriser är väl att de är ganska ok men att mellanhanden (ofta Beijer i mitt fall) ibland har påslag på över 100% vilket är lite trist. Just 1/2" spännhylsan har jag hittat hos proffsmagasinet för 312,50kr men då tillkommer 89kr frakt. Har inte ens några 1/2" stål ännu så jag avvaktar lite...

Julas fräs för 499kr på 1200W är nog exakt samma som Biltema säljer för 389kr och Clas Ohlson för 499, har en sådan från Biltema som jag fick med vid en annan begagnataffär och den känns väl klen i konstruktionen så det funkar nog inte med 12mm eller 1/2" spännhylsa till den. Jag har en gammal Ryobi som jag tröttnade på eftersom själva sänkmekanismen var så trött och nu får den bli bordsfräs istället. Den hade som tur var en 12mm spännhylsa och sedan adaptrar ner till 8mm och 6mm.

Den fräs jag har heter ERT-1150 och är på 1150W, efterföljaren säljs numera som heter ERT-1400 och är på 1400W. Den kostar 1195kr på nätet (bygghemma.se) och 1295kr på Bauhaus. Skulle kunna slå vad om att den kommer med 12mm spännhylsa och det fina är ju också att Boschs hylsor verkar passa så att man kan köpa en sådan 1/2". Kanske lite trist att köpa en ny och riva men ändå...

Hur mycket effekt behövs i en bordsfräs? Har själv kört med min 1150W och största problemet har inte varit effekten utan att stålen är för klena när de har 6/8mm skaft...
 
ceson skrev:
Här tillgodoses kanske några av önskemålen, med reservation för priset då;)
Ja, se där. Där var ju storebror kina-fräs också. Men som du själv påpekade så var kanske priset i högsta laget. Och med tanke på vad badtastex skrev ovan så är den kanske lite väl mycket chansning. Får fundera lite mer på hur jag ska göra och samtidigt fortsätta scanna begagnatmarknaden.
 
Cotechen på 2100w var inget vidare i fräsbordet tyvärr. Lagerna skär. Fick byta maskin 5 ggr under tiden som fortfarande sålde dom.
 
ceson skrev:
Nu har vi glidit ifrån ämnet och jag ber TS om ursäkt för detta:( Tyvärr så känner jag inte till någon som säljer kraftfull fräs för 12mm/1/2" till bra pris utan tror att begagnatmarknaden och tur är rätt väg att gå.


Jag frågade inte efter pris utan utgick ifrån att Bosch inte brukar ha så höga priser på reservdelar:confused:
Men du verkar veta något om priset som jag inte vet, jag får återkomma i frågan när kallduschen kommer:)
Jag gjorde liknande antaganden med en släde till vinkelslipen. Jag tror att jag gav runt 600 pix för den och sedan hittade jag den online för en dryg hundring.
 
fiskbuggaren skrev:
Jag gjorde liknande antaganden med en släde till vinkelslipen. Jag tror att jag gav runt 600 pix för den och sedan hittade jag den online för en dryg hundring.
Nu skrämmer ni upp mig:) Skulle nog inte köpt Bosch utan satsat enbart på Cotech där allt verkar kosta runt 50:-;)
 
Denna dök upp på Blocket idag
Cotech.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ceson skrev:
Denna dök upp på Blocket idag
Tack för tipset. Det verkar ju vara ett bra pris för den. Men med tanke på att CO verkar ha slut på 1/2" hylsorna och vad som skrivits tidigare i tråden så börjar jag undra om det här är rätt väg att gå ändå. Får nog försöka skramla ihop till en billigare märkesfräs istället. Ffx hade en 1/2" hitachi för 152£. Det kanske är värt att spara lite extra för att nå upp till.
 
Det är alltid värt att lägga lite extra på maskiner;) Problemet för mig är att när jag går upp ett steg i pris så säger någonting inom mig att om jag nu ändå skall lägga mer så kan jag lika gärna lägga lite till och få denna med dessa fördelarna, och sedan är jag snart framme där jag inte ville vara från början:)

Jag kan inte komma på någon av mina "dyrare" maskiner som jag ångrar att jag satsade lite mer pengar på även om det sved för stunden.

När det gäller 1/2" så var min tanke att hålla nere kostnaden på stål, med facit i hand så kan jag ju säga att det har ju funkat sådär. Jag har varken förmågan att se mina behov eller tålamodet att vänta på en leverans. Men jag är jag tror stenhårt på att jag kan bättra mig så därför beställde jag 1/2" hylsa till nya fräsen.
 
För egen del har spåret med 1/2" främst kommit när jag försökt hitta vettigt prissatta kit för att bygga ramar för spegeldörrar (hörnförbindnig eller rail/stile på engelska). Det finns ju så oändligt mycket större utbud på sånt här i den engelspråkiga delen av världen...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson skrev:
Det är alltid värt att lägga lite extra på maskiner;) Problemet för mig är att när jag går upp ett steg i pris så säger någonting inom mig att om jag nu ändå skall lägga mer så kan jag lika gärna lägga lite till och få denna med dessa fördelarna, och sedan är jag snart framme där jag inte ville vara från början:)

Jag kan inte komma på någon av mina "dyrare" maskiner som jag ångrar att jag satsade lite mer pengar på även om det sved för stunden.

När det gäller 1/2" så var min tanke att hålla nere kostnaden på stål, med facit i hand så kan jag ju säga att det har ju funkat sådär. Jag har varken förmågan att se mina behov eller tålamodet att vänta på en leverans. Men jag är jag tror stenhårt på att jag kan bättra mig så därför beställde jag 1/2" hylsa till nya fräsen.
Jag känner verkligen igen mig i det där resonemanget. "Det behöver ju inte bli så dyrt egentligen. Men lägger jag till bara lite får jag ju det här också. Och då är ju inte steget till det här jättestort. Va fan, 14000? Jag skulle ju bara lägga en femhundring. Men nu fick jag ju iaf bra grejor som kommer hålla ett bra tag" ;-)

När jag skulle köpa min förra fräs, den som jag nu insett att jag behöver ett komplement till, tog mig det resonemanget till en festool. Jag känner lite på mig att det trots allt kommer sluta med en trend iaf denna gången.

Mitt intrese för 1/2" handlar mest av utbudet för olika profilfräsar för olika typer av sammanfogningar.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Största fördelen med 1/2" för egen del är möjligheten att köra med förlängare. Bygger man nån jigg av ex 19mm mdf blir det snabbt "ont om fräslängd" samma sak i fräsbordet där min iläggsplatta är 16 tjock. Men det kanske finns förlängare även för 8mm?
 
Har faktiskt inte funderat på det problemet men varit med om att stålen känns korta ibland. Förlängningar är nog inte så dumt ändå...

Hittade en för 8mm vid en snabb sökning:
http://shop.jvl-europe.com/Collet-extension-8mm
 
Tror jag har sett förlängningar för 8mm hos både miles (mtmc.co.uk) och wealden (http://www.wealdentool.com/) när jag surfat fräsar och tillbehör.
 
Jag var nyligen i den situationen vid körning i jigg att stålet var för kort och valde vägen att köpa ett stål med längre skärkropp. Jag har tittat på förlängare tidigare i samband med att jag var på väg att köpa lift, men det rann ut i sanden.
Tycker att det kunde vara en smidig väg att få stålen att räcka till.

Men jag har ett par saker som jag funderar på.

Får förlängare användas med fräsen lös för att köra ex. i en jigg? Jag har läst att det är bordsmontage som gäller.

Om jag har ett lite tyngre stål så har ju dessa ofta en markering på skaftet för rätt monteringsdjup i fräsen, jag har inbillat mig att denna är till för att minimera vibrationer i stålet p.g.a. obalans. vad händer då om jag om jag monterar förlängare?

Förhoppningsvis så har jag missuppfattat detta och att det är ok. att förlänga för då slipper jag ju köpa längre stål ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.