Bredvid vår tomt ligger det en lada som vi har lite funderingar på att köpa av bonden som äger den. Vi skulle i sånt fall inte göra något direkt med den på ett antal år, men vad behöver man i sånt fall tänka på när det gäller underhåll och liknande? Vad kan det bli för kostnader och vilka arbetsinsatser kan krävas för att den inte ska förfalla och ramla ihop helt?

Ladan har ett relativt nytt tak (mindre än 10 år gammalt) men i övrigt har det nog inte gjorts så mycket med den vad jag kan se. Det är jordgolv och en hel del glipor mellan plankorna i väggarna osv.
 
Det är väl lite åt "hur långt är ett snöre" hållet med den frågeställningen.

Min lada har jag väl kostat på en miljon de senaste 20 åren.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är väl lite åt "hur långt är ett snöre" hållet med den frågeställningen.

Min lada har jag väl kostat på en miljon de senaste 20 åren.

Protte
Jo, jag är med på att det är en lite luddig fråga. Tänkte om det fanns några mer allmänna tankar kring vad som bör göras. Om jag köper ladan och sedan inte gör något alls med den i tio år, vad kan man tro händer då t.ex? Vad "brukar" man göra med en liknande byggnad som man vill ska stå kvar ett tag?
 
Är taket tätt och grunden ok, (inte utsatt för fukt) lär den stå kostnadsfritt i många år.

Det är vatten som dödar lador.

/ATW
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Är taket tätt och grunden ok, (inte utsatt för fukt) lär den stå kostnadsfritt i många år.

Det är vatten som dödar lador.

/ATW
Då låter det rätt lovande tycker jag. Taket är som sagt nytt ich ser, för mitt synnerligen otränade öga, fint ut. Om man kan dra några slutsatser av det så har heller inte bonden som äger ladan gjort något arbete alls under de två år vi har bott här, bortsett från att rensa upp lite vegetation utanför för att kunna öppna porten.

Tack för svar!
 
Leversnitt

Hur tänker du beträffande tomten som ladan står på om du köper ladan, arrende eller markköp?
 
Henri skrev:
Leversnitt

Hur tänker du beträffande tomten som ladan står på om du köper ladan, arrende eller markköp?
Markköp. Det är en rätt liten tomt som själva ladan står på, men i köpet skulle i sånt fall även en annan granntomt ingå, vilket skulle vara huvudsyftet med affären. Ladan skulle tills vidare vara lite av en bonus, men som eventuellt skulle kunna användas till något i framtiden.
 
Håll rent ett par meter ut från väggen, se till att taket är helt och gärna att takavvattningen funkar så står den länge.
 
Hur stor är den i kvm? En liten byggnad är enklare att underhålla om det skulle uppstå skador än en större.
 
AndersS skrev:
Hur stor är den i kvm? En liten byggnad är enklare att underhålla om det skulle uppstå skador än en större.
Den är inte så stor. 8 x 25m eller något sådant kanske.
 
Redigerat:
Om taket är OK, och den inte direkt står och väntar på att få falla ihop i nästa storm. Då är det väl några hinkar falu röd som kan vara aktuellt, kanske var tionde, femtonde år eller så. Kanske värt att kolla fönstren (om det finns några).

Färgen kan iofs bli ganska dyr till så stora väggytor.
 
leversnitt skrev:
Den är inte så stor. 8 x 25m eller något sådant kanske.
Har du ett nytt tak och inga stora sättningar eller andra felaktigheter klarar den sig bra i princip utan åtgärder.
Är ju enkelt att låta någon spruta den med rödfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.