Sitter och skissar på nästa vansinnesprojekt. Ett orangeri murat i Leca. Men jag kan inte få till hur man får in fönstren på ett snyggt sätt. Tänkte att man murar med cirka 2 cm spel mot fönsterkarmarna, putsar och sedan lyfter i fönstren i hålen, fäster med karmskruv, drevar. Men sen då. Jag kommer ju inte ha fönsterfoder utåt. Inåt kan jag tänka mig en list eller dylikt, men hur får man till det snyggt på utsidan, plåt?? Hur gör man på putsade hus t.Ex.
 
Montera fönsterna innan du putsar lecan. Hålet för fönsterna gör du 2cm större än vad fönsterna är (1cm runt om). Du kan välja att dra in fönstret lite i vägglivet och då få en utvändig smyg som du putsar alternativt sätter du fönsterna i liv med väggens utsida och putsar fram till fönstrets karm. Att dra in. Fönsterna något ger en viss stil, och att ha dem i liv med utsidan ger en annan lite äldre stil. (Tänk gamlahus i Visby eller Danmark.)
 
Hej!

Jag har också funderingar på att bygga ett orangeri.

Hur har du tänkt att göra med taket materialval m.m. och ventilationen?

Mvh
 
Tanken är att mura alla vägar av leca. Kommer att ha fönster på hela södersidan samt halv väster- och östersidan. På norr sidan hela väggen i leca. De delar där det inte finns fönster kommer jag att lägga på ett lager cellplast och sedan fasad av trä. Detta för att få så mycket passivhus effekt av väggarna som möjligt och för att få stabilare temperatur i orageriet.
Taket kommer jag bygga som ett helt vanligt villatak med tegel eller plåt, papp, råspont, reglar/isolering, pärlspont.

Ventilationen har jag inte tänkt så jättemycket på ännu. Men det lutar åt temperaturstyrda fläktar. Dessutom kommer jag att sikta in mig på dom 25 kvm som man kommer att få bygga efter 1 Juni. och med en takhöjd på 4 m (3,5) i snitt. så kommer luft volymen var på runt 100 kbm. Och då är behovet av ventilation lite mindre eftersom luftvolymen är så pass stor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.