Har de sista detaljerna kvar på carport/garage så snart kan bygglovsunderlaget skickas in. Har pratat med vår säljare och han sade att det normalt tar 4 veckor för beviljat bygglov i Luleå. Kommunen säger nog 10 veckor för att få lite marginal.
 
Jag hörde mig för med kommunen när vi var dit och dom sa runt 4v så vi får hoppas det stämmer ;) 10v låter onödigt länge
 
Hur lång byggtid har ni fått från era säljare? Dvs från de att huset blir rest till inflytt
 
Vi har ett lösvirkeshus med byggtid på 8 månader, från första spadtaget till inflyttningsklart.
 
Vi har fått preliminärt 15v byggtid på vårt Eksjöhus, men det kunde eventuellt gå lite snabbare.

Lämnade in bygglovet förra veckan så nu får vi hoppas det går undan för dem. Hur går det för er andra?

Jag såg att de hade börjat fylla massor på tomten 1:159 eller 1:160. Är det någon här som tänkt börja under vintern eller väntar alla till våren?
 
Johan01, vi lämnade in bygglovet för drygt 2v sen och de sa att under denna vecka skulle det vara klart.

Jag ringde kommun och frågade ifall man kunde få någon slags dispans på Gar-bo försäkringen då den planeras avskaffas till sommaren. Det blev ett blank nej eftersom lagen är tydlig nu, sen ska det tydligen införas något annat mer avancerat system till sommaren.
 
Våren är här (iaf så känns det på vädret?!) och jag bjuder därför på lite panoramabilder över Hällbacken Etapp 2.

Photo 2013-06-16 13 56 15.jpg
Photo 2013-06-16 13 50 36.jpg
Photo 2013-06-16 13 44 39.jpg
 
  • Gilla
Lottisz
  • Laddar…
Vi har fått bygglov!! Det tog exakt 10dagar :) men vilka kostnader det medför! Folk verkar bara intresserade av vad själva huset kostar men inte av alla administrativa kostnader.
 
  • Gilla
Johan01
  • Laddar…
Jasså det var snabba puckar! Vi lämnade in 13:e så då borde vi få det till veckan om det går med samma fart
 
Hur länge tog det för er att få nybyggnadskartan?
 
Vi beställde på kommunens hemsida och det tog 1 vecka för oss.
 
Fick den igår, tog 3 veckor för oss, nåja nu är vi på g iaf.
 
Kul att se att det börjar röra på sig på etapp 2. Vi har lämnat in bygglovsansökan för några dagar sedan men fick brev att vi måste komplettera med marksektion. Ni som har fått bygglov, hade ni med det i er ansökan?
 
Vi har inte lämnat in någon specifik marksektion utan endast fasadritningar med markändringar och höjd på golv för hus och garage. Har dock inte fått bygglovet beviljat än (lämnade in för en månad sen).
 
Kan det vara nybyggnadskartan de menar? På den fyller du i hur huset och ev garage ska stå i förhållande till tomtgräns osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.