Hej vänner
Håller på att bygga hus med en av de större husfabrikanterna och det är snart dags för slutbesiktning.
Vi har varit och tittat i huset och upptäckt att avluftningsröret för avloppet kommer att vara i en hörna i vår klädkammare. Denna var inte med på ritningen som vi skrev på utan har kommit dit efteråt.
Den fanns med på VA/AV ritningarna men dock inte de planritningarna som ligger till grund för kontraktet och som vi skrivit på. De kommer att bygga in röret i en låda ca30x30cm men de förstör ju en vägg som vi planerat till annat.
Röret är ju där det är och kan ej flyttas men har ngn tips på vad man kan begära för ersättning?
Tacksam för all vägledning :)
 
Hade du inte tillgång till VVS-ritningarna?
Om du inte själv har kunskapen att läsa ritningar så är det alltid lämpligt att anlita någon som kan. Har du anlitat någon?
För en med byggkunskap så är det inte överraskande att man måste ha trunkar för ventilation, el eller vvs lite här o där i ett hus. Detta måste man vara särskilt uppmärksam på om man har speciella önskemål/planer.

Skadan är redan skedd... Ja, är det helt omöjligt att använda rummet/väggen till det du planerat eller är det bara allmän besvikelse?

Det är väl omöjligt för någon utomstående att värdera vad du tycker har förstörts och om det med lite modifiering ändå går att genomföra vad du tänkt dig.
Värdet av din skada kan vara allt från 0:- till att du väljer att sälja huset och flytta och allt där emellan.
Nästa ägare eller en besiktningsman eller om det blir en rättslig process (som verkar ekonomiskt oklokt att driva) har kanske helt andra planer och åsikter om det är ett problem. :x

Ett tips: En bild eller två + en förklaring vad du tänkt göra på väggen som nu är "helt" omöjlig att använda kan kanske ge mer tips och ideér om hur det ska lösas. :)
 
Planritningarna som vi skrev på - som var underlag för affären - hade all synlig VVS detaljerat bekriven.
Dock så fick vi inte VVS-rtiningarna (byggritningarna) förrän det var dags att börja.
Då jag byggt ett hus tidigare så vet jag också om att det finns "grunkar" som tar plats. Dock tycker jag att - precis som övrig VVS - det skall vara inritat på en ritning som ligger till grund för husköpet.
För en vägg som är 2 meter så är 30cm för oss en väsentlig längd när vi planerat huset som helhet.
Förstår dina tankar. Det jag gärna tar emot är tips på vart jag kan vända mig och reda ut en sak (röret) som vi inte haft vetskap om när vi skrev på kontraktet. Tack på förhand!
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Ja, till en börja med så kan man kanske ifrågasätta trunkens dimension 30x30 cm.
Ett avluftningsrör behöver inte vara mer än 100 mm så det finns kanske möjligheter att minska ner trunkens yttermått genom att tänka till lite extra. :confused:
 
Röret står inte direkt intill väggen och Det är 100mm men då det skall byggas in så hamnar yttermåtten på ca 300x300mm, reglar och gips etc.
 
Har för mig att det brukar stå i kontrakten att det kan tillkomma "trunkar" i huset.
 
O
Läs igenom avtalet.... vad står det där?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Och så kan ni ju låta bli att bygga in röret samt gå ner till 75 mm så blir det inte så mycket som försvinner av väggen, för 80x80 mm i hörnet stjäl inte så mycket utrymme.
 
Skulle vara intressant se en bild på ritningen över vvs och planer, samt en bild på väggen med röret.
Det är ju så att det måste finnas avluftare någon stans så det borde synas på ritningen, och det är kanske inte plats för det i badrummet samt att luftaren är sist i avloppsledningen.
 
Nu framgår det inte vilken typ av hus det gäller (1-plans, 1-plans m källare eller 1 ½ plans).
Placeringen av röret kan ju ha viss inverkan på planlösningen på övriga våningar.
Då kan det möjligen vara den minst dåliga lösningen att placera röret i en klädkammare. 30 cm av 200 cm är dock "bara" 15 % av väggytan.
 
Kanske inte bästa lösningen men en vakuumventil nere vid golvet.

Protte
 
Antar att du har vänt dig till fabrikanten? ARN är väl logiskt om ni inte kan komma överens. Har du signerat ritningarna i samband med kontraktskrivningen så bör det inte finnas signaturer på VA ritningarna, då har du ett case som du kan driva. Har du signat och godkänt VA ritningarna blir det kanske svårare.
Kan också komma med förslag på lösningar på väggen men det var inte det du frågade efter va? :)
 
peternicklas
Jag tror det är bäst för er att acceptera röret som nu finns. Planera om utrymmet, finns många andra lösningar. Släpp det och gå vidare men känslan för att flytta in i ett nytt hus. Om detta är ett av de få fel som finns så ska ni dessutom känna er lyckligt lottade!
 
peternicklas skrev:
Jag tror det är bäst för er att acceptera röret som nu finns. Planera om utrymmet, finns många andra lösningar. Släpp det och gå vidare men känslan för att flytta in i ett nytt hus. Om detta är ett av de få fel som finns så ska ni dessutom känna er lyckligt lottade!
Så när man köper nåt för flera miljoner så ska man känna sig lyckligt lottad och vackert ställa sig med mössan i hand? Annat brukar det låta när hantverkare har klåpat sig, då ska man hålla inne med betalning etc.

Har du rätt tycker jag du ska stå på dig, se till att de åtgärdar det på nåt bra sätt.
 
peternicklas
Fein skrev:
Så när man köper nåt för flera miljoner så ska man känna sig lyckligt lottad och vackert ställa sig med mössan i hand? Annat brukar det låta när hantverkare har klåpat sig, då ska man hålla inne med betalning etc.

Har du rätt tycker jag du ska stå på dig, se till att de åtgärdar det på nåt bra sätt.
Fortfarande så vet vi inget om någon som har klantat sig. Hantverkaren har i detta fall bara gjort sitt jobb. Det är den som har gjort ritningarna som har klantat sig. Någon skrev att det kan kan stå i avtalet att det tillkomma "trunkar" i huset". Hade det varit i mitt hus så hade jag sett till att lägga ner lite tomma rör i utrymmet, för framtida bruk. Vem vet, en vacker dag så kanske utrymmet behövs för något, kanske kablage för TV, Nätverk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.