Jag har en Atlas KF 2056/2 Kyl / Frys. Kylen funkar och frysen, så när som på att temperaturen i frysen är -42 C oavsett läge på kontrollvredet. Kompressorn går kontinuerligt. Jag misstänker att temperaturgivaren eller termostaten är paj. Men hur kollar jag vilket? Hur kan jag kolla om termostaten funkar? Och hur felsöker jag temperaturgivaren? Vad är det för typ av givare? Vad behöver jag att täta med (i genomföringen på baksidan) om jag ska byta givare med kabel?
Är resonemanget riktigt eller är det något annat jag ska fokusera på?
Någon som har en skannad manual för denna produkt? För den saknar jag också.
 
A
Atlas är väl inte det vanligaste märket i Sverige?
Rusta sålde det senast, vet dock inte om det inbegrep kyla det var nog mest tvätt o tork
vad jag får fram är att det är ett termostatskåp
kan det inte vara så att du råkar ha snabbinfrysningsknappen påslagen?
svårt att få ner en hushållsfrys till -42C om kompressor är helt frisk brukar det inte gå under -30 C, kolla med en annan termometer!
det finns två brytare
en i underkant av panelen och en på framsidan av samma panel
den ena av dessa, vet ej vilken, är till snabbinfrysning
 
  • Gilla
lemats76
  • Laddar…
Termostaten och temperaturgivaren är samma del sitter ihop med ett vätskefyllt litet kappilärrör. Köp ny för några hundringar. Kolla vad den har för typbetecknig o googla.
 
Sådär ja! 2 månader efter ditt svar hade jag lite tid för tekniska problem avsatt hemma.
Mycket riktigt, det jag inte ens reflekterat över att det kunde vara nåt annat än på/av knapp, är snabbinfrysningsknappen! En snabbfryslampa tänds också när man slår på den, om man tittar efter. Dock var kyl/frysen tyst när jag anslöt den till vägguttaget, kompressorn gick igång först efter att jag tryckt igång snabbfrysknappen, trots att reglagen för frys och kyl stod på läge 5 av 7. Kanske är lite tröghet i reglersystemet? Med en manual hade ju knappfunktionen varit än mer uppenbar.
Nu är det iaf -18 i frys och +5 i kyl. Stort tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.