Finns något knep för att ta reda på om en bil varit krockad tidigare? Då syftar jag inte på att man okulärt skall leta efter spår utan jag menar via register, kan man ringa runt till de 4-5 vanligaste försäkringsbolagen o fråga om bilen i fråga varit ett krockärende?
 
Genom att beställa Carfax rapport på bilen så kan du nog se om det hänt något.
Men det kostar dig pengar tyvärr.:confused:
 
Nja, det står väl inte i carfaxrapporten eller ? Där finns om den är importerad, stulen eller gått som taxi samt ägarhistorik. Man jag kan ha fel, kan ju vara så att de bilar jag har kollat där inte har varit krockade :)
 
Jag tror att en viss verkstadshistorik står där enligt hörsägen , har faktiskt inte använt tjänsten själv.
Annars vet jag ej tyvärr hur man ska kunna kolla upp något.
 
Fast en rapport från Carfax kostar bara 159, i mina ögon lite pengar för att få reda på om mätaren är skruvad eller liknande.
 
Märkesverkstaderna har uppgifter om skador på bilen som de reparerat. Då en del fixar sånt, utan att kontakta dem så är det inte helt säkert.
Är det så att du misstänker att en tilltänkt bil är krockskadad?
 
1:a gången jag läste om Carfax så märkte jag att allt som de kan servera för dig är samma sak som jag själv enkelt kan kolla upp, bara beställa 3-5st senaste besiktningsprotokollen från bilprovningen. Sedan beställa "bil-faktan" från transportstyrelsen. Jag tror ej Carfax har egna hemliga kanaler och får fram annan info än vad jag själv kan se efter.

Genom att titta på de senaste besiktningsprotokollen/miltal så kan man se/misstänka ifall mätaren nyligen är skruvad (dock så kan man inte titta tillbaka på gamla uppgifter) Och jag är ganska så säker på att Carfax gör exakt likadant som jag.

Och min fråga ang krockade bilar så tror jag facit är att just ringa runt till de större försäkringsbolagen o hoppas att bilen varit reggad hos någon av dem. Alt. ringa "märkesverkstaden" för just den bilmodellen.

Nej jag misstänker inte att en bil är krockad, men vill veta ändå innan jag köper en bil. Det styr andrahandspriset och kanske säkerheten på bilen. Det finns många lagade "försäkringsfall" som är ute hos bilhandlarna. Kan jag välja så vill jag inte köpa en tidigare krockad bil - även om en sådan skulle kunna vara tipptopp.
 
Vad jag har förstått är Carfax ett dyrt sätt att få ett utdrag från Transportstyrelsen.

Det registreras inte i Sverige på något sätt om bilen har varit krockad. Det görs det i andra länder däremot så om man importerar en bil från USA kanske man har användning för en Carfaxrapport men för en bil som gått endast i Sverige är det bortkastade pengar då samma information finns gratis på Transportstyrelsens webbplats.

Om bilen reparerats ordentligt är det svårt att se om den varit med om någon incident. Man kan upptäcka nyansskillnader i lacken om bilen har metallicfärg. Det är nästan omöjligt att lackera tex en skärm så att det blir exakt samma kulör när det gäller metallic.
 
Bilprovningen behåller de tre senaste protokollen, jag tror inte hellre carfax kan få fram fler. Det går ju att jämföra servicebok med kvitton och samtal till verkstaden i fråga.
 
Jag vet inte om det går längre men tidigare kunde man ju se tidigare ägare med adress. Det går ju i så fall att ringa till dem och höra.
 
Jag jobbar på bilverkstad, ej märkesverkstad men vi gör ändå lite skador ibland, Samtliga på företaget har fått skriva på ett tystnadspliktskontrakt angående ett stort bolags skador där vi lovar o svär att inte berätta för 3:e man om skadehistorik på bilar.
Bolagen vill alltså värna om sina kunders integritet alt inte att man ska kunna ta reda på om bilar varit krockskadade.
 
Frågan är ju vad TS menar med krockskadad? Det är nog dom flesta bilarna mer eller mindre och dom små skadorna är nog strunt samma. Dom större skadorna lagas nog bara om bilens värde med råge överstiger ett inbyte så det är nog inte mycket att hämta på det.
Problemet ligger nog snarare på dussinbilar typ Volvo och liknande där man har en stor del av bilen som inte är skrotad, och att man då kan bygga ihop en hel bil genom att köpa den biten på skroten och svetsa ihop och lacka.
Men visst går det att för ett vant öga att se om bilen har varit kraftigt smälld, men då måste man demontera inredningen ex hela baksätet och golvbeklädnad. Då kan man se alla plåtskarvar i chassit och dom är till största delen punktsvetsade och då blir det synliga sprickor i dessa skarvars färg bla.
Men småkrockade bilar lagas och det är inte något som man lätt upptäcker om det inte är väldigt dåligt utfört.
 
Har för mig att man kryssmätte när det gjordes m-test, för att se om bilen var sned och därmed ordentligt krockad. Det finns även instrument för att mäta tjocklek på lackskiktet och då ser man om en panel är omlackad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.