D09
Hej

Vet inte om det är rätt placerat men provar ändå =)

Finns det någon bra formel etc för att beräkna hur mycket en temperaturdiff t ex i fönsterkarm etc är i kwh? Dvs genom denna tempdiff så slösar man x antal kwh

FLIR1047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort sagt nej. Det beror på mer än temperaturen på insidan.
 
D09
vilka mer faktorer ska man räkna med? =)

edit

borde man inte utifrån mätt yta, temperatur kunna få fram vilken kylningseffekt det har mot t ex 20c ?

Du förstår att jag inte räknat sånt innan =P
 
Redigerat:
Lufthastighet och inomhustemperatur spelar roll. Som du ser på bilden är det kallare i det liggande hörnet än i det stående. Det beror på att det blir mer luftrörelser i det stående hörnet. Allra kallast är det i vrån där luften rör sig som minst. Det innebär att tvärt emot vad man skulle vänta sig så är värmeläckaget större i det stående hörnet än det liggande.

Det kan hända att det finns färdiga lösta exempel för värmeövergång i enkla geometriska former och fasta temperaturer, men fönstret är ingen enkel form och temperaturen är olika på olika delar av det.

Däremot kan du hitta schabloner för u-värden på gamla fönster i bra respektive dåligt skick. Det är en enklare väg för att gissa vad man sparar på att renovera eller byta fönstren.
 
bättre att ta bilden från utsidan då ser du hur mycket rött du har istället, dvs den värme som försvinner utanför väggarna. nu ser du kylan som kommer in och det säger inget om din förlust.
men i normala program som man gör energibalansberäkningar med som Vip+ så tar man hänsyn till just skarvar på väggblock och dubbelregel samt fönster och dörrar, där har man alltid svårare att få till det, bättre att lägga energin på att tilläggsisolera hela konstruktionen än att fixa fönster om de inte uppenbart är felbyggt.
Taket brukar vara enklast, 500 mm lösull brukar vara tillräckligt för att få en märkbar effekt på förluster.
sen kan man göra u-värdesberäkningar med hänsyn till olika väderstreck och fönster som ligger åt söder och annat men kolla var du har i väggarna så kan vi nog säga vad respektive del gör. den största posten är om du har självdrag i ditt hus då kan du ofta glömma allt vad tilläggsisolering gör, dvs du tar in -10 gradig luft i dina ventiler som skall värmas upp.
 
D09
Väggarna har ca 45+220 isolering

Det jag tror är själva konstruktionen kring fönstret ( 2 glas argonfyllda pvc ) som spökar. Dvs ej fönstret.

Hade varit kul o räkna ut hur stor boven är kring detta kring kWh per år :)

Edit

Är frånluft, dvs tillluftsventiler
 
D09
T ex man hittar ett ställe där det drar kallt, hur omvandlar man detta i kWh

1 sätt är ju att åtgärda och sedan kolla förbrukning över 1 år

Hade hoppats på någon gyllene magisk formel t ex Yta x har xxgrader och är 20cm2 och mot 22grader motsvarar detta diff 500kwh per år.

Kan man inte mäta effekt av ett element genom att mäta temp eller är det bara genom att mäta elförbrukning ?
 
För väl isolerade plana byggnadsdelar är det enkelt. Utsidan antar i det närmaste yttertemperaturen och insidan antar i det närmaste innertemperaturen. Ingen konvektion uppstår och så gott som hela värmetransporten sker genom ledning. Därför är en isolerad vägg lätt att räkna på.

När en byggnadsdel är dåligt isolerad får den stillastående luften närmast materialet en avgörande betydelse för värmetransporten. De ökande temperaturdifferenserna gör att luften börjar röra på sig och värmetransporten sker även genom konvektion. Konvektionen är mycket beroende av temperaturdifferenser och geometri. I fallet fönster så finns det en sak till som ställer till det, nämligen dåliga tätningslister. Om det blåser genom springan så sker en del värmetransport genom att kall luft utifrån läcker in varvid varm luft läcker ut någon annanstans.

Att mäta hur mycket el elementen drar behöver inte vara så komplicerat. Enklast är om det är direktel och elementen är pluggade i vanliga vägguttag. Då kan du sätta en enkel elmätare i uttaget.

Det är så mycket som påverkar energiförbrukningen till ett hus så du kommer sannolikt inte få några vettiga resultat genom att mäta vad elementet drar före och efter en åtgärd.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
När man gör energiberäkningar så antar man en hel del parametrar som snitt temperaturer så om man har ett nybyggt hus som du verkar ha och energibalansberäkningen säger en sak så är det så många variationer som har betydelse, men är värdet helt fel så kan man antagligen hävda byggfel och garanti, så att de får möjlighet att rätta till problemet.
i ett fönster blir det mycket trä, och värmeledningsförmåga lambda-värde skiljer sig markant mellan isolering och trä, isolering ligger på 0,036 och trä har jag för mig har 0,14 w/mC så delen kring ett fönster blir oftast mycket trä går inte komma ifrån, det enda jag vet som tar bort en del är klimatskiva med plastdistanser på utsidan där kan man gå fram med isolering ända till hålet, dock skall denna täckas med en smyglist så då vill man ändå ha lite trä att fästa den i. så vet inte hur du ska kunna rätta till detta om det nu inte är i skarven mellan fönster och trät. då är det drevet som antagligen är fel eller så har de inte tätat plasten med någon fog. bättre med lite bilder som inte är tagna med värmekameran.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ett överslag kan du ju göra men för att det skall vara relevant så behöver du logga hur vinden ligger på, vilken temp det är ute baserat på tid. annars kan du anta att den är 50% sämre än väggen jämte och göra en U-värdes beräkning på din totala omslutande yta. och en där du inte ha denna förlust, så får du en skillnad i u-värde. sen måste du veta hur mycket värme du stoppar in över ett år. då är det ju inte bara det som kommer från radiatorerna utan allt du har i huset som producerar värme, Tv, du själv, kyl, frys, belysning, dammsugare, ugn osv.

om du inte antar detta värde, men då får du ändå inget relevant resultat. så du kan lika gärna anta att du kanske tappar 0 - 5% av din värme via fogen runt fönstren och anta att din kostnad är 12000 kr per år så är det 600 kr per år. men vill du sitta och konstatera alla dessa delar så varsågod men det gör dig inte gladare för att du kanske konstaterar att det kostar dig 712,50 kr eller 1145,34 kr per år. det är för många variabler för att det ska vara givande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pjapen skrev:
ett överslag kan du ju göra men för att det skall vara relevant så behöver du logga hur vinden ligger på, vilken temp det är ute baserat på tid. annars kan du anta att den är 50% sämre än väggen jämte och göra en U-värdes beräkning på din totala omslutande yta. och en där du inte ha denna förlust, så får du en skillnad i u-värde. sen måste du veta hur mycket värme du stoppar in över ett år. då är det ju inte bara det som kommer från radiatorerna utan allt du har i huset som producerar värme, Tv, du själv, kyl, frys, belysning, dammsugare, ugn osv.

om du inte antar detta värde, men då får du ändå inget relevant resultat. så du kan lika gärna anta att du kanske tappar 0 - 5% av din värme via fogen runt fönstren och anta att din kostnad är 12000 kr per år så är det 600 kr per år. men vill du sitta och konstatera alla dessa delar så varsågod men det gör dig inte gladare för att du kanske konstaterar att det kostar dig 712,50 kr eller 1145,34 kr per år. det är för många variabler för att det ska vara givande.
Ha ha blev korvstoppning 😜

Uppskattad procent lät bättre ;)
 
D09
Ska rota fram lite bilder på hur fönstrena är monterade så får ni skälla på mig sen

;)
 
D09
En fundering

Läste att mörkläggningsgardiner "isolerar".

Någon som har koll på vad en sådana kompenserar upp, antar att man får räkna i u värde?

Hade varit en grej att montera mörkläggningsgardiner med automatik.

Hålla värmen inne på vintern och ute på sommaren.

Om de nu ger någon effekt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.