Hej!
Har själv haft en liknande gräsmatta som du, och vad vi gjorde var följande:
- Talade med en firma som jobbar med trädgårdsanläggning och allmänt trädgårdsarbete
Kom överens att skala av grässvålen och lägga på lite ny jord, samt så i nytt gräs över hela tomten

Lärdomar av detta:
- Om jag skulle gjort samma övning om igen, så hade jag definitivt valt bort att så gräsfrö - och istället rulla ut ny gräsmatta
Du får helt enkelt ta den extra kostnaden...
En sak som man kanske inte tänker på, är att ogräset (när du har sått) ger dig en himla massa TRÖSTLÖST extrajobb - går INTE att undvika!
Färdig gräsmatta innehåller i sig inte mycket ogräs
Kanterna mot ev rabatter etc, blir snygga med en gång.
Jobbet före du sår eller rullar ut är samma, så där sparar du inte in något,
men du kan använda den nya gräsmattan ganska snart - till skillnad från om du sår en gräsmatta

Räkna med att gräsmattan kanske inte är helt jämn efter första och andra vintern - frost och liknande gör att den blir ojämn,
men detta kan åtgärdas med en vertikalskärare sent på våren - HYR då - inte köpa en sådan!
Satsa på bra gödsel - det är det viktigaste, och skaffa gärna en robot att klippa med, som någon sa tidigare är den bäst att återföra gödning i form av kort gräsklipp

Lycka till!
 
tommyb skrev:
Hej!
Har själv haft en liknande gräsmatta som du, och vad vi gjorde var följande:
- Talade med en firma som jobbar med trädgårdsanläggning och allmänt trädgårdsarbete
Kom överens att skala av grässvålen och lägga på lite ny jord, samt så i nytt gräs över hela tomten

Lärdomar av detta:
- Om jag skulle gjort samma övning om igen, så hade jag definitivt valt bort att så gräsfrö - och istället rulla ut ny gräsmatta
Du får helt enkelt ta den extra kostnaden...
En sak som man kanske inte tänker på, är att ogräset (när du har sått) ger dig en himla massa TRÖSTLÖST extrajobb - går INTE att undvika!
Färdig gräsmatta innehåller i sig inte mycket ogräs
Kanterna mot ev rabatter etc, blir snygga med en gång.
Jobbet före du sår eller rullar ut är samma, så där sparar du inte in något,
men du kan använda den nya gräsmattan ganska snart - till skillnad från om du sår en gräsmatta

Räkna med att gräsmattan kanske inte är helt jämn efter första och andra vintern - frost och liknande gör att den blir ojämn,
men detta kan åtgärdas med en vertikalskärare sent på våren - HYR då - inte köpa en sådan!
Satsa på bra gödsel - det är det viktigaste, och skaffa gärna en robot att klippa med, som någon sa tidigare är den bäst att återföra gödning i form av kort gräsklipp

Lycka till!
Tack för superbra tips! Hur skalade ni av grässvålen? Det finns vissa som säger att man ska använda jordfräs och andra absolut inte, men jag har inte hittat några andra alternativ på maskiner? Jag tror absolut det är värt besväret att rulla ut en ny gräsmatta, spara tid till annat är också värt mycket :)

Är din gräsmatta jämn och fin nu?
 
Nidhögg skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av ämnena, utan har enbart fått berättat och läst att det skulle vara bra mot mossa, bland annat på [länk]
Jag har nämligen ca 2000m² mossbeklädd "gräs"matta som jag vill snygga till, och att köpa produkter som Mossa GTI á 300:-/L är inte ekonomiskt hållbart.

Men då borde jag istället kunna köpa järnsulfat på Granngården och börja bearbeta mossan nu, sedan så nytt gräs och köpa ammoniumsulfat och köra en 3/4-blandning-framöver i sommar?
Så skulle jag själv göra. Måste dock erkänna att jag inte vet hur järnsulfat och ammoniumsulfat verkar på mossa. Har alltid inbillat mig att det är järnjonerna som har effekt, men jag kan ha fel. Jag hittar inga pålitliga artiklar på internet heller.
 
Har du fått någon hjälp? Sitter själv i ungefär samma sits. Men för att ev. kunna hjälpa dig, vore det bra med flera uppgifter. Hur gammalt är området, hur stor fastighet har du, hur stor gräsyta har du, vad hade du tänkt använda gräsytan till, är tomten utfyllt område, vet du vad som finns under gräsytan? Efter vad som syns på bild, kan man dra vissa slutsatser. Närmast kameran verkar gräset vara ganska uttorkat. Det kan bero på att berg ligger nära ytan, men också att lerjord hindrar markfukt att tränga upp. I bakgrunden i bild, syns grannarnas stora träd utanför ditt staket. Träden ser ut att vara 30-50 år gamla och därmed ca. 15-20 m. höga. Dom skuggar och bidrar därmed till mossbildning. Dessutom får du deras löv på hösten som du måste kratta upp och anlägga en större kompost för. Efter två-tre år, kommer du att få enastående plantjord för dina inne-växter och rabatter. Det räcker inte med en, två eller tre plastbyttor, som man köper på byggvaruhusen. Om du kunde tala med grannarna, om att hugga ner, eller gallra ut träden, kan det förbättra situationen. Sedan, vad är det för fel på att ha en kuperad tomt? Det är ju egentligen en bra utgångspunkt för att få en personligt utformad trädgård. Stenpartier i sluttningarna kanske? Eller vill du ha en tomt som påminner om greenen på en golfbana? Skaffa ett stort papper, rita upp, skal-enl. m. höjder, "fota" och lägg ut, gärna på huset också, då kan du kanske få bättre hjälp än vad jag kan ge dig. Jag är gammal "morfar", 73 år och har varit med om det mesta, två fastigheter i Uppsala och fem lägenheter i Märsta och Kungsängen. Jag tror att jag vet vad jag talar om. Har medverkat till Essingeledens tillblivelse, kabel och avloppstunnlar i södra Stockholm m.m. Nu "klurar" jag på vad jag ska göra med min senaste fastighet i "mörkaste" Småland,(höglandet). Köpte en gammal kåk, 2012, 70+70m² i Kvillsfors, i behov av renovering, men det är en annan fråga. Hör av dig till "vedklyv", hälsn. ingvar
 
Angående så själv eller rulla ut "färdig" gräsmatta. Jag skulle vilja säga att skillnaden i arbete är mindre än de flesta tror. Däremot är prisskillnaden desto större. Den färdiga mattan kräver också en hel del jobb för att bli bra. Kanske framför allt flitig vattning. Anlägger man mitt i sommaren när det är varm och torrt krävs nästan daglig vattning. Det kan ta väl så långt tid för en utrullad matta att rota sig som för en en sådd då det tar tid för rötterna att rota sig i själva underlaget (och inte bara i "rullen" som snabbt torkar ut). Sår man går rötterna direkt ner i den riktiga jorden. Tycker ofta man ser utrullade mattor för dyra pengar som inte skötts ordentligt och torkat bort. Gräsmattan är inte alls färdig bara för den är utrullad. Bara så man inte lurar sig själv här att betala dyra pengar i tron att det blir klart på en gång. Men visst är det mycket jobb att så själv också.

Just eftersom nyanlagda gräsmattor är så känsliga för att torka ut är också rätt period att så gräs antingen tidig vår eller höst när det är hyfsat fuktigt. Dock håller jag helt med tidigare inlägg om att man inte ska döma ut en gräsmatta utifrån hur den ser ut i mars... Ingen gräsmatta ser bra ut då. Dessutom kan det ju finnas massa lök och andra fina växter i gräsmattan som man inte vill ta bort. Att ha en alldeles blå gräsmatta av scilla i maj eller kanske mängder med tusenskönor är i mina ögon trevligare än en alldeles perfekt och grön gräsmatta...

För TS del skulle jag nog ändå fundera på om det är värt jobbet att göra om hela gräsmattan för lite kullar och dalar i gräsmattan. Det kommer kosta mycket (iaf om ni köper färdig) och ni har jobb hela sommaren och kommer inte kunna använda mattan alls i år. Alternativt kan ni på en dag skala av de värsta kullarna och fylla ut groparna med toppdress som ni sår nytt på. Gå sedan på några av råden här i tråden om att ge den mer ljus, näring m.m.
 
Redigerat:
vedklyv skrev:
Har du fått någon hjälp? Sitter själv i ungefär samma sits. Men för att ev. kunna hjälpa dig, vore det bra med flera uppgifter. Hur gammalt är området, hur stor fastighet har du, hur stor gräsyta har du, vad hade du tänkt använda gräsytan till, är tomten utfyllt område, vet du vad som finns under gräsytan? Efter vad som syns på bild, kan man dra vissa slutsatser. Närmast kameran verkar gräset vara ganska uttorkat. Det kan bero på att berg ligger nära ytan, men också att lerjord hindrar markfukt att tränga upp. I bakgrunden i bild, syns grannarnas stora träd utanför ditt staket. Träden ser ut att vara 30-50 år gamla och därmed ca. 15-20 m. höga. Dom skuggar och bidrar därmed till mossbildning. Dessutom får du deras löv på hösten som du måste kratta upp och anlägga en större kompost för. Efter två-tre år, kommer du att få enastående plantjord för dina inne-växter och rabatter. Det räcker inte med en, två eller tre plastbyttor, som man köper på byggvaruhusen. Om du kunde tala med grannarna, om att hugga ner, eller gallra ut träden, kan det förbättra situationen. Sedan, vad är det för fel på att ha en kuperad tomt? Det är ju egentligen en bra utgångspunkt för att få en personligt utformad trädgård. Stenpartier i sluttningarna kanske? Eller vill du ha en tomt som påminner om greenen på en golfbana? Skaffa ett stort papper, rita upp, skal-enl. m. höjder, "fota" och lägg ut, gärna på huset också, då kan du kanske få bättre hjälp än vad jag kan ge dig. Jag är gammal "morfar", 73 år och har varit med om det mesta, två fastigheter i Uppsala och fem lägenheter i Märsta och Kungsängen. Jag tror att jag vet vad jag talar om. Har medverkat till Essingeledens tillblivelse, kabel och avloppstunnlar i södra Stockholm m.m. Nu "klurar" jag på vad jag ska göra med min senaste fastighet i "mörkaste" Småland,(höglandet). Köpte en gammal kåk, 2012, 70+70m² i Kvillsfors, i behov av renovering, men det är en annan fråga. Hör av dig till "vedklyv", hälsn. ingvar
Hej! Jag får massa tips angående mossan men tyvärr inte kullarna, och jag vill ju ta itu med det problemet i första hand :) Tomten är ca 700 kvm, huset byggdes 68 och jag tror inte något omfattande har gjorts med gräsmattan sen dess. Jag har tyvärr ingen aning om hur det ser ut under.

Vi ska nu till våren bygga kompost för trädgårdsavfall och flytta på en del rabatter. Själva skulle jag vilja ha precis du säger... en golfgreen :) vet du hur man enklast slätar ut gräsmattan? Själva mossan är ett problem i sig men det tror jag blir steg 2.
 
  • Gilla
Kratta55
  • Laddar…
Lantistjej skrev:
Hej! Jag får massa tips angående mossan men tyvärr inte kullarna, och jag vill ju ta itu med det problemet i första hand :) Tomten är ca 700 kvm, huset byggdes 68 och jag tror inte något omfattande har gjorts med gräsmattan sen dess. Jag har tyvärr ingen aning om hur det ser ut under.

Vi ska nu till våren bygga kompost för trädgårdsavfall och flytta på en del rabatter. Själva skulle jag vilja ha precis du säger... en golfgreen :) vet du hur man enklast slätar ut gräsmattan? Själva mossan är ett problem i sig men det tror jag blir steg 2.
Ni kan kolla ganska enkelt genom å gräva ur en liten fyrkant. Bara återställ som det var så tar det sig igen! Ni får troligen en hyfsad bild av matjordsdjup å underlag under jord/svål.

År det stora kullar skulle jag låtit en minigrävare dra av översta lagret där kullarna är. Kostar en slant men ni önskar ju en golfgreen :) Är det småkullar är det väl skyffel som gäller?! De måste ju bort helt enkelt.

Ni har fått en massa förslag (även från mig) som säkert är kanon, men åter igen - ha tålamod å låt gräset växa upp innan ni gör något.
 
Vedklyv är med igen.
Att anlägga en gräsmatta á-la-green, är inte något man gör i en handvändning. Det tar tid. Du måste bestämma DIG nu på våren. Om inte du själv, och din "kille", ska jobba ihjäl er, ska du ta kontakt med någon markplanerare. De borde finnas i ditt grannskap. Kolla på nätet. (Dessutom kan du kanske använda ROT-avdrag). Begär in offert från åtminstone tre företag. Du är inte bunden vid något företag i och med förfrågan. När du har bestämt, vem du vill anlita, kommer dom ut och tittar. Du anger dina önskemål, hur du vill ha jobbet utfört. Begär skriftligt svar. Sedan lämnar dom ett pris. Gärna fast. (Då kan du "pina" dom i fortsättningen,om dom ändrar sig). Om DU, ändrar dig under "spelets gång", kan kostnader tillkomma. När dom väl är på plats, kommer dom att antagligen att ta dit en mini-schaktmaskin, typ. BOB-CAT med schaktblad. Dom planar ut, ev. lägger dom ut markduk för att hindra ogräs. Därefter på-fylles ny gräsmattejord. Ett antal lastbilslass. Efter detta, frö-sår man eller rullar ut färdig gräsmatta. Om gammal gräsmatta finns i grannskapet, kommer den inte att likna den nya. (Tänk över hur mycket du vill förnya). Om sommaren blir torr, kan du räkna med en hög vattenräkning. (Vissa kommuner förbjuder bevattning), så samla regnvatten från stuprör och hängrännor. Det är gratis. Första året ska du inte klippa för kort. Ta inte bort "klippet", låt det ligga kvar, det göder gräsmattan och du behöver inte tillföra gödning. Maskar och bakterier tar hand om "klippet". Bästa hälsningar.
 
  • Gilla
Berga9a
  • Laddar…
Jag tycker inte att du ska använda jordfräs utan ska man ha bort svålen så använder man som tidigare nämnts en minigrävmaskin, dessutom behöver du denna när du ska planera/jämna ut jorden efter svålen är borta. sedan bestämmer man som sagt själv om man ska så eller rulla ut. En sådd gräsmatta tar i regel två säsonger innan den är fin speciellt med tanke på att du bör använda en gräsblandning utan rajgräs som etablerar sig jättefort men det är inget vackert och det växer för fort.
Annars om du väljer att vänta med att göra stora ingrepp tycker jag att mossa inte ska behandlas mekaniskt med mossrivare eller vertikalskärare, detta ökar i regel mossförekomsten senare. Är det mycket mossa kan man ta bort det mekaniskt men då efter att man dödat den med järnsulfat och sedan är det viktigt att stödså där mossan varit och gärna då i toppdress (det tenderar att ta sig fortare då iom att den innehåller en lagom mängd kväve). Sedan är det viktigt att fortsätta att ge mattan kväve med jämna mellanrum när den kommit igång. Gräs älskar kväve och mossa hatar kväve, det är därför mattan i regel blir mossfri efter någon månad med en robotklippare. Det blir alltid en del mossa under vinterhalvåret pga att mossan kan växa ända ner till noll grader medans gräset slutar växa vid ca 5 grader. Vertikalskärare används för att dela gräsrötterna och ge mattan syre alltså inte för mossbekämpning. Att låta gräsklippet göda gräsmattan är ju ganska billigt man ska dock veta att det även sprider ogräset så vill man ha lite ogräs och fin matta är det uppsamlare som gäller och tillsätta kväve manuellt.
Jag kanske ska tillägga att jag är gräsmattenörd och man behöver absolut inte gå all in för att få en fullt respektabel gräsmatta.
I övrigt kan jag också tipsa om Olleberg.nu för många bra råd.
/Mardigan
 
jag skulle råda till att ta det lugnt :) Har ni nyss köpt hus så är det klart att man vill att det ska vara snyggt, men vänta tills i sommar och se hur mattan ser ut, dalar kan man fylla med jord. Köp ett släpvagnslass och lägg i dom värsta dalarna, överfyll kanske lite det brukar sjunka ihop, så nytt gräs.
Bekämpa mossan med järnsulfat en eller två gånger i år, kratta upp när det svartnat, och släng ut gräsfrön.

Topparna kan ni kanske själv gräva bort och så i nytt.

Nästa år gör ni samma procedur, tillslut är gräsmattan fin

Låt det ta några år och gör lite i taget, finns (oftast) så mycket annat att göra på ett hus och man ska inte jobba ihjäl sig på sommaren :)
 
BigR
Jag gör ungefär som Nino föreslår med min knöliga, ojämna och bitvis kala gräsmatta från 1974. Mossbekämpar, ogräsbekämpar, vattnar, göder, toppdressar. Ska även vertikalskära denna sommar. Blir ju ingen green direkt men detär lagom arbetsamt.
 
Jag har blivit tipsad om att om man har en kulle som inte är för stor tar du spaden och gör ett stort kryss genom mattan. Sedan sätter du ner spaden och liksom skär av gräsmattan 8-10 cm ner. Viker bort gräsmatteflikarna och gräver ur lagom mycket.
Om du har dalar gör du likadant men tillför material istället.
Jag skulle även passa på att sprida ut lite benmjöl under, gjorde det i samband med att jag planterade krokusar i gräsmattan och det gav väldigt fin matta.
 
L Lantistjej skrev:
Vi har precis flyttat in i ett hus där trädgården är ganska tråkig. Gräsmattan är (utan att överdriva) enbart mossa med några grässtrån här och där. Marken har förmodligen sjunkit på sina ställen vilket gör att den INTE är kul. Jag vill ha en slät och fin och grön gräsmatta. Hur gör jag? Läste i nån tråd att man skulle köra med jordfräs och jämna ut men då lär det väl bli ett enormt jobb att släta ut och platta till det innan man sår? Eller finns det hopp för vår gräsmatta utan att riva upp allt? Jag gör det hellre ordentligt första gången så det är klart sen :) Vet inte om kullarna syns så bra på bilden men det kanske hjälper...

[bild]
Köp hem harpad matjord och lägg i hållen jämna till med en lång stege som du lägger vikter och drar den över mattan med rep eller spännband tills all jord har hamnat i hållen och sen kan du stampa med fötterna all jord sen dra stegen igen och kolla med ett långt vattenpass så den lutar utifrån huset vattna och så i gräsfrön räfsa och vattna efter en vecka igen och evt med gräs frön
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.